Alumnus Opleiding Public Design Thinking bij Erasmus Academie

"...een betere helicopterview..."
Design thinking in het publieke domein
Linette Dijk

Op 24 mei start Erasmus Academie weer met de opleiding "Public Design: Design Denken in het Publieke Domein". Hierin ga je samen met docenten Alexander van Altena en Hans Robertus op zoek naar mensgerichte oplossingen voor maatschappelijke problemen. Wij zijn ontzettend benieuwd wat de opleiding Public Design: Design Denken in het Publieke Domein onze alumni heeft gebracht.

Linette Dijk, kunstenaar, ontwerper en art director, vertelt over haar ervaringen en welke invloed deze opleiding heeft gehad op haar professionele carrière. Wellicht is het ook wat voor jou!

Hoe/waarom kwam je bij ons terecht?
Via internet ben ik bij jullie terecht gekomen. Ik werk als ontwerper en ben als zodanig als zelfstandige binnen gemeenten o.a. betrokken bij de herinrichting en reconstructie van gebieden. Hier liggen ingewikkelde vraagstukken en uitdagingen. Daarnaast merk ik ook dat het design denken binnen een publieke organisatie soms een uitdaging is. Voor mij was de opleiding passend bij mijn achtergrond als communicatietrainer en ontwerper/kunstenaar en precies de cross-over van deze werelden.

Wat vond je fijn aan de opleiding?
Vooraf heb ik gesproken met Hans [een van de docenten] wat ik erg prettig vind. Sowieso het directe contact vond ik waardevol. Zowel Hans als Alexander [de andere docent] reageerden altijd direct en attent. Heel bijzonder vind ik dat van mensen die verder ook druk zijn met werk. Door de dynamiek en de veelheid van informatie die al dan niet duidelijk aanwezig is in het werkveld en welke je moet verwerken om tot juist handelen te kunnen komen, is het erg handig om aan de hand van een model dit voor jezelf in beeld te kunnen brengen. Dat is ook hetgeen waar ik het meest aan heb gehad. Hierdoor kreeg ik een betere helicopterview over mijn eigen handelen. Dat is waar ik behoefte aan had in de complexe ontwerp context.

Waar had je wellicht meer van willen zien?
Wat ik miste, lag meer aan de diversiteit van deelnemers waardoor het accent erg ligt op het werkveld publieke domein. Degene uit het creatieve veld waren onder vertegenwoordigd en dat vind ik jammer. Ik had graag wat meer ‘collega ontwerpers’ ontmoet, welke ook hierin eager waren om te leren.

Is er een andere opleiding die je interessant lijkt?
Wat me ook interessant lijkt is nudging: sturen op gedrag, wat gaat over het in beweging brengen van gedragsverandering. Ik denk dat dit echt aanvullend is of kan zijn. Tot nu toe ging het namelijk over het eigen handelen binnen de context van het publieke domein En dan gaat het meer om mensen ook mee krijgen. Vooraf twijfelde ik al over welke er beter bij mijn wensen zou aansluiten. Maar leren is altijd leuk!

Bedankt voor het delen van jouw ervaring, Linette!

Op dinsdag 24 mei 2022 start Erasmus Academie met een nieuwe editie van de Opleiding Publiek Design. Meer informatie over deze opleiding en de mogelijkheid tot inschrijven, vind je hier.

Mocht je eerst even willen kijken of deze opleiding echt iets voor jou is? Schrijf je dan in voor het proefcollege op donderdag 10 maart 2022. Meer informatie en de mogelijkheid tot inschrijven vind je hier.