Art Now

‘Art Now’ laat twee-wekelijks een nieuw werk zien uit de kunstcollectie EUR. Kunst Nu, digitaal op het scherm, ter inspiratie, als troost, ter verbeelding, als reflectie of gewoon als afleiding en oprekker van de werkelijkheid.

Art Now 10: Willem Oorebeek

Artwork by Willem Oorebeek

Willem Oorebeek, Ogenblikken, 2015 - zwarte composietplaat en een aluminium sandwichpaneel (270 panelen uitgevoerd in opdracht) Kunstcollectie EUR, doorlopend over de verdiepingen in Polak building campus Woudestein.

Het 10e kunstwerk uit de serie Art Now is ‘Ogenblikken’ van kunstenaar Willem Oorebeek. Waar sommige kunstwerken direct herkenbaar zijn als kunstwerk, gaan andere kunstwerken zo op in hun omgeving, dat niet direct te zien is dat het om een kunstwerk gaat. Dat laatste vraagt iets van de kijker en geldt zeker ook voor ‘Ogenblikken’. Het kunstwerk werd in opdracht van de Erasmus Universiteit gemaakt voor het multifunctionele onderwijsgebouw Polak, waarin het in 2015 werd geplaatst. Het bestaat uit twee vertikalen die het gebouw langs de achterwanden doorsnijden en doorlopen over de verdiepingen. De vertikalen zijn opgebouwd uit een spiegelende onderlaag, die door gaten in de voorliggende structuur de ruimtes over de hele verdieping weerspiegelen. Doordat de spiegels in een geroteerde hoek zijn bevestigd, wordt de weerspiegelende ruimte altijd anders ervaren. Dat deze ‘spiegelmuren’ tezamen een kunstwerk vormen, zal misschien een verrassing zijn voor de bezoekers en de vele studenten die hun dagen in het Polak building doorbrengen. Evenals dat zij met hun aanwezigheid en verplaatsingen in het gebouw een tijdelijk onderdeel zijn van het kunstwerk. Het beste standpunt om het kunstwerk in zijn geheel te ervaren, is vanaf de tegenoverliggende trap op de bovenste verdieping. Een aanrader!

Art Now 9: Henk Huig

Henk Huig kunstwerk geinspireerd op Flip

Henk Huig, De identiteitscrisis van Tielse Flip, 1967 - acryl op linnen (11 delen), 242 x 262 cm. Kunstcollectie EUR, gerestaureerd in 2016, huidige locatie begane grond Polak building campus Woudestein.

Het 9e kunstwerk uit de serie Art Now is ‘De identiteitscrisis van Tielse Flip’ uit 1967 van Henk Huig (1934, Amsterdam). Huig volgde begin jaren vijftig zijn opleiding aan de kunstnijverheidsschool en reisde daarna naar Turkije en Iran. Hij werd graficus en schilder en werd door zijn opvallende postuur als bodybuilder vaak zelf ook op de foto gezet met zijn werk. In de jaren vijftig werkte hij als graficus, traditioneel realistisch, een beetje tam nog. Dat verandert als hij begin jaren zestig gaat schilderen, in een stille toon en gave vlakverdeling, met de natuur als thema. Van een expressionistisch geaarde, lyrisch-grafische stijl stapt hij via gouaches naar collages over naar een nieuw-realistische schilderkunst waarin een zeker pop-surrealisme toeslaat. Daarvoor krijgt hij in 1967 de Amsterdamse Havenprijs en in 1968 de Koninklijke Subsidie voor de Schilderkunst. Humor, woordspelingen en referenties naar Pop Art keren terug in zijn werk waarmee hij de moderne mens van zijn tijd wil neerzetten. 'Absurdistische strips', kopt een krant in die tijd. Deze karakteristieken zijn duidelijk terug te zien in het werk in de EUR dat tijdens die hoogtijdagen gemaakt moet zijn. Werkend met patronen en leegte, vlak en 3D, worden zijn schilderijen krachtige halflyrische halfpopachtige composities, die doen denken aan Zekvelds pop art. Het werk moet van 1968 of daarvoor zijn: eind 1968 besluit de kunstcommissie van de EUR om de bruikleen te accepteren van architect Dunnebier. Hij heeft het schilderij gekocht, heeft er geen plek voor, en geeft het voor vijf jaar in bruikleen aan de NEH, waarna de EUR het in 1997 aankoopt.

Tekst - Sandra Smets (uit kunsthistorische beschrijving van highlights kunstroute EUR).

Art Now 8: Niki de Saint Phalle

Artwork by Phalle Vrijstaand

Niki de Saint Phalle - ZT, 1970 - Zeefdruk uit het portfolio ‘Nana Power’, 80 x 60 cm - Kunstcollectie EUR, recent gerestaureerd.

Het 8e kunstwerk uit de serie Art Now is een zeefdruk uit 1970, zonder titel van de Frans-Amerikaanse kunstenares Niki de Saint Phalle (1930 – 2002). De Saint Phalle wereldberoemd en bekend van haar ‘Nana ’figuren leerde zichzelf schilderen om te ontsnappen aan de burgerlijke omgeving waarin ze was geboren. In het midden van de jaren zestig presenteerde ze voor het eerst haar versie van de oervrouw, de 'Nana' waarmee ze de rol van de vrouw in de maatschappij centraal stelde. Met haar expressieve in felle kleuren beschilderde manshoge vrouwenbeelden in polyester veroorzaakte ze veel ophef in de kunstwereld. Zij presenteerde de Nana’s als gelukkige, bevrijde vrouwen, en voorbodes van een nieuw matriarchaal tijdperk.

Art Now 7: Marijn van Kreij

Kunstwerk Marijn van Kreij

Marijn van Kreij, ZT, (Picasso, The Studio, 1956, The Palm at the End of the Mind, Erasmus Universiteit Rotterdam), 2017 handbeschilderde porseleinen tegels, totaal afm. 285 x 1500 cm - Kunstcollectie EUR geschilderd samen met studenten en medewerkers van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Voor de vernieuwde Universiteitsbibliotheek van de Erasmus Universiteit Rotterdam maakte kunstenaar Marijn van Kreij een bijzonder kunstwerk. Studenten en medewerkers van de Erasmus Universiteit werden in 2017 uitgenodigd om in de Erasmus Gallery een tegel te komen schilderen naar een door de kunstenaar geselecteerd voorbeeld. Het voorbeeld was gebaseerd op een fragment uit een schilderij van Picasso uit 1956, getiteld ‘The Studio’ en werd steeds opnieuw gemaakt. Marijn van Kreij: ‘Het persoonlijk handschrift en de verschillen binnen de herhaling zijn in het werk belangrijk’. In twee weken tijd werden bijna 1000 tegels op A4 formaat (21 x 29.7 cm) beschilderd waarna ze afgebakken werden. De tegels werden vervolgens door Van Kreij geselecteerd voor de definitieve compositie. Tezamen vormen ze het kunstwerk van 285 x 1500 cm dat is geïnstalleerd vlakbij de nieuwe begane grond entree van de Universiteitsbibliotheek locatie Institutenlaan campus Woudestein.

Art Now 6: Co Westerik

Kunstwerk Co Westerik

Co Westerik ‘De Kus’, 2003 – Ets op geschept papier, 27 x 22 cm - Kunstcollectie EUR

Het zesde kunstwerk uit de serie Art Now is ‘De Kus’ van kunstenaar Co Westerik (1924-2018). Het werk uit 2003 werd onderdeel van de Kunstcollectie EUR via een particuliere schenking in 2016. Het is niet het eerste of enige kunstwerk van deze bijzondere kunstenaar in de universitaire collectie. Al in 1971 werd een werk van zijn hand aangekocht als 1e van de in totaal 22 kunstwerken die vandaag de dag tot de kunstcollectie EUR behoren. Co Westerik schilderde, tekende, etste en fotografeerde het alledaagse vanuit de verwondering die hij daarvoor voelde. De veelzijdige kunstenaar bouwde consequent aan een rijk en boeiend oeuvre waarin hij het alledaagse uitvergrootte door er op in te zoomen. Westerik kiest daarbij veelal voor een standpunt dat de aanschouwer ongemakkelijk dicht bij het alledaagse brengt.

Art Now 5: Rob Leenders

Art by Rob Leenders

Rob Leenders ‘Windscherm 1’, 1979 - Zeefdruk, afbeelding 32 x 46 cm (lijst 60 x 80 cm) - Kunstcollectie EUR

Het vijfde kunstwerk uit de serie Art Now is ‘Windscherm 1’ uit 1979 van de in Rotterdam geboren kunstenaar Rob Leenders (1956). Zoals al uit de titel van het kunstwerk op te maken valt, betreft het kunstwerk van Leenders een windscherm. We zien het staan op een zandstrand en kijken er langs richting een kalme zee en een ononderbroken blauwe lucht. Het water kabbelt rustig het strand op en in het verstilde moment lijkt niets erop te wijzen dat een windscherm nodig is. De gelaagdheid van het beeld laat ons als kijker raden wat er achter het scherm plaatsvindt en nodigt ons uit om onze blik naar de verte af te laten dwalen, als in een herinnering aan een fijne vakantie.

‘Windscherm 1’ werd gelijktijdig met vier andere zeefdrukken van dezelfde kunstenaar en met hetzelfde thema aangeschaft in 1981 voor de Kunstcollectie EUR. Sindsdien worden ze aangeboden in de Kunstuitleen EUR en zijn ze vanwege hun populariteit onder de EUR-medewerkers in de loop der jaren al op vele werkplekken te zien geweest. 

Art Now 4: Thomas Trum

Kunstwerk Thomas Trum

Thomas Trum ‘One Green Line’, 2019 – Acryl en glyserine op linnen, 190 x 250 cm - Kunstcollectie EUR

Het vierde kunstwerk uit de serie Art Now is ‘One Green Line’ uit 2019 van kunstenaar Thomas Trum (1989). Het kunstwerk werd in 2019 aangekocht voor de kunstcollectie EUR en is te zien in collegezaal CB-05 in het Theil gebouw op campus Woudestein.

In het werk van deze kunstenaar staat het onderzoek centraal. Keer op keer onderzoekt Trum het materiaal, de ondergrond, en de wijze waarop het materiaal wordt aangebracht. Als instrumenten gebruikt Trum onder meer zelfontworpen viltstiften van enorm formaat, een machine voor het markeren van lijnen, en penselen op een boormachine. Een constante in zijn onderzoek is verf. Of het nu gaat om zijn kleinschalige tekeningen of om zijn kleurrijke, grootschalige werken in de openbare ruimte. Zijn manier van werken is veelal gebaseerd op trial-and-error waarbij de directheid van de handeling in het creatieproces een belangrijk deel uitmaakt van het boeiende eindresultaat.

Art Now 3: Anouk Griffioen

Kunstwerk Anouk Griffioen

Anouk Griffioen ‘Museum of Nature 3’, 2018 - Houtskool op linnen, 210 x 332 cm - Kunstcollectie EUR

Het derde kunstwerk uit de serie Art Now is ‘Museum of Nature 3’ uit 2018 van kunstenares Anouk Griffioen (1979). In haar monumentale houtskooltekeningen brengt de kunstenares verschillende landschappen en onderwerpen samen. Zij creëert een wereld waar de kijker in kan stappen of zelfs in kan verdwijnen. In het werk van Griffioen staat het conflict tussen mens en natuur, stad en landschap centraal. De voortdurende groei van de steden zet de leefbaarheid onder druk. Door de begroeiing weer een plek te geven in de bebouwde wereld, appelleert zij aan ons diepgewortelde verlangen naar de natuur. Naar een plek om gebaande paden te verlaten, en tot nieuwe inzichten te komen. Sporadisch is er een mensachtige schim zichtbaar die in de achtergrond lijkt op te lossen. Uitgesproken mensfiguren worden in haar werk gemeden. Zelf zegt zij hierover het volgende; ‘Vaak creëert een figuur een barrière tussen het tafereel en de kijker, die als het ware een voyeur wordt en buiten blijft staan. Terwijl ik altijd wil dat de kijker zelf de figuur is’. En hoe mooi is dat, figureren in het grote werk van Anouk Griffioen. Al is het maar voor even en in onze eigen gedachte als we van ‘Museum of Nature 3’ genieten. In 2018 heeft Griffioen een wandvullende tentoonstelling ingericht in de Erasmus Gallery op campus Woudestein. Daar heeft zij gedurende drie maanden ter plekke aan nieuwe tekeningen gewerkt.

‘Museum of Nature 3’ van Anouk Griffioen is te zien in Collegezaal CB-1 in Theil building op campus Woudestein.

Art Now 2: Anuli Croon

Anuli Croon Art

Anuli Croon 'Penthouse I, 2015' - Acryl + metallic acryl op canvas, 170x250 cm - Kunstcollectie EUR

Het tweede kunstwerk uit de serie Art Now is ‘Penthouse I’ uit 2015 van de Rotterdam based kunstenares Anuli Croon (1964). Het kunstwerk werd in 2019 aangekocht in de Kunstcollectie EUR. Over haar werk zegt Croon het volgende:

‘Mijn figuren zijn gestileerd, onderling verschillend en individu-gelijkend door hun houdingen, handen en neuzen. Ze zijn prominent en onverschillig, man en vrouw tegelijk. Ze vertellen verder geen verhaal, leggen zichzelf niet uit en dragen geen emoties. De schilderijen worden daarmee heldere en autonome constructies die open staan voor meerdere interpretaties. Het schilderij ‘Penthouse I’ dat nu in de boardroom van de Erasmus Universiteit hangt is gebaseerd op de rustende liggende figuur, een veelvoorkomend thema in de geschiedenis van de beeldende kunst. Het karakter houdt het midden tussen liggen, vallen of achteroverleunen. De achtergrond lijkt de skyline van een grote stad’.

De grote liggende figuur in Penthouse I doet inderdaad, zoals Croon zelf al aangeeft, denken aan de klassieke liggende figuur. Daarmee volgt de kunstenares een lange traditie. Maar evenzo goed verwijst het naar cartoonfiguren en hedendaagse reclame-uitingen met een patroonmatige uitwerking. En dat plaatst het kunstwerk weer geheel in het hier en nu. Ogenschijnlijk emotieloos lijkt de figuur vanuit een hoger gelegen standpunt de stad in te kijken, teruggetrokken alsof ze er wel toebehoort alleen nu even niet...

‘Penthouse I’ van kunstenares Anuli Croon hangt op locatie in de Boardroom op campus Woudestein.

Art Now 1: Stan Klamer

Stan Klamer artwork South Chinese Sea

Stan Klamer ‘South China Sea’, 2014 - Gemengde technieken op papier, 50 x 65 cm - Kunstcollectie EUR

Het eerste kunstwerk uit de serie Art Now is ‘South China Sea’ uit 2014 van kunstenaar Stan Klamer (1951). De tekening, die Klamer maakte tijdens een studieperiode in Zuidoost-Azië, brengt in ‘kaart’ wat hij daar zag. Toch is het niet 1 op 1 de waarneming die hij heeft weergegeven. Steeds opnieuw en vanaf verschillende standpunten fotografeerde hij de haven, om vervolgens de beelden in zijn hoofd en van de foto’s te combineren tot een tekening. Een referentie aan deze manier van werken, is terug te vinden in de rechthoeken in de tekening, die verwijzen naar het schermformaat van de telefoon waarmee Klamer de foto’s maakte. In zijn platte werelden wordt de werkelijkheid geabstraheerd tot cartografie en maakt Klamer in één oogopslag grote gebieden zichtbaar. Vervolgens wordt de kijker meegenomen in de tot in verfijning uitgewerkte details. Klamer weet zo speciale plekken te creëren, eilanden en havens van waaruit we kunnen vertrekken, of waar we weer ‘thuis’ mogen komen. En dat is precies wat de tekeningen van Stan Klamer doen, ze nodigen ons uit om, zonder ons te verplaatsen, onze persoonlijke reis te maken…

De tekeningen van Stan Klamer zijn te zien op verschillende werkplekken in het Sanders en Mandeville gebouw op campus Woudestein.