Instagram, contentmarketing en vloggen in het hoger onderwijs

Op 3 april vond de vijfde editie van Online Media in Higher Education plaats. Het jaarlijks terugkerende congres had als thema 'Destination XYZ' en werd dit jaar op de Technische Universiteit Delft georganiseerd. In dit artikel lees je over de hoogtepunten: van storytelling tot het Instagramgebruik in het hoger onderwijs. Tot slot geeft de Universiteit Wageningen je nog wat tips om je op weg te helpen met je eerste vlog.

Online Media in Higher Education

In 2013 werd het congres op de Erasmus Universiteit Rotterdam opgezet als minicongres over social media. Vanwege het succes en de toenemende vraag naar meer kennis op dit gebied, is in 2014 besloten om het samen met Universiteit Leiden en de Technische Universiteit Delft te organiseren. Het jaarlijkse congres wordt nu in Leiden-Delft-Erasmus-verband georganiseerd en is sindsdien niet meer weg te denken uit het onderwijslandschap.

Christa van der Kruk, medeorganisator van OMHE en werkzaam aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, blijft het bijzonder vinden dat iedereen alles openhartig met elkaar deelt. Je merkt dat kennis en ervaringen delen voor iedereen voorop staat. Het congres is ook vanuit die behoefte ontstaan. Het is van en voor het hoger onderwijs.

“Alleen door kennis en ervaringen te delen, komen we gezamenlijk verder.” – Christa van der Kruk, Erasmus Universiteit Rotterdam

Your Travel Guide

Suzanne Tesselaar, van Stories of Change, stak van wal met de keynote Your Travel Guide. Een presentatie die ze inleidde met haar boek Storytelling Atlas: een boek met een overzicht van de vele vormen en toepassingen van storytelling en waarmee de lezer zijn of haar eigen reis en bestemming kan bepalen aan de hand van prachtig vormgegeven landkaarten.

Volgens Tesselaar bewegen verhalen zich voort in netwerken. De mate van invloed die jij als hoger onderwijsorganisatie kunt uitoefenen is afhankelijk van waar jij zelf in het netwerk staat.

Als je goed naar het programma kijkt, dan zul je zien dat er een kantelpunt is bereikt, vertelt Van der Kruk. Steeds meer universiteiten leggen de contentcreatie bij haar studenten. Het is een goede ontwikkeling, want je moet als onderwijsinstelling niet de illusie hebben dat je het zelf nog altijd kan en weet. Volgens Van der Kruk kan je als organisatie wel de strategie bepalen en kaders scheppen. De creatieve vrijheid kan je het beste aan de studenten overlaten. Zij snappen én zijn de doelgroep!

Ook op de Erasmus Universiteit Rotterdam wordt het Instagramaccount wekelijks door een andere student beheerd:

 

Lees hieronder meer over het Instagramgebruik in het hoger onderwijs en de learnings die de Universiteit Wageningen heeft opgedaan met het vloggen. Vooral de laatste parallelsessie is een goed voorbeeld van hoe je contentcreatie aan je studenten overlaat.

Instagram: 50 accounts in het hoger onderwijs onder de loep

Instagram is populair onder jongeren en een volwassen social media platform. Maar is Instagram ook goed geïntegreerd in de communicatiestrategieën van hoger onderwijsinstellingen? Zijn zij in staat om op het platform niet alleen hun eigen content te plaatsen, maar ook om te luisteren en de interactie aan te gaan? Om dat uit te zoeken bekeken Karlijn de Wit en Rob Speekenbrink, beiden van NosCura, in samenwerking met OBI4wan gedurende drie maanden 50 Instagramaccounts van hoger onderwijsinstellingen.

Tijdens het congres gaven de sprekers een inkijkje in de eerste resultaten van het onderzoek. Hierin vielen een aantal zaken op:

  • 75 procent van de hoger onderwijsinstellingen in Nederland heeft een actief Instagramaccount.
  • 50 procent heeft een link naar het Instagramaccount vanaf de homepage van de website.
  • Hbo's hebben gemiddeld 1.951 volgers en we zagen een gemiddelde volgersgroei van 241 volgers over 3 maanden.
  • Universiteiten hebben gemiddeld 5.045 volgers en groeiden gemiddeld met 699 volgers in 3 maanden tijd.
  • Er wordt voornamelijk tijdens kantooruren gepost.
  • Hbo's plaatsen meer video's dan universiteiten.
  • Universiteiten plaatsen meer reacties dan hbo's. Dit gebeurde onder eigen berichten of onder berichten van anderen.

 

Voor het congres hebben De Wit en Speekenbrink zich alleen op de hoger onderwijsinstellingen in Nederland gefocust. In het volledige onderzoek, dat nog loopt, worden ook mbo's en Vlaamse hoger onderwijsaccounts meegenomen. 

Vlogtips van de Universiteit Wageningen

Op de Universiteit Wageningen kwamen Nick Rensen en Henrieke Bruins vorig jaar op het idee om een vlog te starten. Op 29 april 2016 verscheen de eerste vlog: Introducing Student Vloggers. Nu hebben ze een team van vier studentvloggers en een aantal gastvloggers. Op het congres deelden Rensen en Bruins het avontuur die ze met de studenten hebben beleefd en gaven ze onderstaande tips om je op weg te helpen met je eerste vlog:

  1. Ga voor de camera staan
    Studenten moesten eraan wennen om in de lens te kijken in plaats van naar zichzelf. Daarnaast kost het even tijd om te wennen aan de mensen die op straat meekijken.
  2. Wees ervan bewust hoe je op beeld overkomt
    Een van de studenten had een schouderloos topje aan waardoor het op beeld leek alsof ze naakt was.
  3. Kies bewust je achtergrond
    Zorg voor diversiteit in mensen in je achtergrond. En let erop dat ze geen alcohol drinken!
  4. Denk na waar je je vlogs publiceert
    Wat is het onderwerp en in welke context en kies hier de juiste communicatiekanalen voor.
  5. Zorg dat de vloggers goed met de editor communiceren
    Een van de vloggers herkende zichzelf niet meer in de vlog. Vloggers checken nu de content alvorens het naar de editor gaat. De afspraak is dat al het videomateriaal dat naar de editors gaat gebruikt mag worden.
  6. Denk na over wat je doelgroep wilt zien
    Ze zijn erachter gekomen dat de doelgroep de persoonlijke levens van de vloggers helemaal niet interessant vinden.
  7. Je wordt misschien wel herkend!
    Eén vlogger is ‘beroemd’ geworden in Wageningen omdat veel studenten haar herkenden. Dit was wat intimiderend voor haar.
  8. Publiceer op YouTube
    Youtube heeft goede statistieken en geeft je de mogelijkheid om je followers base te vergroten.
  9. Word niet onzeker als je in het begin nog maar weinig volgers hebt

#OMHE2018

Online Media in Higher Education richt zich op marketing- en communicatieprofessionals, dienst studentenzaken en andere medewerkers in het hoger onderwijs die dagelijks gebruikmaken van online (social) media. Wil je de volgende #OMHE2018 in Leiden niet missen? Stuur dan een mailtje naar omhe@leiden-delft-erasmus.nl. Zodra er meer informatie bekend is, dan ben jij de eerste die het weet! Omdat je nog een jaar moet wachten, hebben ze een live magazine voor je gemaakt zodat je kan terugblikken op #OMHE2017.


Publicatiedatum: 18 april 2017