Study Abroad Programme - Nanyang Technological University

Voor studenten Maritime Studies van Nanyang Technological University heeft Erasmus UPT een op maat gemaakt buitenlandstudieprogramma ontwikkeld. Van september tot en met december worden er bij Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) vier vakken en een intensieve seminar exclusief gegeven aan deze derdejaars Bachelor studenten.

In het academische jaar 2019-2020 volgden 72 studenten de vakken in Rotterdam. Daarnaast volgden negen studenten de vakken online vanuit Singapore. De volgende vakken zijn onderdeel van het programma: Ship Ownership, Ship Management, International Maritime Law, Marine Insurance en een seminar over Disruptive Scenarios.

Academici en het bedrijfsleven verbonden

De interactie tussen de academische- en professionele wereld vormt de kern van dit programma. Academisch Directeur Wouter Jacobs: “Dat maakt dit programma zo aantrekkelijk. Diepgaande expertise uit de industrie gecombineerd met inzichten en kennis van de Erasmus Universiteit Rotterdam.” Professionals uit de Rotterdam Maritime Services Community zijn actief betrokken bij het onderwijs. Zij brengen de Singaporese studenten in gastcolleges in aanraking met de dagelijkse praktijk, waarbij de theoretische kennis van de studenten verrijkt wordt met praktische kennis. De dynamische wereld van de maritieme sector komt tot leven tijdens de bedrijfsbezoeken. Het cohort 2019-2020 bezocht het Maritime Simulation Centre, de Maasvlakte (APM en MOT) en Damen Shipyards.

In het seminar Disruptive Scenarios combineren studenten hun academische kennis met creativiteit om tot realistische scenario’s voor het jaar 2040 te komen voor een internationaal opererend bedrijf in de scheepvaartindustrie. In kleine groepen en onder begeleiding van een mentor van Erasmus UPT gebruiken de studenten hun academische-, samenwerkings- en presentatievaardigheden om kennis vanuit de industrie om te zetten in professionele adviesrapporten.

Jacobs: “Wij laten deze toekomstige professionals van de Singaporese maritieme sector kennis maken met havenstad Rotterdam, wat perfect aansluit bij de visie van Rotterdam Maritime Capital of Europe: Rotterdam als plek om te groeien en talent te ontwikkelen. Bovendien raken de studenten vertrouwd met de Rotterdamse mentaliteit van handen uit de mouwen steken, make it happen.”

Wereldwijde samenwerking

Jacobs: “De Nanyang Technological Univerisity is een toonaangevende universiteit. Wij zien veel overeenkomsten. Beide universiteiten maken deel uit van een havenstad, beide bieden educatieve programma’s aan op get gebied van maritiem- en havenbeheer. Het is geweldig om te zien dat wij een win-win voor de studenten creëren met deze samenwerking.” NTU is gevestigd in Singapore en werd in 2019 voor het zesde achtereenvolgende jaar benoemd tot ’s werelds beste jonge universiteit. Sinds 2004 biedt de universiteit een Maritime Studies programma aan, met een focus op management in de scheepvaart, evenals maritieme wetenschap en technologie – een programma geschikt voor gemotiveerde studenten die ernaar streven toekomstige leiders te worden in de scheepvaartindustrie en aanverwante bedrijven. Nanyang Technological University heeft een internationale focus met studenten van meer dan 100 nationaliteiten. De universiteit streeft ernaar dat ten minste acht van de tien studenten tijdens hun studie een periode naar het buitenland gaan. Jacobs: “Als universiteit en als Rotterdam Maritime Capital of Europe versterken wij onze internationale relaties met andere havensteden in de wereld door middel van programma’s als deze. En wat is er mooier dan jong talent opleiden. Zodat de toekomst van havens wereldwijd in goede handen is.”