Nieuwe huisstijl voor de Erasmus Universiteit Rotterdam

De Erasmus Universiteit Rotterdam heeft een nieuwe huisstijl. De komende maanden wordt de nieuwe huisstijl, ontworpen door designbureau Fabrique, geleidelijk ingevoerd.

De nieuwe huisstijl wordt gevoerd door alle organisatieonderdelen, met uitzondering van Rotterdam School Management, Erasmus University (RSM), Erasmus MC, ISS en een aantal bv’s. Zij blijven gebruikmaken van hun huidige huisstijl.
 

Waarom een nieuwe huisstijl?

De nieuwe huisstijl past beter bij de merkidentiteit en internationale ambities van de Erasmus Universiteit Rotterdam, zoals beschreven in het Strategisch plan ‘Impact & Relevance 2014-2018’. Bovendien is de digitale toepasbaarheid van de nieuwe huisstijl veel beter voor bijvoorbeeld websites en social media als Facebook en Twitter.

De huisstijl maakt gebruik van een bijzondere, kenmerkende vormentaal. Door in te zoomen op de handtekening van Erasmus ontstaan verschillende ronde en rechte vormen, die worden toegepast in communicatie-uitingen. Elke faculteit of instituut gebruikt een unieke vormenset waarmee ze – in combinatie met hun facultaire of institutionele kleur - een eigen gezicht hebben. Zo zijn submerken herkenbaar maar verbetert tegelijkertijd de onderlinge samenhang tussen corporate en facultaire uitingen vanuit het idee: eenheid in verscheidenheid. 

Het corporate logo van de Erasmus Universiteit Rotterdam is aangepast. De handtekening van Desiderius Erasmus en de Engelstalige (!) universiteitsnaam staan niet meer op elkaar ‘gepropt’, wat de leesbaarheid ten goede komt. Faculteiten en instituten beschikken over een eigen woordlogo. De kleuren van faculteiten en instituten zijn grotendeels hetzelfde gebleven, maar in een aantal gevallen wel opgefrist. Als huisstijlletter wordt de Museo Sans gebruikt, zowel in print als online.
 

Internationale erkenning

Recent is aan de nieuwe huisstijl de prestigieuze Red Dot Award toegekend in de categorie Brand Design & Identity. De ‘Red Dot’ Communication Design Awards behoren tot de belangrijkste design awards ter wereld en worden sinds 1955 uitgereikt door het Design Zentrum Nordrhein Westfalen in Duitsland. In 16 categorieën werden dit jaar uit 49 verschillende landen maar liefst 7.096 projecten ingezonden. Een internationale jury heeft alle inzendingen beoordeeld op o.a. originaliteit, helderheid en vakmanschap.
De inzending kunt u hier bekijken.
 

Nadere info

Vragen of opmerkingen over de nieuwe huisstijl kunt u mailen aan huisstijl@remove-this.eur.nl