Innovatief Education Lab opent voor docenten en studenten

KRED Architects

Een inspirerende ontmoetingsplek voor docenten én studenten over het onderwijs van de toekomst: dat wordt het nieuwe Erasmus Education Lab dat op dinsdag 13 november 2018 open gaat. De hypermoderne studio faciliteert de digitalisering van het onderwijs en biedt nieuwe mogelijkheden voor mediaoptredens. Het lab gaat wat de universiteit betreft een katalysator worden voor onderwijsinnovatie door studenten, docenten en overige wetenschappelijke medewerkers op het hoogste niveau.

Dinsdag 13 tot en met donderdag 15 november 2018 staan volledig in het teken van wat het lab allemaal te bieden heeft. Na een feestelijk opening doen de aanwezigen inspiratie op over de mogelijkheden van het lab en de studio. Docenten én studenten kunnen kennismaken met inspirerende sprekers uit binnen- en buitenland in workshops, rondleidingen en interactieve sessies. Denk aan Peter van Leusen van Arizona State University, de meest innovatieve universiteit van de USA. Ook serious gaming, diversiteit in het onderwijs, de invloed van opkomende technologieën en een introductie van programmeertaal R staan op het programma.

Education Lab: kloppend hart voor learning & innovation

Het Education Lab functioneert als ontmoetingsplek en krijgt verschillende functies. Een voorbeeld is het ‘blended’ onderwijs, waarin campusonderwijs en online onderwijs wordt gecombineerd. Ook zijn er ruimtes voor didactische trainingen, brainstormsessies voor het herontwerpen van opleidingen, een tribune voor inspiratiesessies, informatieschermen en informele ontmoetingsplaatsen. Het gebruik van het Lab wordt afgestemd op de behoefte van de studenten en medewerkers die met onderwijsinnovatie bezig zijn. Het Education Lab wordt hiermee het kloppend hart van de Community for Learning & Innovation.

Hypermoderne studio

De hypermoderne opnamestudio is geschikt voor het opnemen van kennisclips die gebruikt worden in het campusonderwijs of in MOOCs (Massive Open Online Courses), kleinschalige talkshows met eventueel live verbindingen naar Hilversum, en het uitzenden van webcasts. Ook zijn er twee do-it-yourself booths waarin studenten en medewerkers zelf content kunnen opnemen.

Onderwijsinnovatie door studenten en docenten

In de afgelopen jaren heeft de Erasmus Universiteit veel stappen gezet in onderwijsinnovatie. Zo zijn er innovatieve apps ontwikkeld en staan inmiddels veertien MOOCs online. Verder zijn er nu ruim tien in de maak. Ook het ‘blended’ maken van cursussen of hele opleidingen is geen noviteit meer. Met het nieuwe Education Lab en de studio kan de Erasmus Universiteit deze ontwikkelingen op grotere schaal doorvoeren. Onderwijsonderzoekers gaan na hoe innovaties uitwerken en koppelen hun resultaten terug in de Community for Learning & Innovation, zodat er evidence based vernieuwd kan worden. Docenten werken binnen de Community for Learning & Innovation continu aan verdere professionalisering van hun vak.

Studenten bouwen mee

Voor studenten moet het op termijn mogelijk worden cursussen, electives, minoren of zelfs een volledige master online te volgen. Ook kunnen ze via Students-for-Students zelf ideeën aandragen die het onderwijs verrijken en vernieuwen. Denk aan de bekende Turing Society peer-to-peer coding bootcamps en Erasmus Tech Community’s onderwijs over moderne technologieën.

Education Lab

Lees ook het artikel van Erasmus Magazine.

Voor een toelichting tijdens de openingsdagen neemt u contact op met:
Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 12 16 E press@eur.nl

Meer nieuws ontvangen? Schrijf je in voor de Erasmus Nieuwsbrief.