dr. Colin van der Heiden benoemd als bijzonder hoogleraar klinische psychologie

dinsdag, 13 oktober 2015

Dr. Colin van der Heiden is met ingang van 1 september 2015 benoemd tot bijzonder hoogleraar geestelijke gezondheidszorg bij Psychologie-Pedagogische Wetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam. De leerstoel is ingesteld namens Parnassia Groep.

Pedagogische Wetenschappen betrokken bij Rotterdamse Academische Werkplaats over Jeugdbeleid

dinsdag, 13 oktober 2015

ZonMw heeft een subsidie toegekend voor de Academische Werkplaats DWARS+ dat verder gaat onder de nieuwe naam ST-RAW: Samen Transformeren - Rotterdamse Academische Werkplaats. 

15.10 promotie Sandra Thijssen

dinsdag, 13 oktober 2015

Op 15 oktober verdedigt Sandra Thijssen, MSc haar proefschrift The Neurobiological Correlates of Externalizing and Prosocial Behavior in School-Age Children.

Sandra Thijssen is de eerste die promoveert bij de, in september 2011 gestarte, opleiding Pedagogische Wetenschappen aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

 

Promotoren |Prof.dr. M.H. van Ijzendoorn; Prof.dr. H. Tiemeier; Prof.dr. M.J. Bakermans-Kranenburg

Co-promotor | dr. T. White

15.10| Senaatszaal | 15.30 uur

Bij waterveiligheid verder kijken dan de dijk

woensdag, 7 oktober 2015

Het is belangrijk om bij waterveiligheid verder te kijken dan de dijk. De gevolgen van een overstroming kunnen met slimme ingrepen aanzienlijk worden verkleind. Dat vereist wel dat overheden gezamenlijk, en in samenspraak met burgers en bedrijven, gebiedsgericht de kansen daartoe verkennen. De consequenties van zo’n gezamenlijke aanpak voor de verschillende overheden, moeten beter worden doordacht. Dat concludeert het onderzoek ‘Die het water deert, die het water keert. Overstromingsrisicobeheer als maatschappelijke gebiedsopgave’, uitgevoerd door onderzoekers van Bestuurskunde Erasmus Universiteit Rotterdam en Deltares.

Kind van sensitieve ouders krijgt grotere hersenen

donderdag, 24 september 2015

Kinderen van ouders die prompt en adequaat reageren op signalen en behoeftes van hun jonge kind, hebben een groter totaal hersenvolume. Al eerder bleek dat kinderen van zogeheten ‘sensitieve’ ouders een betere relatie opbouwen, cognitief vaardiger worden en minder vaak psychologische problemen krijgen. Onderzoekers uit Leiden en Rotterdam publiceren de resultaten van hun onderzoek in het toonaangevende wetenschappelijke tijdschrift Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry.