Bestuurskunde   Staff

Medewerkers Bestuurskunde

dr. F.B.L. van der Meer

ssrn linkedin google

Frans-Bauke van der Meer

dr. F.B.L. van der Meer

Faculteit der Sociale Wetenschappen

Erasmus University Rotterdam

 

T: 010-4082137

T: 010-4082133

E: f.b.vandermeer@remove-this.fsw.eur.nl

Room: T17-35


 

Profile

expand all tabs | collapse all tabs

Professional experience

Associate Professor
To 9999-12-31
University Erasmus University Rotterdam
School Faculteit der Sociale Wetenschappen
Department Department of Public Administration
Country The Netherlands
   
Associate Professor
University Erasmus University Rotterdam
School Faculteit der Sociale Wetenschappen
Department Department of Public Administration
Country The Netherlands
   

Publications

expand all tabs | collapse all tabs | show all publications

  • Marks, P.K. & Meer, F.B.L. van der (2013). Developing reflection as a core competence. IRSPM: Prague (2013, april 10 - 2013, april 12).
  • Meer, F.B.L. van der, Marks, P.K., Linde, C. van der & Fenger, H.J.M. (2013). Reflection and academic attitude: How to teach and learn it in initial bachelor and master programs in public administration? EGPA: Edinburgh (2013, september 11 - 2013, september 13).
  • Meer, F.B.L. van der & Marks, P.K. (2013). Teaching and learning reflection in MPA programs: towards a strategy. Teaching Public Administration, 31(1), 42-54.
  • Meer, F.B.L. van der, Kort, M.B., Twist, M.J.W. van & Wal, M de (2012). Enhancing evaluation impact: managing expectations, the case of the Netherlands Court of Audit. European Evaluation Society Conference: Helsinki (2012, oktober 03 - 2012, oktober 05).
  • Meer, F.B.L. van der, Kort, M.B. & Twist, M.J.W. van (2012). Interactive research for enhancing evaluation impact. European Evaluation Society Conference: Helsinki (2012, oktober 03 - 2012, oktober 05).
  • Vermeulen, L.M., Scheepers, A.W.A., Adriaans, M.G.J.M., Arends, L.R., Bos, R. van den, Bouwmeester, S., Meer, F.B.L. van der, Schaap, L., Smeets, A.A.C.M., Molen, H.T. van der & Schmidt, H.G. (2012). Nominaal studeren in het eerste jaar. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 30(3), 204-216.
  • Meer, F.B.L. van der & Marks, P.K. (2012). Teaching and learning public networks and change management. Workshop on mid-career university education: Copenhagen Business School (2012, november 07 - 2012, november 09).
  • Meer, F.B.L. van der & Marks, P.K. (2011). Teaching and learning reflection in MPA Programs: Towards a strategy. MPA Pedagogical Workshop: Vienna (2011, november 09 - 2011, november 11).
  • Elk, R. van, Meer, F.B.L. van der & Steeg, M.W. van der (2011). Zicht op Effectiviteit van Beleid: studie naar evaluatieonderwerpen voor onderwijs- en wetenschapsmaatregelen. Rotterdam: Erasmus Universiteit.
  • Kickert, W.J.M. & Meer, F.B.L. van der (2011). Small, slow and gradual reform: what can historical institutionalism tell us? International Journal of Public Administration, 34(8), 475-485.
  • Ringeling, A.B. & Meer, F.B.L. van der (2010). An Educational Strategy for Practioners in Public Administration Master Programs. Journal of Public Affairs Education, 16(1), 77-93.
  • Kuipers, B.S., Higgs, M.J., Kickert, W.J.M., Meer, F.B.L. van der, Grandia, J., Post, R., Tummers, L.G., Voet, J. van der & Witte, M.C. de (2010). Managing change in public organizations: A review of the literature between 2000-2010. NIG Annual Work Conference: Maastricht (2010, november 25 - 2010, november 26).
  • Wal, M de, Meer, F.B.L. van der & Twist, M.J.W. van (2010). Doorwerking van Rekenkameronderzoek: effectiviteit van binnenuit begrepen. Rotterdam: Erasmus Universiteit.
  • Thiel, S. van & Meer, F.B.L. van der (2010). Effectief Rekenkameronderzoek: advies aan de gemeente Dordrecht. Rotterdam: Erasmus Universiteit.
  • Meer, F.B.L. van der (2010). Learning reflection in MPA programs. Pedagogical Workshop, Copenhagen, November 3-5: Copenhagen (2010, november 03 - 2010, november 05).
  • Meer, F.B.L. van der (2010). Advies hoofdvragen en methodologie Evaluatie Watertoets 2011. Rotterdam: Erasmus Universiteit.
  • Kickert, W.J.M. & Meer, F.B.L. van der (2009). Reorganisatie van de provincie Noord-Holland van 2003 tot 2006: verschillende invalshoeken en verschillende verhalen. Amsterdam: Reed Business.
  • Meer, F.B.L. van der & Ringeling, A.B. (2009). Study and work experience: delinking and relinking. In C.F. Bonser (Ed.), Adapting Universities to the global society : a trans-Atlantic perspective (pp. 65-81). Berlin: LIT- Verlag.
  • Hupe, P.L. & Meer, F.B.L. van der (2009). De mainstreamingparadox: theorie en praktijk van emancipatie-effectrapportages. Bestuurswetenschappen, 63(2), 37-51.
  • Meer, F.B.L. van der (2008). Interaction between demand and supply in mid-career PA teaching. EGPA-conference: Rotterdam (2008, september 03 - 2008, september 05).
  • Meer, F.B.L. van der & Marks, P.K. (2008). Organizing Reflection. Pedagogical Workshop International MPA/MBA for Public Sector Managers: Limerick (2008, november 05 - 2008, november 07).
  • Meer, F.B.L. van der (2007). New Public Management and Evaluation. In C. Pollitt, S. van Thiel & V. Homburg (Eds.), NPM in Europe: adaptation and alternatives (pp. 165-180). Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Ringeling, A.B. & Meer, F.B.L. van der (2007). Denken aan bestuurskracht: bestuurskracht als pragmatisch managerialisme. Bestuurskunde, 16(2), 15-23.
  • Hupe, P.L. & Meer, F.B.L. van der (2006). Cruciale koppelingen: Over doorwerking van emancipatie-effectrapportages in beleidsprocessen. Beleidswetenschap, 20(2), 3-21.
  • Meer, F.B.L. van der & Edelenbos, J. (2006). Evaluation of multi-actor policy processes: accountability, learning and cooperation. Evaluation. The International Journal of Theory, Research and Practice, 12(2), 201-208.
  • Meer, F.B.L. van der (2004). Evaluation and the social construcion of impacts, herdruk. Evaluation. The International Journal of Theory, Research and Practice, 5(4), 387-406.
  • Hakvoort, J.L.M. & Meer, F.B.L. van der (2003). Methodische benadering van actorinterpretaties. Bestuurswetenschappen, 57(5), 365-383.
  • Meer, F.B.L. van der & Dijk, A.G.B.M. van (2002). De wereld achter het loket: over reorganisatie van lokale publieke dienstverlening. Delft: Eburon.
  • Vissers, G.A.N. & Meer, F.B.L. van der (2000). Social simulation and polycentric policy making: ex ante assessment of administrative reform in the region of Rotterdam. In D. Herz & A. Blätte (Eds.), Simulation und Planspiel in den Sozialwissenschaften: eine Bestandsaufnahme der internationalen Diskussion (pp. 231-257). Münster, Hamburg, London: LIT-Verlag.
  • Meer, F.B.L. van der, Vries, G.J.D. de & Vissers, G.A.N. (2000). Evaluaties en leerprocessen bij de overheid: de rol van institutionele condities. Beleidswetenschappen, 14(3), 253-279.
  • Meer, F.B.L. van der (1999). Evaluation and the Social Construction of Impacts. Evaluation. The International Journal of Theory, Research and Practice, 5(4), 387-406.
  • Bolk, H., Vissers, G.A.N., Manschot, E.B., Meer, F.B.L. van der & Roodink, A.J. (1999). Veranderen. In N.H.M. van Dijk, A.M. Coignard-van Dongen & A. Maas (Eds.), Zoeken in meervoud (pp. 134-147). Nijmegen: x.
  • Meer, F.B.L. van der & Ringeling, A.B. (Eds.). (1998). Bestuurskunde en Praktijk: Liber Amicorum voor prof.mr.dr. I.Th.M. Snellen. Alphen aan den Rijn: Samsom.
  • Meer, F.B.L. van der, Peters, V.A.M. & Vissers, G.A.N. (1998). Debriefing depends on purpose. In J. Geurts, C. Joldersma & E. Roelofs (Eds.), Gaming/Simulation for policy development and organizational change (pp. 399-404). Tilburg: Tilburg University Press.
  • Ringeling, A.B. & Meer, F.B.L. van der (1998). Inleiding. In A.B. Ringeling & F.B.L van der Meer (Eds.), Bestuurskunde en Praktijk (pp. 1-4). Alphen aan den Rijn: Samsom.
  • Ringeling, A.B. & Meer, F.B.L. van der (Eds.). (1998). Bestuurskunde en Praktijk, Liber Amicorum voor I.Th.M. Snellen. Alphen aan den Rijn: Samsom.
  • Meer, F.B.L. van der (1998). Geslotenheid, waarden en sociale verandering. In W.B.J.H. Donk & P.H.A. Frissen (Eds.), Over bestuur, recht en informatisering (pp. 309-318). Lelystad: Vermande.
  • Meer, F.B.L. van der (1998). Informatiseren en leren. In F.B. van der Meer & A.B. Ringeling (Eds.), Bestuurskunde en Praktijk (pp. 209-221). Alphen aan den Rijn: Samsom.
  • Meer, F.B.L. van der (1998). Leren van Bestuurlijke vernieuwing. Bestuurswetenschappen, 52(4/5), 249-262.
  • Berg, D. van den, Meer, F.B.L. van der, Schennink, B. & Veer, B. ter (1996). Introduction. In D. van den Berg, F.B.L. van der Meer, B. Schennink & B. ter Veer (Eds.), Winning by twinning: experiences and evaluations of links between Dutch and East and Central European Cities (pp. 3-5). Nijmegen: Studiecentrum voor Vredesvraagstukken, KUN.
  • Lommen, A. & Meer, F.B.L. van der (1996). Dutch city twinning with Eastern Europe: an inventory of innovative elements. In D. van den Berg, F.B.L. van der Meer, B. Schenning & B. ter Veer (Eds.), Winning by twinning: experiences and evaluations of links between Dutch and East and Central European Cities (pp. 33-45). Nijmegen: Studiecentrum voor vredesvraagstukken, KUN.
  • Meer, F.B.L. van der (1996). City links with Eastern Europe: a theoretical examination. In D. van den Berg, B. Schenning, B. ter Veer & F.B.L. van der Meer (Eds.), Winning by twinning: experiences and evaluations of links between Dutch and East and Central European Cities (pp. 7-14). Nijmegen: Studiecentrum voor vredesvraagstukken, Kun.
  • Meer, F.B.L. van der & Geurts, J.L.A. (1995). Simulatie voor beleids- en organisatie-ontwikkeling. Bestuurskunde, 4, 166-177.
  • Meer, F.B.L. van der, Schaap, L. & Twist, M.J.W. van (1992). Communicatie en strategiedynamica. In I.M.A.M. Pröpper & M. Herweijer (Eds.), Effecten van plannen en convenanten (pp. 65-85). Deventer: Kluwer.
  • Steenstra, M. & Meer, F.B.L. van der (2011). Streekplan Fryslan: caserapportage Evaluatie Watertoets. Houten: Grontmij.
  • Steenstra, M. & Meer, F.B.L. van der (2011). Gebiedsontwikkeling Oude Willem: casusrapportage Evaluatie Watertoets. Houten: Grontmij.
  • Steenstra, M., Meer, F.B.L. van der, Buuren, M.W. van & Kwadijk, F. (2011). Evaluatie van het procesinstrument watertoets: Koepelnotitie. Houten: Grontmij.
  • Kwadijk, F., Meer, F.B.L. van der, Steenstra, M. & Buuren, M.W. van (2011). Evaluatie van het procesinstrument watertoets. Houten: Grontmij Nederland B.V..
  • Sinoo, F., Kruining, M. van & Meer, F.B.L. van der (2011). Structuurvisie R.O. Noord-Brabant: caserapportage Evaluatie Watertoets. Houten: Grontmij.
  • Kickert, W.J.M., Cachet, A. & Meer, F.B.L. van der (2007). Liefde voor het Openbaar Bestuur en Liefde voor de Bestuurskunde. Delft: Eburon.
  • Ringeling, A.B., Hebly, J.M., Westerveld, G. & Meer, F.B.L. van der (2007). Vermetel vertrouwen: Rapport van de externe onderzoekscommissie over de nieuw-bouw van de hoog-rendement-afvalver¬wer¬kings¬¬installatie van het Afvalenergiebedrijf van de gemeente Amsterdam. Amsterdam: B&W gemeente Amsterdam.
  • Meer, F.B.L. van der (2007). Bestuurskunde als Missie. In A.B. Kickert, A.L. Cachet, F.B.L. van der Meer & L. Schaap (Eds.), Liefde voor het openbaar bestuur en liefde voor de bestuurskunde (pp. 7-18). Delft: Eburon.
  • Kickert, W.J.M., Cachet, A., Meer, F.B.L. van der & Schaap, L. (2007). Inleiding. Ringeling als Bestuurskundige. In W. Kickert, A. Cachet, F.B.L. van der Meer & L. Schaap (Eds.), Liefde voor het Openbaar Bestuur en Liefde voor de Bestuurskunde. Delft: Eburon.
  • Kickert, W.J.M. & Meer, F.B.L. van der (2006). Hoe gaat het ministerie van LNV om met externe veranderingen: verschillende beelden en meningen. Den Haag: Ministerie van LNV.
  • Meer, F.B.L. van der & Ringeling, A.B. (2005). The looking glass itself: review van een drietal rapporten van de Algemene Rekenkamer. Den Haag: Algemene Rekenkamer.
  • Boogert, G.H. den, Cachet, A., Meer, F.B.L. van der, Noppe, R.M. & Schaap, L. (2005). Regional governments in France, Germany, Poland and the Netherlands. Lelystad/ Rotterdam: Provincie Flevoland/ CLD.
  • Hupe, P.L., Meer, F.B.L. van der, Steijn, A.J. & Elteren, M.M. van (2002). Doorwerking emancipatie-effectrapportages in beleidsprocessen. (278 278). onbekend: BESTUURSKUNDE.
  • Teisman, G.R., Meer, F.B.L. van der, Klijn, E.H., Edelenbos, J., Klaassen, H.L. & Reudink, M.A. (2002). Evalueren om te leren: naar een evaluatiearrangement voor de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening. Rotterdam: Erasmus Universiteit Rotterdam/FSW.
  • Meer, F.B.L. van der (2000). Bespreking van A. Clarke [Bespreking van het boek Evaluation Research: an introduction to principles, methods and practice]. .
  • Meer, F.B.L. van der (1999). ICT en organisatie. onbekend: Orgaisatiedeel 43202200.
  • Meer, F.B.L. van der (2003, Mei 21). Niet alleen rekensommetjes, maar ook verklarend onderzoek. Staatscourant, pp. 4-4.
  • Meer, F.B.L. van der (1996). Leren van bestuurlijke vernieuwing. VB-congres: onbekend.
  • Meer, F.B.L. van der & Ringeling, A.B. (2007). Study and work experience: delinking and relinking. Colloquium of the Transatlantic Policy Consortium: Bloomington In., USA (2007, september 10 - 2007, september 12).
  • Ringeling, A.B. & Meer, F.B.L. van der (2007). Study and Work Experience: Delinking and Relinking. EGPA: Madrid (2007, september 01).
  • Meer, F.B.L. van der (2007). Improving mid-career MPA programs. MPA Pedagogical Workshop: Copenhagen (2007, november 14 - 2007, november 16).
  • Meer, F.B.L. van der & Ringeling, A.B. (2007). Education strategies in post-experience Public Administration master programs. EGPA-conference: Madrid (2007, september 19 - 2007, september 22).
  • Meer, F.B.L. van der (2005). Public Management and Evaluation. NIG Annual Work Conference: Nijmegen (2005, november 11).
  • Meer, F.B.L. van der (2005). Experimental approaches in mid career public management development. European workshop on mid career public management development: Birmingham (2005, november 16 - 2005, november 18).
  • Meer, F.B.L. van der (2005). On complexity. ¿Lof der verwarring¿ congres: Rotterdam (2005, mei 19).
  • Meer, F.B.L. van der & Ringeling, A.B. (2004). Study and work experience: delinking and relinking. the International MPA/MBA for Public Sector Managers Workshop: Rotterdam (2004, november 17).
  • Meer, F.B.L. van der (,). De wereld achter het loket. OL2000 Nieuwsbrief, pp. 4-5.
  • Meer, F.B.L. van der & Edelenbos, J. (2002). Evaluation of multi-actor policy processes: accountability, learning and cooperation. 5th conference of the European Evaluation Society: Sevilla (2002, oktober 10).
  • Meer, F.B.L. van der (2002). The ambiguity in redesign: integration in local public service management. NOB conferentie: Rotterdam (2002, oktober 30).
  • Dijk, A.G.B.M. van & Meer, F.B.L. van der (2002). Onderzoek lokale publieke dienstverlening: verslag casus Maastricht. [S.l.]: [s.n.].
  • Dijk, A.G.B.M. van & Meer, F.B.L. van der (2002). Onderzoek lokale publieke dienstverlening: verslag casus Zaanstad. [S.l.]: [s.n.].
  • Dijk, A.G.B.M. van & Meer, F.B.L. van der (2002). Onderzoek lokale publieke dienstverlening: verslag casus Nijmegen. [S.l.]: [s.n.].
  • Meer, F.B.L. van der & Koerten, H. (2002). Dynamics of institutional change in departmental top structures. EGPA Conference: Potsdam (2002, september 01).
  • Dijk, A.G.B.M. van & Meer, F.B.L. van der (2002). Onderzoek lokale publieke dienstverlening: verslag casus Uden. [S.l.]: [s.n.].
  • Meer, F.B.L. van der (2001). Administrative arrangements and administrative practices. 14th Annual Conference of the Public Administration Theory Network: Leiden (2001, juni 21).
  • Meer, F.B.L. van der (Ed.). (2000). Public Administration.
  • Meer, F.B.L. van der (2000). Departmental top structures and administrative behaviour. NIG-conference: Enschede (2000, november 22).
  • Meer, F.B.L. van der (1999, juni 04). Petten en loketten: over dynamica van arrangementen. Rotterdam, Lustrumcongres FSW: Beleidsagenda 2000.
  • Meer, F.B.L. van der & Vries, G.J.D. de (1998, november 12). Institutionele conditionering van beleidsverandering: de betekenis van positie en evaluatienormen in leerprocessen bij de overheid. onbekend, NOB-najaarsconferentie.
  • Meer, F.B.L. van der (,). Evaluation and the social construction of impacts. Rome, Conference European Evaluation Society 1998.
  • Meer, F.B.L. van der, Peters, V. & Vissers, G. (1997, juli 07). A simplest classification model for debriefing in simulation and gaming. Tilburg, ISAGA conference 1997.
  • Meer, F.B.L. van der (1996, november 27). Diffusie van simulatie: marketing of interventie. onbekend, SpIN.
  • Meer, F.B.L. van der (1996, september 12). Doorwerking van evaluatie. onbekend, VB-seminar.