Bestuurskunde   Staff

Medewerkers Bestuurskunde

dr. F.B.L. van der Meer

ssrn linkedin google

Frans-Bauke van der Meer

dr. F.B.L. van der Meer

Faculteit der Sociale Wetenschappen

Erasmus University Rotterdam

 

T: 010-4082137

T: 010-4082133

E: f.b.vandermeer@remove-this.fsw.eur.nl

Room: T17-35


 

Profile

expand all tabs | collapse all tabs

Professional experience

Associate Professor
University Erasmus University Rotterdam
School Faculteit der Sociale Wetenschappen
Department Capaciteitsgroep Bestuurskunde
Country The Netherlands
   

Publications

expand all tabs | collapse all tabs | show all publications

  • Marks, P.K. & Meer, F.B.L. van der (2013). Developing reflection as a core competence. IRSPM: Prague (2013, april 10 - 2013, april 12).
  • Meer, F.B.L. van der, Marks, P.K., Linde, C. van der & Fenger, H.J.M. (2013). Reflection and academic attitude: How to teach and learn it in initial bachelor and master programs in public administration? EGPA: Edinburgh (2013, september 11 - 2013, september 13).
  • Meer, F.B.L. van der & Marks, P.K. (2013). Teaching and learning reflection in MPA programs: towards a strategy. Teaching Public Administration, 31(1), 42-54.
  • Meer, F.B.L. van der, Kort, M.B., Twist, M.J.W. van & Wal, M de (2012). Enhancing evaluation impact: managing expectations, the case of the Netherlands Court of Audit. European Evaluation Society Conference: Helsinki (2012, oktober 03 - 2012, oktober 05).
  • Meer, F.B.L. van der, Kort, M.B. & Twist, M.J.W. van (2012). Interactive research for enhancing evaluation impact. European Evaluation Society Conference: Helsinki (2012, oktober 03 - 2012, oktober 05).
  • Vermeulen, L.M., Scheepers, A.W.A., Adriaans, M.G.J.M., Arends, L.R., Bos, R. van den, Bouwmeester, S., Meer, F.B.L. van der, Schaap, L., Smeets, A.A.C.M., Molen, H.T. van der & Schmidt, H.G. (2012). Nominaal studeren in het eerste jaar. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 30(3), 204-216.
  • Meer, F.B.L. van der & Marks, P.K. (2012). Teaching and learning public networks and change management. Workshop on mid-career university education: Copenhagen Business School (2012, november 07 - 2012, november 09).
  • Meer, F.B.L. van der & Marks, P.K. (2011). Teaching and learning reflection in MPA Programs: Towards a strategy. MPA Pedagogical Workshop: Vienna (2011, november 09 - 2011, november 11).
  • Elk, R. van, Meer, F.B.L. van der & Steeg, M.W. van der (2011). Zicht op Effectiviteit van Beleid: studie naar evaluatieonderwerpen voor onderwijs- en wetenschapsmaatregelen. Rotterdam: Erasmus Universiteit.
  • Kickert, W.J.M. & Meer, F.B.L. van der (2011). Small, slow and gradual reform: what can historical institutionalism tell us? International Journal of Public Administration, 34(8), 475-485.
  • Ringeling, A.B. & Meer, F.B.L. van der (2010). An Educational Strategy for Practioners in Public Administration Master Programs. Journal of Public Affairs Education, 16(1), 77-93.
  • Kuipers, B.S., Higgs, M.J., Kickert, W.J.M., Meer, F.B.L. van der, Grandia, J., Post, R., Tummers, L.G., Voet, J. van der & Witte, M.C. de (2010). Managing change in public organizations: A review of the literature between 2000-2010. NIG Annual Work Conference: Maastricht (2010, november 25 - 2010, november 26).
  • Wal, M de, Meer, F.B.L. van der & Twist, M.J.W. van (2010). Doorwerking van Rekenkameronderzoek: effectiviteit van binnenuit begrepen. Rotterdam: Erasmus Universiteit.
  • Thiel, S. van & Meer, F.B.L. van der (2010). Effectief Rekenkameronderzoek: advies aan de gemeente Dordrecht. Rotterdam: Erasmus Universiteit.
  • Meer, F.B.L. van der (2010). Learning reflection in MPA programs. Pedagogical Workshop, Copenhagen, November 3-5: Copenhagen (2010, november 03 - 2010, november 05).
  • Meer, F.B.L. van der (2010). Advies hoofdvragen en methodologie Evaluatie Watertoets 2011. Rotterdam: Erasmus Universiteit.
  • Kickert, W.J.M. & Meer, F.B.L. van der (2009). Reorganisatie van de provincie Noord-Holland van 2003 tot 2006: verschillende invalshoeken en verschillende verhalen. Amsterdam: Reed Business.
  • Meer, F.B.L. van der & Ringeling, A.B. (2009). Study and work experience: delinking and relinking. In C.F. Bonser (Ed.), Adapting Universities to the global society : a trans-Atlantic perspective (pp. 65-81). Berlin: LIT- Verlag.
  • Hupe, P.L. & Meer, F.B.L. van der (2009). De mainstreamingparadox: theorie en praktijk van emancipatie-effectrapportages. Bestuurswetenschappen, 63(2), 37-51.
  • Meer, F.B.L. van der (2008). Interaction between demand and supply in mid-career PA teaching. EGPA-conference: Rotterdam (2008, september 03 - 2008, september 05).
  • Meer, F.B.L. van der & Marks, P.K. (2008). Organizing Reflection. Pedagogical Workshop International MPA/MBA for Public Sector Managers: Limerick (2008, november 05 - 2008, november 07).
  • Meer, F.B.L. van der (2007). New Public Management and Evaluation. In C. Pollitt, S. van Thiel & V. Homburg (Eds.), NPM in Europe: adaptation and alternatives (pp. 165-180). Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Ringeling, A.B. & Meer, F.B.L. van der (2007). Denken aan bestuurskracht: bestuurskracht als pragmatisch managerialisme. Bestuurskunde, 16(2), 15-23.
  • Hupe, P.L. & Meer, F.B.L. van der (2006). Cruciale koppelingen: Over doorwerking van emancipatie-effectrapportages in beleidsprocessen. Beleidswetenschap, 20(2), 3-21.
  • Meer, F.B.L. van der & Edelenbos, J. (2006). Evaluation of multi-actor policy processes: accountability, learning and cooperation. Evaluation. The International Journal of Theory, Research and Practice, 12(2), 201-208.
  • Meer, F.B.L. van der (2004). Evaluation and the social construcion of impacts, herdruk. Evaluation. The International Journal of Theory, Research and Practice, 5(4), 387-406.
  • Hakvoort, J.L.M. & Meer, F.B.L. van der (2003). Methodische benadering van actorinterpretaties. Bestuurswetenschappen, 57(5), 365-383.
  • Meer, F.B.L. van der & Dijk, A.G.B.M. van (2002). De wereld achter het loket: over reorganisatie van lokale publieke dienstverlening. Delft: Eburon.
  • Vissers, G.A.N. & Meer, F.B.L. van der (2000). Social simulation and polycentric policy making: ex ante assessment of administrative reform in the region of Rotterdam. In D. Herz & A. Blätte (Eds.), Simulation und Planspiel in den Sozialwissenschaften: eine Bestandsaufnahme der internationalen Diskussion (pp. 231-257). Münster, Hamburg, London: LIT-Verlag.
  • Meer, F.B.L. van der, Vries, G.J.D. de & Vissers, G.A.N. (2000). Evaluaties en leerprocessen bij de overheid: de rol van institutionele condities. Beleidswetenschappen, 14(3), 253-279.
  • Meer, F.B.L. van der (1999). Evaluation and the Social Construction of Impacts. Evaluation. The International Journal of Theory, Research and Practice, 5(4), 387-406.
  • Bolk, H., Vissers, G.A.N., Manschot, E.B., Meer, F.B.L. van der & Roodink, A.J. (1999). Veranderen. In N.H.M. van Dijk, A.M. Coignard-van Dongen & A. Maas (Eds.), Zoeken in meervoud (pp. 134-147). Nijmegen: x.
  • Meer, F.B.L. van der & Ringeling, A.B. (Eds.). (1998). Bestuurskunde en Praktijk: Liber Amicorum voor prof.mr.dr. I.Th.M. Snellen. Alphen aan den Rijn: Samsom.
  • Meer, F.B.L. van der, Peters, V.A.M. & Vissers, G.A.N. (1998). Debriefing depends on purpose. In J. Geurts, C. Joldersma & E. Roelofs (Eds.), Gaming/Simulation for policy development and organizational change (pp. 399-404). Tilburg: Tilburg University Press.
  • Ringeling, A.B. & Meer, F.B.L. van der (1998). Inleiding. In A.B. Ringeling & F.B.L van der Meer (Eds.), Bestuurskunde en Praktijk (pp. 1-4). Alphen aan den Rijn: Samsom.
  • Ringeling, A.B. & Meer, F.B.L. van der (Eds.). (1998). Bestuurskunde en Praktijk, Liber Amicorum voor I.Th.M. Snellen. Alphen aan den Rijn: Samsom.
  • Meer, F.B.L. van der (1998). Geslotenheid, waarden en sociale verandering. In W.B.J.H. Donk & P.H.A. Frissen (Eds.), Over bestuur, recht en informatisering (pp. 309-318). Lelystad: Vermande.
  • Meer, F.B.L. van der (1998). Informatiseren en leren. In F.B. van der Meer & A.B. Ringeling (Eds.), Bestuurskunde en Praktijk (pp. 209-221). Alphen aan den Rijn: Samsom.
  • Meer, F.B.L. van der (1998). Leren van Bestuurlijke vernieuwing. Bestuurswetenschappen, 52(4/5), 249-262.
  • Berg, D. van den, Meer, F.B.L. van der, Schennink, B. & Veer, B. ter (1996). Introduction. In D. van den Berg, F.B.L. van der Meer, B. Schennink & B. ter Veer (Eds.), Winning by twinning: experiences and evaluations of links between Dutch and East and Central European Cities (pp. 3-5). Nijmegen: Studiecentrum voor Vredesvraagstukken, KUN.
  • Lommen, A. & Meer, F.B.L. van der (1996). Dutch city twinning with Eastern Europe: an inventory of innovative elements. In D. van den Berg, F.B.L. van der Meer, B. Schenning & B. ter Veer (Eds.), Winning by twinning: experiences and evaluations of links between Dutch and East and Central European Cities (pp. 33-45). Nijmegen: Studiecentrum voor vredesvraagstukken, KUN.
  • Meer, F.B.L. van der (1996). City links with Eastern Europe: a theoretical examination. In D. van den Berg, B. Schenning, B. ter Veer & F.B.L. van der Meer (Eds.), Winning by twinning: experiences and evaluations of links between Dutch and East and Central European Cities (pp. 7-14). Nijmegen: Studiecentrum voor vredesvraagstukken, Kun.
  • Meer, F.B.L. van der & Geurts, J.L.A. (1995). Simulatie voor beleids- en organisatie-ontwikkeling. Bestuurskunde, 4, 166-177.
  • Meer, F.B.L. van der, Schaap, L. & Twist, M.J.W. van (1992). Communicatie en strategiedynamica. In I.M.A.M. Pröpper & M. Herweijer (Eds.), Effecten van plannen en convenanten (pp. 65-85). Deventer: Kluwer.
  • Steenstra, M. & Meer, F.B.L. van der (2011). Streekplan Fryslan: caserapportage Evaluatie Watertoets. Houten: Grontmij.
  • Steenstra, M. & Meer, F.B.L. van der (2011). Gebiedsontwikkeling Oude Willem: casusrapportage Evaluatie Watertoets. Houten: Grontmij.
  • Steenstra, M., Meer, F.B.L. van der, Buuren, M.W. van & Kwadijk, F. (2011). Evaluatie van het procesinstrument watertoets: Koepelnotitie. Houten: Grontmij.
  • Kwadijk, F., Meer, F.B.L. van der, Steenstra, M. & Buuren, M.W. van (2011). Evaluatie van het procesinstrument watertoets. Houten: Grontmij Nederland B.V..
  • Sinoo, F., Kruining, M. van & Meer, F.B.L. van der (2011). Structuurvisie R.O. Noord-Brabant: caserapportage Evaluatie Watertoets. Houten: Grontmij.
  • Kickert, W.J.M., Cachet, A. & Meer, F.B.L. van der (2007). Liefde voor het Openbaar Bestuur en Liefde voor de Bestuurskunde. Delft: Eburon.
  • Ringeling, A.B., Hebly, J.M., Westerveld, G. & Meer, F.B.L. van der (2007). Vermetel vertrouwen: Rapport van de externe onderzoekscommissie over de nieuw-bouw van de hoog-rendement-afvalver¬wer¬kings¬¬installatie van het Afvalenergiebedrijf van de gemeente Amsterdam. Amsterdam: B&W gemeente Amsterdam.
  • Meer, F.B.L. van der (2007). Bestuurskunde als Missie. In A.B. Kickert, A.L. Cachet, F.B.L. van der Meer & L. Schaap (Eds.), Liefde voor het openbaar bestuur en liefde voor de bestuurskunde (pp. 7-18). Delft: Eburon.
  • Kickert, W.J.M., Cachet, A., Meer, F.B.L. van der & Schaap, L. (2007). Inleiding. Ringeling als Bestuurskundige. In W. Kickert, A. Cachet, F.B.L. van der Meer & L. Schaap (Eds.), Liefde voor het Openbaar Bestuur en Liefde voor de Bestuurskunde. Delft: Eburon.
  • Kickert, W.J.M. & Meer, F.B.L. van der (2006). Hoe gaat het ministerie van LNV om met externe veranderingen: verschillende beelden en meningen. Den Haag: Ministerie van LNV.
  • Meer, F.B.L. van der & Ringeling, A.B. (2005). The looking glass itself: review van een drietal rapporten van de Algemene Rekenkamer. Den Haag: Algemene Rekenkamer.
  • Boogert, G.H. den, Cachet, A., Meer, F.B.L. van der, Noppe, R.M. & Schaap, L. (2005). Regional governments in France, Germany, Poland and the Netherlands. Lelystad/ Rotterdam: Provincie Flevoland/ CLD.
  • Hupe, P.L., Meer, F.B.L. van der, Steijn, A.J. & Elteren, M.M. van (2002). Doorwerking emancipatie-effectrapportages in beleidsprocessen. (278 278). onbekend: BESTUURSKUNDE.
  • Teisman, G.R., Meer, F.B.L. van der, Klijn, E.H., Edelenbos, J., Klaassen, H.L. & Reudink, M.A. (2002). Evalueren om te leren: naar een evaluatiearrangement voor de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening. Rotterdam: Erasmus Universiteit Rotterdam/FSW.
  • Meer, F.B.L. van der (2000). Bespreking van A. Clarke [Bespreking van het boek Evaluation Research: an introduction to principles, methods and practice]. .
  • Meer, F.B.L. van der (1999). ICT en organisatie. onbekend: Orgaisatiedeel 43202200.
  • Meer, F.B.L. van der (2003, Mei 21). Niet alleen rekensommetjes, maar ook verklarend onderzoek. Staatscourant, pp. 4-4.
  • Meer, F.B.L. van der (1996). Leren van bestuurlijke vernieuwing. VB-congres: onbekend.
  • Meer, F.B.L. van der & Ringeling, A.B. (2007). Study and work experience: delinking and relinking. Colloquium of the Transatlantic Policy Consortium: Bloomington In., USA (2007, september 10 - 2007, september 12).
  • Ringeling, A.B. & Meer, F.B.L. van der (2007). Study and Work Experience: Delinking and Relinking. EGPA: Madrid (2007, september 01).
  • Meer, F.B.L. van der (2007). Improving mid-career MPA programs. MPA Pedagogical Workshop: Copenhagen (2007, november 14 - 2007, november 16).
  • Meer, F.B.L. van der & Ringeling, A.B. (2007). Education strategies in post-experience Public Administration master programs. EGPA-conference: Madrid (2007, september 19 - 2007, september 22).
  • Meer, F.B.L. van der (2005). Public Management and Evaluation. NIG Annual Work Conference: Nijmegen (2005, november 11).
  • Meer, F.B.L. van der (2005). Experimental approaches in mid career public management development. European workshop on mid career public management development: Birmingham (2005, november 16 - 2005, november 18).
  • Meer, F.B.L. van der (2005). On complexity. ¿Lof der verwarring¿ congres: Rotterdam (2005, mei 19).
  • Meer, F.B.L. van der & Ringeling, A.B. (2004). Study and work experience: delinking and relinking. the International MPA/MBA for Public Sector Managers Workshop: Rotterdam (2004, november 17).
  • Meer, F.B.L. van der (,). De wereld achter het loket. OL2000 Nieuwsbrief, pp. 4-5.
  • Meer, F.B.L. van der & Edelenbos, J. (2002). Evaluation of multi-actor policy processes: accountability, learning and cooperation. 5th conference of the European Evaluation Society: Sevilla (2002, oktober 10).
  • Meer, F.B.L. van der (2002). The ambiguity in redesign: integration in local public service management. NOB conferentie: Rotterdam (2002, oktober 30).
  • Dijk, A.G.B.M. van & Meer, F.B.L. van der (2002). Onderzoek lokale publieke dienstverlening: verslag casus Maastricht. [S.l.]: [s.n.].
  • Dijk, A.G.B.M. van & Meer, F.B.L. van der (2002). Onderzoek lokale publieke dienstverlening: verslag casus Zaanstad. [S.l.]: [s.n.].
  • Dijk, A.G.B.M. van & Meer, F.B.L. van der (2002). Onderzoek lokale publieke dienstverlening: verslag casus Nijmegen. [S.l.]: [s.n.].
  • Meer, F.B.L. van der & Koerten, H. (2002). Dynamics of institutional change in departmental top structures. EGPA Conference: Potsdam (2002, september 01).
  • Dijk, A.G.B.M. van & Meer, F.B.L. van der (2002). Onderzoek lokale publieke dienstverlening: verslag casus Uden. [S.l.]: [s.n.].
  • Meer, F.B.L. van der (2001). Administrative arrangements and administrative practices. 14th Annual Conference of the Public Administration Theory Network: Leiden (2001, juni 21).
  • Meer, F.B.L. van der (Ed.). (2000). Public Administration.
  • Meer, F.B.L. van der (2000). Departmental top structures and administrative behaviour. NIG-conference: Enschede (2000, november 22).
  • Meer, F.B.L. van der (1999, juni 04). Petten en loketten: over dynamica van arrangementen. Rotterdam, Lustrumcongres FSW: Beleidsagenda 2000.
  • Meer, F.B.L. van der & Vries, G.J.D. de (1998, november 12). Institutionele conditionering van beleidsverandering: de betekenis van positie en evaluatienormen in leerprocessen bij de overheid. onbekend, NOB-najaarsconferentie.
  • Meer, F.B.L. van der (,). Evaluation and the social construction of impacts. Rome, Conference European Evaluation Society 1998.
  • Meer, F.B.L. van der, Peters, V. & Vissers, G. (1997, juli 07). A simplest classification model for debriefing in simulation and gaming. Tilburg, ISAGA conference 1997.
  • Meer, F.B.L. van der (1996, november 27). Diffusie van simulatie: marketing of interventie. onbekend, SpIN.
  • Meer, F.B.L. van der (1996, september 12). Doorwerking van evaluatie. onbekend, VB-seminar.