Promovendus Jaron Harambam ontvangt Young Talent Award van Prins Bernard Cultuurfonds

Voor veldonderzoek naar complottheorieën in de Verenigde Staten

Psychologie gaat samenwerken met Universiteit Antwerpen

Joint degree internationale masteropleiding Professionele Ontwikkeling

Internationale Award voor psycholoog Jacqueline Schenk

Behandelprogramma kinderen met autisme spectrum stoornis

6 juni promotie Martine Baars: Instructies helpen leerlingen bij beoordeling eigen leerproces

woensdag, 4 juni 2014

Instructies kunnen leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs helpen bij het beter monitoren en reguleren van hun eigen leerproces. Het gaat om taken waarbij een probleem opgelost moet worden. Met name het toepassen van de geleerde oplossingsprocedure en de inzet van feedback daarbij blijken de zelfbeoordeling van leerlingen accurater te maken. Dat blijkt uit het proefschrift 'Instructional Strategies for Improving Self-Monitoring of Learning to Solve Problems' van onderwijspsychologe Martine Baars. Ze verdedigt haar proefschrift vrijdag 6 juni 2014 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

24 mei - FSW-ers treden op bij Open Dag Erasmus Universiteit

dinsdag, 20 mei 2014

Erasmus Universiteit  / Campus Woudestein houdt zaterdag 24 mei Open Huis

Bestuurskunde start groot onderzoek naar werknemers in de zorg

dinsdag, 20 mei 2014

Werken in de zorg brengt specifieke gezondheidsrisico’s met zich mee. Op 19 mei 2014 starten de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en Stichting IZZ  een grootschalig online onderzoek ‘Gezond werken in de Zorg’ naar fysieke en psychosociale arbeidsbelasting in de zorg. Het onderzoek maakt deel uit van het promotie-onderzoek van bestuurskundige Babette Bronkhorst MSc naar verschillen in zorggebruik in de zorgsector.

Promotie psycholoog Noortje Coppens: Elaboration and the Testing Effect in Cued Recall

dinsdag, 20 mei 2014

Jezelf testen tijdens het leren zorgt ervoor dat je de stof beter onthoudt. Maar dat komt niet doordat gerelateerde informatie uit het geheugen wordt geactiveerd, zoals vaak wordt gesteld. Dat stelt psycholoog Noortje Coppens in haar proefschrift ‘Elaboratie en het testeffect in cued recall’, over het leren van woordparen. Ze denkt dat er een alternatieve verklaring is, bijvoorbeeld versterking van de relatie tussen het eerste en tweede woord. Coppens verdedigt het onderzoek naar het ‘testeffect’ donderdag 22 mei 2014 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.