Meer dan € 12.000,- voor studententeams die positieve maatschappelijke impact creëren met ondernemerschap tijdens de Erasmus University Challenge

Finale Erasmus University Challenge 2023 de jury
Winnaars Erasmus University Challenge 2023

Op 21 september vond de finale plaats van de 2e editie van de Erasmus University Challenge in het Excelsior Stadion. Naast de bestaande categorieën Ideation en Prototyping was er een nieuwe Start Up-categorie, voor meer gevestigde ondernemingen. Dit jaar deed een recordaantal van 74 teams mee, met een focus op logistiek, energietransitie en het maken van maatschappelijke impact.

Recyclebare hardloopschoenen en hydrocultuur

Team ReRun werd uitgeroepen tot winnaar van de categorie Ideation, met hun idee voor recyclebare hardloopschoenen. Habbi won de Prototype award met hun oplossing voor hydrocultuur voor een duurzamere planeet. Voor de eerste keer werd de Start-Up award gewonnen door Playfool voor  hun creatieve app-oplossing om verlangens zoals roken te verminderen. Ed Brinksma, collegevoorzitter van Erasmus Universiteit Rotterdam: "De finale was een geweldige showcase van onze levendige studentengemeenschap. Alle vijtien finalisten presenteerden innovatieve, vooruitstrevende ideeën en ik ben benieuwd naar de impact die ze zullen hebben."

Erasmus University Challenge 2023

De toekomst van ondernemerschap

Jurylid Saskia Mureau, Director Customer Digital bij het Havenbedrijf Rotterdam: "Wat geweldig om deel van uit te maken, ik kan niet geloven hoe goed alle finalisten het deden met hun pitches, het was een hele gave manier om de toekomst van ondernemerschap te zien". Saskia reikte een jaar gratis bier, koffie of thee uit aan Nacalu Crafts. Andere winnaars waren onder andere Accuselect, die een end-to-end service voor thuisbatterijen biedt. Het team won de publieksprijs van €1000. De categoriewinnaars werden beloond met de volgende bedragen: Ideation won € 3000, Prototype € 4000 en Startup € 5000. De winnaars krijgen de kans om internationaal indruk te maken tijdens de Stage TWO-wedstrijd in Berlijn.

Voor alle betrokkenen was de finale een kans om de enorme vooruitgang te zien die de teams hebben geboekt sinds het programma in april van start ging. "Ik was echt onder de indruk van alle deelnemers en het was een hoogtepunt om de teams samen te zien groeien en verbeteren tijdens het proces", zei Han Go, directeur en mede-eigenaar van Go-Tan. "Wat een indrukwekkende uitdaging om deel van uit te maken!" Marie Jose, eigenaar van BREYTMANS BV: "Als jurylid is het leuk om te zien hoe hard alle betrokken teams hebben gewerkt en ik was echt blij om deel uit te maken van het vieren van hun prestaties. Alle deelnemers mogen trots zijn op zichzelf."

Over de Erasmus University Challenge

De Erasmus University Challenge is een initiatief van Erasmus Enterprise. Foto's, video's en meer informatie over de competitie zijn te vinden op erasmusuniversitychallenge.nl of mail liesje.goldschmidt@eur.nl.