Interreg Europees programma POTEnT richt zich op de energietransitie

POTEnT Interreg Europe
POTEnT takes on energy transition

Steden kunnen een grotere rol spelen in de energietransitie door knooppunten te worden van innovatie en expertise op het gebied van energie-efficiëntie. Denk aan baanbrekende maatregelen om stedelijke omgevingen energie-efficiënter te maken en de EU in staat stellen de CO2-reductiedoelstellingen tegen 2030 te halen.

POTEnT combineert Europese kennis over energietransitie

De Publieke Organisaties Transformeren Energietransitie (POTEnT) is een nieuw Europees project medegefinancierd door het Interreg Europe-programma. Een belangrijke uitdaging voor Europese steden en regio's is het bereiken van meer CO2-reductie. Lokale leiders zijn belangrijke actoren om de energietransitie te realiseren die nodig is om CO2-reductie te bereiken. Toch staan ​​ze voor veel uitdagingen om actoren op de energiemarkt te worden. Zo bereikt de kennis die voortkomt uit de voorlopers in het lokaliseren van energiediensten niet altijd degenen die hiervan het meest zouden profiteren - andere steden en energieagentschappen in Europa. Hier wil POTEnT een belangrijke bijdrage leveren.

Succesvolle overgangsmaatregelen delen

POTEnT zal de introductie en overdracht ondersteunen van succesvolle lokale maatregelen in energietransitie en van het delen van maatregelen die al zijn ontwikkeld door steden en energieagentschappen in 8 Europese landen. Een innovatief kennisoverdrachtsproces en een mentorprogramma, gecoördineerd door de Erasmus Universiteit en het Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics (Erasmus UPT), zullen het intensieve interlokale leren vergemakkelijken dat zo cruciaal is voor het succes van het project. Giulano Mingardo, senior onderzoeker transporteconomie bij Erasmus UPT: "Energietransitie is een belangrijke kwestie voor steden: we zijn vereerd om deel te nemen aan POTEnT en Europese steden te helpen hun duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken."

De 8 deelnemers aan POTEnT

De volgende steden en organisaties nemen deel aan POTEnT:

• ALOEN (Energie en klimaat lokaal agentschap van Zuid-Bretagne - Hoofdpartner)
  • Parma (Italië)
  • Pamplona (Spanje)
  • Milton Keynes (Groot Brittanie)
  • Ostrava (Tsjechische Republiek)
  • Energieagentschap voor Zuidoost-Zweden (Zweden)
  • Tartu Regionaal Energieagentschap (Estland)
  • Ettlingen agentschap gemeentelijke diensten (Duitsland)

Ambitieuze doelen

Door een nauwe samenwerking met lokale belanghebbenden zullen de acht partners in staat zijn om lokale en regionale beleidsinstrumenten te verbeteren en nieuwe investeringen van EFRO-beleidsinstrumenten en lokale plannen te benutten, waardoor ambitieuze langetermijneffecten op koolstofreductie worden bereikt.

Door gemeenschappelijke doelen te stellen, bereikt POTEnT zijn ambitieuze doelen, waaronder het ontwikkelen of verbeteren van openbare Energy Services Company (ESCo), het verhogen van investeringen in koolstofarme projecten en het in staat stellen van lokale besluitvormers en gemeenschappen om meer koolstofreductie te bereiken door betere kennis, snellere terugverdientijd en het vormgeven van een circulaire energie-economie.

Meer informatie over POTEnT vindt u op interregeurope.eu