Art Now

‘Art Now’ laat twee-wekelijks een nieuw werk zien uit de kunstcollectie EUR. Kunst Nu, digitaal op het scherm, ter inspiratie, als troost, ter verbeelding, als reflectie of gewoon als afleiding en oprekker van de werkelijkheid.

Art Now 5: Rob Leenders

Art by Rob Leenders

Rob Leenders ‘Windscherm 1’, 1979 - Zeefdruk, afbeelding 32 x 46 cm (lijst 60 x 80 cm) - Kunstcollectie EUR

Het vijfde kunstwerk uit de serie Art Now is ‘Windscherm 1’ uit 1979 van de in Rotterdam geboren kunstenaar Rob Leenders (1956). Zoals al uit de titel van het kunstwerk op te maken valt, betreft het kunstwerk van Leenders een windscherm. We zien het staan op een zandstrand en kijken er langs richting een kalme zee en een ononderbroken blauwe lucht. Het water kabbelt rustig het strand op en in het verstilde moment lijkt niets erop te wijzen dat een windscherm nodig is. De gelaagdheid van het beeld laat ons als kijker raden wat er achter het scherm plaatsvindt en nodigt ons uit om onze blik naar de verte af te laten dwalen, als in een herinnering aan een fijne vakantie.

‘Windscherm 1’ werd gelijktijdig met vier andere zeefdrukken van dezelfde kunstenaar en met hetzelfde thema aangeschaft in 1981 voor de Kunstcollectie EUR. Sindsdien worden ze aangeboden in de Kunstuitleen EUR en zijn ze vanwege hun populariteit onder de EUR-medewerkers in de loop der jaren al op vele werkplekken te zien geweest. 

Art Now 4: Thomas Trum

Kunstwerk Thomas Trum

Thomas Trum ‘One Green Line’, 2019 – Acryl en glyserine op linnen, 190 x 250 cm - Kunstcollectie EUR

Het vierde kunstwerk uit de serie Art Now is ‘One Green Line’ uit 2019 van kunstenaar Thomas Trum (1989). Het kunstwerk werd in 2019 aangekocht voor de kunstcollectie EUR en is te zien in collegezaal CB-05 in het Theil gebouw op campus Woudestein.

In het werk van deze kunstenaar staat het onderzoek centraal. Keer op keer onderzoekt Trum het materiaal, de ondergrond, en de wijze waarop het materiaal wordt aangebracht. Als instrumenten gebruikt Trum onder meer zelfontworpen viltstiften van enorm formaat, een machine voor het markeren van lijnen, en penselen op een boormachine. Een constante in zijn onderzoek is verf. Of het nu gaat om zijn kleinschalige tekeningen of om zijn kleurrijke, grootschalige werken in de openbare ruimte. Zijn manier van werken is veelal gebaseerd op trial-and-error waarbij de directheid van de handeling in het creatieproces een belangrijk deel uitmaakt van het boeiende eindresultaat.

Art Now 3: Anouk Griffioen

Kunstwerk Anouk Griffioen

Anouk Griffioen ‘Museum of Nature 3’, 2018 - Houtskool op linnen, 210 x 332 cm - Kunstcollectie EUR

Het derde kunstwerk uit de serie Art Now is ‘Museum of Nature 3’ uit 2018 van kunstenares Anouk Griffioen (1979). In haar monumentale houtskooltekeningen brengt de kunstenares verschillende landschappen en onderwerpen samen. Zij creëert een wereld waar de kijker in kan stappen of zelfs in kan verdwijnen. In het werk van Griffioen staat het conflict tussen mens en natuur, stad en landschap centraal. De voortdurende groei van de steden zet de leefbaarheid onder druk. Door de begroeiing weer een plek te geven in de bebouwde wereld, appelleert zij aan ons diepgewortelde verlangen naar de natuur. Naar een plek om gebaande paden te verlaten, en tot nieuwe inzichten te komen. Sporadisch is er een mensachtige schim zichtbaar die in de achtergrond lijkt op te lossen. Uitgesproken mensfiguren worden in haar werk gemeden. Zelf zegt zij hierover het volgende; ‘Vaak creëert een figuur een barrière tussen het tafereel en de kijker, die als het ware een voyeur wordt en buiten blijft staan. Terwijl ik altijd wil dat de kijker zelf de figuur is’. En hoe mooi is dat, figureren in het grote werk van Anouk Griffioen. Al is het maar voor even en in onze eigen gedachte als we van ‘Museum of Nature 3’ genieten. In 2018 heeft Griffioen een wandvullende tentoonstelling ingericht in de Erasmus Gallery op campus Woudestein. Daar heeft zij gedurende drie maanden ter plekke aan nieuwe tekeningen gewerkt.

‘Museum of Nature 3’ van Anouk Griffioen is te zien in Collegezaal CB-1 in Theil building op campus Woudestein.

Art Now 2: Anuli Croon

Anuli Croon Art

Anuli Croon 'Penthouse I, 2015' - Acryl + metallic acryl op canvas, 170x250 cm - Kunstcollectie EUR

Het tweede kunstwerk uit de serie Art Now is ‘Penthouse I’ uit 2015 van de Rotterdam based kunstenares Anuli Croon (1964). Het kunstwerk werd in 2019 aangekocht in de Kunstcollectie EUR. Over haar werk zegt Croon het volgende:

‘Mijn figuren zijn gestileerd, onderling verschillend en individu-gelijkend door hun houdingen, handen en neuzen. Ze zijn prominent en onverschillig, man en vrouw tegelijk. Ze vertellen verder geen verhaal, leggen zichzelf niet uit en dragen geen emoties. De schilderijen worden daarmee heldere en autonome constructies die open staan voor meerdere interpretaties. Het schilderij ‘Penthouse I’ dat nu in de boardroom van de Erasmus Universiteit hangt is gebaseerd op de rustende liggende figuur, een veelvoorkomend thema in de geschiedenis van de beeldende kunst. Het karakter houdt het midden tussen liggen, vallen of achteroverleunen. De achtergrond lijkt de skyline van een grote stad’.

De grote liggende figuur in Penthouse I doet inderdaad, zoals Croon zelf al aangeeft, denken aan de klassieke liggende figuur. Daarmee volgt de kunstenares een lange traditie. Maar evenzo goed verwijst het naar cartoonfiguren en hedendaagse reclame-uitingen met een patroonmatige uitwerking. En dat plaatst het kunstwerk weer geheel in het hier en nu. Ogenschijnlijk emotieloos lijkt de figuur vanuit een hoger gelegen standpunt de stad in te kijken, teruggetrokken alsof ze er wel toebehoort alleen nu even niet...

‘Penthouse I’ van kunstenares Anuli Croon hangt op locatie in de Boardroom op campus Woudestein.

Art Now 1: Stan Klamer

Stan Klamer artwork South Chinese Sea

Stan Klamer ‘South China Sea’, 2014 - Gemengde technieken op papier, 50 x 65 cm - Kunstcollectie EUR

Het eerste kunstwerk uit de serie Art Now is ‘South China Sea’ uit 2014 van kunstenaar Stan Klamer (1951). De tekening, die Klamer maakte tijdens een studieperiode in Zuidoost-Azië, brengt in ‘kaart’ wat hij daar zag. Toch is het niet 1 op 1 de waarneming die hij heeft weergegeven. Steeds opnieuw en vanaf verschillende standpunten fotografeerde hij de haven, om vervolgens de beelden in zijn hoofd en van de foto’s te combineren tot een tekening. Een referentie aan deze manier van werken, is terug te vinden in de rechthoeken in de tekening, die verwijzen naar het schermformaat van de telefoon waarmee Klamer de foto’s maakte. In zijn platte werelden wordt de werkelijkheid geabstraheerd tot cartografie en maakt Klamer in één oogopslag grote gebieden zichtbaar. Vervolgens wordt de kijker meegenomen in de tot in verfijning uitgewerkte details. Klamer weet zo speciale plekken te creëren, eilanden en havens van waaruit we kunnen vertrekken, of waar we weer ‘thuis’ mogen komen. En dat is precies wat de tekeningen van Stan Klamer doen, ze nodigen ons uit om, zonder ons te verplaatsen, onze persoonlijke reis te maken…

De tekeningen van Stan Klamer zijn te zien op verschillende werkplekken in het Sanders en Mandeville gebouw op campus Woudestein.