Art Now

‘Art Now’ laat twee-wekelijks een nieuw werk zien uit de EUR-kunstcollectie
Art Now 51 throw-back Celine van den Boorn

‘Art Now’ laat twee-wekelijks een nieuw werk zien uit de kunstcollectie EUR. Kunst Nu, digitaal op het scherm, ter inspiratie, als troost, ter verbeelding, als reflectie of gewoon als afleiding en oprekker van de werkelijkheid.

Art Now 82: Marian Breedveld

Kleurige balken

Marian Breedveld ‘Windstil’, 2007 -zeefdruk - Kunstcollectie EUR

Kunstenares Marian Breedveld (1959) creëert in haar kunstwerken een fascinerende nieuwe werkelijkheid zonder iets uit de werkelijkheid weer te geven. Hoewel het werk expliciet bestaat uit de materialiteit van verf, de kleur van verf en de verfstreek, roept het onmiskenbaar landschappelijke associaties op. Het horizontale formaat van haar schilderijen, de combinatie van herhaalde horizontale verfstreken en de rol van licht creëren de suggestie van horizonnen. Hierdoor doen haar werken ruimtelijk aan en stralen ze een diepe warme sfeer uit. In de periode tussen 1995 en 1997 gebruikte Breedveld vooral aardse kleuren, die ontstaan door de vele kleurlagen die ze over elkaar aanbrengt. In de jaren daarna koos ze steeds vaker voor pure, heldere en lichte kleuren. Breedveld is geïnteresseerd in de verschillen tussen kleuren, de nuances en de vele gradaties, zoals duidelijk te zien is in het hier getoonde kunstwerk 'Windstil' uit 2007. Het is een van de acht kunstwerken van Marian Breedveld die in 2007 voor de EUR Kunstcollectie zijn verworven, allen met dezelfde titel.

Art Now 81: Dan Graham

Mensen kijken uit het raam

Dan Graham Z.T. (Family in New Highway Restaurant, Jersey City, New Jersey), 1969, fotolithografie,                   afbeelding 24.3 × 31.3 cm. Kunstcollectie EUR

Deze fotolithografie zonder titel (Family at New Highway Restaurant, Jersey City, New Jersey) van kunstenaar Dan Graham (1942-2022) is een van de zes kunstwerken uit de serie 'Homes for America' uit 1966. Graham groeide op in de buitenwijken van New Jersey en was wars van wat hij zag als de hoogdravendheid en pretenties van de moderne kunst. Zijn roots bleven hem gedurende zijn hele carrière inspireren. In veel van Grahams werken is zijn fascinatie voor het economische en sociale kader van kunst en cultuur zichtbaar. Hier zien we een typisch jaren 60 tafereel met de Amerikaanse stijl van kleden, haardracht en inrichting die kenmerkend is voor die periode. Het is een dubbel gelaagd werk. We kijken mee met Dan Graham naar een tijdsbeeld dat hij vastlegde in 1967. Ondertussen delen we ook het uitzicht met de op weg zijnde familie in het New Highway Restaurant.

'Homes for America' uit 1966 maakt deel uit van de tentoonstelling 'SEEN' - fotografie uit de EUR Kunstcollectie die van 12 februari tot 24 mei 2024 te zien is in de Erasmus Gallery.

Art Now 80: Maartje Folkeringa

Kunst van Maartje Folkeringa, een krullend patroon

Maartje Folkeringa '‘Like (swipe) blue-purple-brown (2022),’EUR Kunstcollectie
Techniek: geglazuurd keramiek en metaal. Afm.: 'Like' ca: 27x41x6 cm., stalen wandplank: 42,5x11 cm.

Maartje Folkeringa (1978) werkt vanuit uitgangspunten of aanzetten die ze vindt in de ingewikkelde ongeschreven regels van de hedendaagse samenleving. Ze wordt geïnspireerd door verbale en non-verbale communicatie, zelfpresentatie en conformisme. Ook de hedendaagse beeld- en consumptiecultuur zijn terugkerende inspiratiebronnen die haar oeuvre vormgeven. Met de serie "Like (swipe)", gemaakt in 2022, geeft ze ons een poëtische kijk op 'liken', een gebaar en digitale vorm van communicatie die deel uitmaakt van de dagelijkse handelingen van veel mensen. De serie bestaat uit 12 unieke objecten van gekleurd keramiek. Door het gebruik van snoepjeskleuren en pasteltinten versterkt Folkeringa het speelse en luchtige karakter van het werk. In 2022 werden drie Like (swipe)'s uit de serie aangekocht voor de EUR Art Collection, waaronder de hier getoonde ‘Like (swipe) blue-purple-brown (2022),’.

Art Now 79: Willem Oorebeek

Kunst van Oorebeek, een patroon bij de trap

Willem Oorebeek, Ogenblikken, 2015 - zwarte composietplaat en een aluminium sandwichpaneel (270 panelen uitgevoerd in opdracht) Kunstcollectie EUR, doorlopend over de verdiepingen in Polak building campus Woudestein.

Waar sommige kunstwerken direct herkenbaar zijn als kunstwerk, gaan andere kunstwerken zo op in hun omgeving, dat niet direct te zien is dat het om een kunstwerk gaat. Dat laatste vraagt iets van de kijker en geldt zeker ook voor het kunstwerk ‘Ogenblikken’ van kunstenaar Willem Oorebeek (1953). Het kunstwerk werd in opdracht van de Erasmus Universiteit gemaakt voor het multifunctionele onderwijsgebouw Polak, waarin het in 2015 werd geplaatst. Het bestaat uit twee vertikalen die het gebouw langs de achterwanden doorsnijden en doorlopen over de verdiepingen. De vertikalen zijn opgebouwd uit een spiegelende onderlaag, die door gaten in de voorliggende structuur de ruimtes over de hele verdieping weerspiegelen. Doordat de spiegels in een geroteerde hoek zijn bevestigd, wordt de weerspiegelende ruimte altijd anders ervaren. Dat deze ‘spiegelmuren’ tezamen een kunstwerk vormen, zal misschien een verrassing zijn voor de bezoekers en de vele studenten die hun dagen in het Polak building doorbrengen. Evenals dat zij met hun aanwezigheid en verplaatsingen in het gebouw een tijdelijk onderdeel zijn van het kunstwerk. Het beste standpunt om het kunstwerk in zijn geheel te ervaren, is vanaf de tegenoverliggende trap op de bovenste verdieping. Een aanrader!

Art Now 78: Anuli Croon

Kunst van Anuli Croon, een omhelzing

Anuli Croon – ‘Tronie & Stad VI’, 2017 - 180x150 cm. - (matte) acryl + metaal acryl op canvas Kunstcollectie EUR

Kunstenares Anuli Croon (1964) over haar werk: ‘Ik wil dat mijn werk ruimte laat voor meerdere interpretaties, maar ik ben me bewust van alle betekenissen die de kijker eraan kan geven. Daarom wil ik ook tot een eenvoudig en helder beeld komen. Hoewel ik geen citaten gebruik, word ik door van alles beïnvloed: oude en moderne kunst, architectuur, strips, cadeaupapier, stoffen, kleding, posters… Eigenlijk alles wat door mensen wordt geënsceneerd en gestileerd. Mijn figuren zijn geen mannen, geen vrouwen... Ik geef ze individuele overeenkomsten... zoals neus, kleur, hoofd, patroon, en ik geef ze een omgeving, maar geen specifieke locatie. Dit geldt ook voor de kledingstukken. De poses van de figuren zijn precies omdat ik ze overtuigend wil neerzetten, maar er geen eenduidige betekenis aan wil geven. Ik gebruik ze als ankerpunt’.

Art Now 77 Maura Biava (throwback)

Foto van bloemen van boven

Maura Biava ‘New Frequency_curve’ 2018 - handprint op canson rag op aluminium, 45x45 cm. Kunstcollectie EUR.

‘Ik voel me aangetrokken tot de verborgen geometrieën in de natuur. De lichtheid van wiskundige curven is iets wonderbaarlijks’.

 Maura Biava

Art Now 76: Mick La Rock

Abstracte vormen

Mick La Rock – Z.T., 2023 – Mural schets - Kunstcollectie EUR

Mick La Rock (Aileen Middel, 1970) is een van Europa's bekendste vrouwelijke graffitikunstenaars. In de pionierstijd van hiphop, toen graffiti, rapmuziek en breakdance vanuit New York City de straten van Europa veroverden, begon zij in 1983 op 13-jarige leeftijd, gepassioneerd haar bijnaam MICKEY te schrijven. Gedurende de jaren ‘90 - 00 werkte en woonde ze zowel in Amsterdam als in New York, waar ze samenwerkte met enkele van de meest bekende graffiti artiesten en deel werd van de New York graffiti scene.

Haar graffitikunst ontwikkelde zich van traditioneel naar abstract, beïnvloed door het ruwe beton van utopisch brutalistische architectuur uit de tweede helft van de vorige eeuw en typografie uit diezelfde periode. Geïntrigeerd door de vraag: "Wat doet een letter als hij niet meer gelezen hoeft te worden", vervreemdt ze de elementen van haar oude graffitinaam tot abstractie, weg van hun oorspronkelijke essentie en compositie. Mick La Rock is nog steeds gedreven door hiphop en gelooft sterk in de filosofie van 'Each One Teach One'. Ze werd leraar, docent en (museum)conservator over het onderwerp graffiti, maar reist ook nog steeds de wereld rond voor haar graffiti en abstracte murals.

In het kader van de 22e Lustrumviering van de Erasmus Universiteit ontwierp Mick La Rock een mural voor de buitenwand van het Exam Centre in S Building op campus Woudestein. De mural, met een formaat van ca. 10 x 30 meter, is vanaf 8 november op locatie te ervaren.

Art Now 75: Evi Vingerling (throwback)

Blauw en zalm vlekken

Evi Vingerling – Z.T., 2016 – acryl en gouache op doek, 80 x 100 cm - Kunstcollectie EUR

Kunstenares Evi Vingerling (1979) heeft van de combinatie van beweging en ‘het alledaags moment’ haar werkmethode gemaakt. Met enkele trefzekere bewegingen maakt zij haar werk. Het toont overeenkomsten met de tradities van China en Japan, waar kunstenaars door eindeloze oefening de essentie weten te treffen in ogenschijnlijk eenvoudige bewegingen. Keer op keer vormen momenten uit het dagelijks leven van Vingerling het uitgangspunt voor wat zij maakt. Het moment wordt in eerste instantie in haar hoofd en door middel van enkele snelle kiekjes vastgelegd. In de studio wordt het vastgelegde moment omgezet naar een kunstwerk bestaande uit ritme, ruimte en kleur.

Art Now 74: Willem Minderman

De ets uit 1968 die hier te zien is, toont naar alle waarschijnlijkheid een fragment van de duinen bij Scheveningen. Het werk is van kunstenaar Willem Minderman (1910 – 1985). Van hem is bekend dat hij vaak in de duinen tekende en dat hij daarvoor zelfs een speciaal toestemmingspasje had.

Takken zonder bladeren

Willem Minderman – zonder titel, 1968, ets, afmeting 27x37 cm - Kunstcollectie EUR

Door zich te specialiseren in het werken in zwart-wit, zoals bij zijn tekeningen en etsen, kwam Minderman tot een grote rijkdom aan uitdrukkingsmogelijkheden.  Vooral in zijn etsen wist hij zijn expressieve vaardigheden om te zetten naar een unieke artistieke stijl, waarmee hij een geslaagd oeuvre van hoog en evenwichtig niveau op wist te bouwen. Dit werk werd samen met nog 15 andere etsen van zijn hand in 2015 geschonken aan de Kunstcollectie EUR.

Art Now 73: Sigrid Calon 2

Het werk van kunstenaar Sigrid Calon (1969) is een voortdurende ontdekkingsreis op het gebied van compositie. Ze is altijd op zoek is naar nieuwe verbindingen en perspectieven, of het nu gaat om een vierkante meter stof of de gevel van een gebouw. Calon brengt vormen, kleuren en volumes samen in een voor haar kenmerkende sfeer en combineert grafische elementen op verrassende wijze in verschillende materialen. Haar creatieve proces omvat voortdurend onderzoek en herformulering.

Vlakken met een rode rand eromheen

Sigrid Calon - ‘WOVEN GRIDS SC_1’ (nr16), 2022 - Jacquard weefsel, wol & trevira op schildersdoek & houten frame.

(Uit een reeks van 40 werken van 65x65 cm. -Artist Proof /hele serie KC EUR).

De monumentale installatie ‘WOVEN GRIDS SC_1’ markeert een nieuwe fase in de ontwikkeling van Calon's beeldtaal. De serie bestaat uit 40 textiele werken van 65x65 cm. die in het TextielLab van het Textielmuseum in Tilburg zijn ontwikkeld. Door het gebruik van Jacquard geweven wol ontstaat er in de werken een extra dimensie van structuur. De composities lijken relatief eenvoudig, maar hebben een kracht die blijft verbazen. Van een afstand ligt de nadruk op het grafische aspect, wanneer je dichterbij komt openbaart zich in ieder werk een nieuwe wereld vol details en tactiliteit. Dit vormt een buitengewoon boeiende combinatie die uitnodigt om te blijven ontdekken.

Close-up van witte stippen

Sigrid Calon - ‘WOVEN GRIDS SC_1’, 2022 (detail nr16), - Jacquard weefsel, wol & trevira op schildersdoek & houten frame.

Art Now 72: Koen Vermeule

De Nederlandse beeldend kunstenaar Koen Vermeule (1965) verkent thema's als vergankelijkheid, eenzaamheid en het verlangen naar betekenis in een moderne samenleving. Veelal toont hij de relatie tussen mens en omgeving, in een bijzonder poëtische en contemplatieve kwaliteit. Vermeule weet in zijn werk de essentie van zijn onderwerpen vast te leggen zonder in overbodige details te vervallen.

Vrouw die de vloer veegt

Koen Vermeule - ‘Poetry Suite’, 2021, Piezografie (hoogwaardige pigmentdruk), afm. 34x49 cm. Kunstcollectie EUR

Vaak is het werk gebaseerd op de stedelijke omgeving, waar Vermeule schoonheid vindt in alledaagse scènes en landschappen. Zijn beheersing van kleur en licht stelt hem in staat om een sfeer te creëren die de kijker meeneemt in een introspectieve wereld. Het werk toont daarbij vaak een rustige sereniteit, maar tegelijkertijd is er een onderliggende spanning en melancholie voelbaar, zoals ook hier in het werk ‘Poetry Suite’ uit 2021.

Art Now 71: Sigrid Calon

Het 71e kunstwerk in de serie Art Now is een Riso print van kunstenares Sigrid Calon (1969). Het werk uit 2023 getiteld ‘Woven Grids SC 07’ behoort tot een serie van veertig prints. De serie is in 2023 toegevoegd aan de Kunstcollectie EUR en is tot en met de 1e week van september te zien in de Erasmus Gallery op campus Woudestein.

Kunst door Sigrid Calon, een roze speelveld

Sigrid Calon ‘Woven Grids SC 07’, 2023 – Riso print - afmeting ca. 35 x 35 cm

Sigrid Calon heeft door de jaren heen haar eigen beeldtaal ontwikkeld. Haar inspiratie haalt ze uit structuren, textiele- materialen & technieken. Calon’s werk is niet illustratief of figuratief. Het staat op zichzelf en ontstaat door het experiment; door ordening en spel. Voor dat ‘spel’ stelt ze zelf spelregels op en creëert zij haar eigen kaders. Van daar uit onderzoekt ze steeds opnieuw de kracht van kleur en vorm. Over het gebruik daarvan zegt zij: ‘Mijn werk draait om kleur, de kracht van kleur, de verassing van kleur, combinaties met kleur, emotie van kleur. Naast kleur is vorm ook een belangrijk element, het gaat om de juiste combinatie en balans’. Calon streeft daarbij naar een sterke zeggingskracht en autonomie van het beeld; ‘het liefst eentje die blijft fascineren, al weet je niet precies waarom’.

Art Now 70: throwback Katrin Korfmann

Het 70e kunstwerk in de reeks Art Now is de piezoprint 'Kornati' uit 2019 van de in Heidelberg geboren kunstenares Katrin Korfmann (1971). Korfmann maakt haar werk over de hele wereld. Meestal op publieke locaties waar mensen elkaar in het voorbijgaan passeren. Over een langere periode maakt ze meerdere foto’s op één plek steeds vanuit de hoogte en hetzelfde standpunt. Soms zijn dat er 500, andere keren zijn het er meer dan 2000. Foto’s worden samengevoegd tot er één foto ontstaat waaraan iets niet lijkt te kloppen. De personen die er op te zien zijn gaan geen relatie met elkaar aan. Zij delen dezelfde ruimte, gescheiden door de tijd.

Kunst door Kathrin Korfmann, zwemmende mensen

Katrin Korfmann ‘Kornati’, 2019 - piezoprint in lijst afm. 65 x 45 cm. - Kunstcollectie EUR

Over ‘Kornati’ zegt Korfmann; ‘Ik was met mijn familie deze zomer (2019) op het 'onbewoonde eiland' in Kroatië met de fenomenale Adriatische zee. We zijn hier al eerder geweest, je komt er alleen met de boot. Er zijn geen winkels en geen wegen, geen elektra en gas - er mag niet gebouwd worden want het is natuurgebied dus er staan alleen een paar oude vissershuisjes. Ons huisje staat 3 m van de zee, met het haar glashelder turquoise water. Het is zo klaar het lijkt bijna op een zwembad maar als je goed kijkt kun je de donkergroene stenen op de grond zien. Heel bijzonder deze zee, en het maakt je direct ook weer duidelijk hoe mooi en kwetsbaar onze aarde is’.

Art Now 69: Maartje Folkeringa

Kunst van Maartje Folkeringa, rode en gele kronkels

Maartje Folkeringa ‘Like (swipe) geel-oranje-rood’ (2022), Kunstcollectie EUR 
Techniek: geglazuurd keramiek & metaal. Afm.: ‘Like’ 27x41x6 cm., stalen wandplankje: 42,5x11 cm.

Maartje Folkeringa (1978) werkt met uitgangspunten of aanleidingen die zij vindt in de ingewikkelde ongeschreven regels van de hedendaagse samenleving. Zij is geïnspireerd door verbale en non-verbale communicatie, zelfpresentatie en conformisme. Ook de huidige beeld- en consumptiecultuur zijn terugkerende inspiratiebronnen die leiden tot het tot het vormen van haar oeuvre. Met de in 2022 tot stand gekomen serie 'Like (swipe)’, geeft ze ons een poëtische blik op het 'liken', een gebaar en digitale vorm van communicatie die bij velen een onderdeel is van het dagelijks handelen. De serie bestaat uit een reeks van 12 unieke objecten, gemaakt van gekleurd keramiek. Door gebruik te maken van zuurstok- en pasteltinten versterkt Folkeringa het speelse en luchtige karakter van het werk. In 2022 zijn drie ‘Like (swipe)’s uit de serie aangekocht voor de Kunstcollectie EUR, waaronder de hier getoonde Like (swipe) geel-oranje-rood’.

Art Now 68: Nono Reinhold

Het achtenzestigste kunstwerk in de serie Art Now is een kleurenets van de Nederlandse kunstenares Nono Reinhold (1929) ofwel IJsbrandina Sophia Wesselia de Wilde-Reinhold. Het werk uit 1971 getiteld ‘Le Mur’ is een zogeheten Epreuve d’artiste (E.A.); een voor de kunstenaar, door de kunstenaar zelf gemaakte afdruk van een grafisch werk.

Kunst van Nono Reinhold, een kleine zwarte poort en een grote zwarte poort.

Nono Reinhold ‘Le Mur’, 1971 – kleurenets, epreuve d’artist – afmeting 28,5 x 36 cm

Kenmerkend aan de etsen van Nono is het krachtige kleurgebruik en de abstractie van het verbeelde onderwerp. In deze kleurenets geeft zij met de titel van het werk al weg waar we naar kijken; een muur. We zien een blauw getinte muur met daarin de suggestie van een rond raam en twee doorgangen. Het tafereel maakt nieuwsgiering, prikkelt de fantasie en doet vermoeden dat ‘achter de doorgangen’ zich nieuwe taferelen ontvouwen. Nono start in 1954 met het maken van etsen, ze woont dan in Parijs. Hierna vestigt ze zich voor enige tijd in New York waarna zij terugkeert naar Nederland. De internationale contacten en reizen blijven haar hele leven belangrijk.

Art Now 66: Hester Oerlemans

Het zesenzestigste kunstwerk in de serie Art Now is het object BLOB X18 uit 2020 van kunstenares Hester Oerlemans (1961). Het werk is op 8 maart 2023 geïnstalleerd op campus Woudestein van de Erasmus Universiteit Rotterdam, in het kader van het thema van de Internationale vrouwendag 2023 op de EUR: Women in Art.

Art now 66 week 12 Hester Oerlemans

Hester Oerlemans - titel ‘BLOB X18’ 2020 - Locatie: links naast de Erasmus Gallery AB-57. Materiaal: ballonnen, epoxy, autolak, staal - formaat ± 40 x 40 cm

Het kunstwerk ‘BLOB X18’ 2020 is onderdeel van een reeks sculpturen met de titel ‘Fixing Air’. De sculpturen zijn gemaakt tijdens een werkperiode in Xiamen, China tijdens de eerste uitbraak van Covid 19. De serie onderzoekt de mogelijkheid om lucht te fixeren in een sculptuur. Elke sculptuur begint met het opblazen van ballonnen in allerlei soorten en maten. Deze ballonassemblages worden via een bewerkelijk proces in een grotere ballon gestopt, die al gevuld is met lucht. Deze wordt vervolgens vacuüm gezogen om de uiteindelijke vorm te bereiken. Daarna wordt de huid van de sculptuur geseald in lagen epoxy om zo rubber en lucht om te vormen tot een dunne maar bestendige laag. De sculpturen, ‘Blobs’ doen zowel aan implosie als expansie denken, aan vasthouden en loslaten. Het resultaat is een spannend spel tussen herkenning en vervreemding.

Art Now 65: Eelco Brand

Het vijfenzestigste kunstwerk in de serie Art Now is een still uit de animatie ‘ZBZ.movi’ uit 2020 van kunstenaar Eelco Brand* (1969). ‘ZBZ.movi’ is tot eind maart, samen met twee andere animaties van Brand, te zien in de tentoonstelling Timeless in de Erasmus Gallery op campus Woudestein.

Art now 65 week 9 Eelco Brand

Eelco Brand – still uit ‘ZBZ.movi’, 2020 – by courtesy of the artist – nu te zien in de Erasmus Gallery

Met computersoftware als zijn gereedschap zoekt kunstenaar Eelco Brand (1969) naar methoden om vanuit het levenloze digitale ‘materiaal’ een geloofwaardige organische scène te verbeelden. Brand maakt geen gebruik van fotografisch materiaal of gescande beelden. Hij creëert animaties met digitale beelden die een weergave zijn van zijn werkelijkheid. Zijn animaties tonen een synergie waarin de taal van schaal, herhaling, oneindige detaillering en de diepere betekenis van een eenvoudig gebaar samenkomen. De animaties zijn repeterende fantasievolle prikkels die de toeschouwer weten vast te houden zonder dat er een verhaal wordt verteld.

Brand maakt voornamelijk ‘natuur’ animaties. Hierover vertelt hij; ‘Werken met de natuur is een uitdaging omdat het vrijwel onmogelijk is om de oneindige verfijning ervan zelfs maar te benaderen. Toch hebben natuur en landschap ook een universele taal en ervaring. Vreemd genoeg bestaat het landschap zoals wij het zien eigenlijk niet. In werkelijkheid is het gewoon een verzameling willekeurig geplaatste bomen, heuvels en rotsen, die wij mentaal vertalen in een landschap. De werkelijkheid wordt gereconstrueerd in het menselijk brein, en deze reflectie heeft een soortgelijke immateriële kwaliteit als de springende elektronen die een computer gegenereerd beeld creëren’.

Eelco Brand startte zijn carrière als schilder, studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie en het Sandberg Instituut te Amsterdam.

Art Now 64: throw-back Lieven Hendriks

Art now 64 week 6 Lieven Hendriks

Lieven Hendriks - ‘Yellow Sun’, 2019, acryl op polyester canvas, diameter 30 cm - Kunstcollectie EUR

Het kunstwerk ‘Yellow Sun’ uit 2019 is van kunstenaar Lieven Hendriks (1970). Hendriks studeerde aan de HKU in Utrecht en vervolgde zijn opleiding op het postacademisch instituut De Ateliers in Amsterdam. Daar werd de basis gelegd voor zijn werk. Hendriks heeft een fascinatie voor het kijken. Daarover zegt hij: ‘Het gaat over de vooringenomenheid van het kijken. Over de relatie tussen wat we zien en wat we denken te zien; hoe perceptie volledig kan veranderen door context, ervaring of kennis. Ik ben geïnteresseerd in de kanteling van de blik’. Daarin is alles in het werk van belang, ook het kleurgebruik in al zijn nuances. Hendriks borduurt op geheel eigen, moderne wijze voort op de trompe l’oeil traditie, een schildertechniek die door schilders al sinds de 17de eeuw wordt toegepast om de aanwezigheid van bijvoorbeeld pilaren of standbeelden te suggereren en daarmee ‘het oog bedriegen’.

Art Now 63: Eelco Brand

Het drieënzestigste kunstwerk in de serie Art Now is een still uit de animatie ‘KB.movi’ uit 2021 van kunstenaar Eelco Brand* (1969). ‘KB.movi’ is tot eind maart, samen met twee andere animaties van Brand, te zien in de tentoonstelling Timeless in de Erasmus Gallery op campus Woudestein.

Eelco Brand – still uit ‘KB.movi’, 2021 – by courtesy of the artist – nu te zien in de Erasmus Gallery

Kunstenaar Eelco Brand (1969) maakt gebruik van computers en digitale 3D-modeling en animatietechnieken om beelden te creëren die zijn opvatting van de werkelijkheid weerspiegelen. In zijn ‘natuur’ animaties creëert hij een suggestie van leven terwijl hij tegelijkertijd een onpersoonlijke onaanraakbaarheid laat doorschemeren. Brand's animaties komen vanuit zijn fantasie virtueel tot stand en kennen geen narratieve ontwikkeling, begin of einde. De digitale creaties staan op zichzelf en tonen elk een bijna meditatief herhalende beweging die de toeschouwer uitnodigt om te blijven kijken.

Voor hij met digitale technieken ging werken schilderde Brand. Als voormalig schilder ziet hij grote overeenkomsten tussen een digitale 3D-constructie en een schilderij. Over het waarom Brand overstapte van schilderen naar computer gegenereerde kunst vertelt hij; ’Ik blijf dezelfde soort werken maken; het enige dat veranderd is, is dat ik een muis en een scherm gebruik in plaats van penselen en doek… Schilderen bestaat grotendeels uit het toevoegen en verwijderen van elementen. Je werkt aan een beeld dat zich via zijn eigen logica ontwikkelt. Voor mij is het construeren van een 3D beeld in die zin hetzelfde als schilderen. Maar het fascinerende van werken met 3D-constructies is dat je de virtuele ruimte achter het tweedimensionale oppervlak kunt betreden en, nog belangrijker, dat je ook de mogelijkheid hebt om een scène te animeren’.

* Brand is afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie en het Sandberg Instituut, Amsterdam.

Art Now 62: Kathrin Schlegel deel 3 van 3: Der Stein des Weisen

In het kunstwerk Der Stein des Weisen komt de oorspronkelijke zeventiende-eeuwse hardstenen sokkel, die eeuwenlang Hendrick de Keysers Erasmusbeeld droeg, samen met een monumentale hoogglans gepolijste RVS sculptuur, waarvan de vorm het midden houdt tussen een spreek- en gedachtewolk. De historische sokkel is geplaatst in een glazen behuizing, die hem met alle sporen uit het verleden voor de toekomst bewaart. In de Wolk wordt de omgeving weerspiegeld en zo ook de nog aanwezige afdruk van het standbeeld op de sokkel. De toeschouwer wordt uitgenodigd om denkbeeldig in de voetstappen van Erasmus te treden en zichzelf te spiegelen in de Wolk; daarmee de gedachten van de filosoof te overdenken en zijn nalatenschap opnieuw te overwegen voor de toekomst.

Kunst in de buitenruimte: RVS sculptuur en de sokkel van Erasmus

Der Stein des Weisen, Kathrin Schlegel, 2018 - Kunstcollectie EUR - locatie Park Noord, campus Woudestein. Foto: Kathrin Schlegel/Q.R.J. van Dijk.

Het kunstwerk is in 2012 in opdracht gegeven door de Erasmus Universiteit Rotterdam en in 2018 gerealiseerd. De realisatie van Der Stein des Weisen is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Mondriaan Fonds. Over het ontstaansproces, de context en de betekenis van het kunstwerk is een publicatie uitgebracht die je kunt downloaden via: https://www.eur.nl/media/2019-04-kathrinerasmuspublicspread.

Art Now 61: Kathrin Schlegel deel 2 van 3: De Wolkvormige sculptuur

De Wolkvormige sculptuur in park Noord op campus Woudestein is een van de twee elementen van het kunstwerk Der Stein des Weisen van kunstenares Kathrin Schlegel. De monumentale sculptuur is geplaatst tegenover de sokkel van Erasmus en is 6 meter hoog en 4 meter breed. ‘De Wolk’ is vervaardigd van hoogglans gepolijst RVS, fungeert als baken en refereert in haar vorm aan het voormalige omgevingskunstwerk op campus Woudestein van Hans Petri uit 1969, dat liefkozend 'De eieren van Petri' werd genoemd’.

Render of stainless steel cloud-shaped sculpture by Kathrin Schlegel

Mesh tekening van de RVS-sculptuur ‘de Wolk’, een van de elementen van het kunstwerk ‘Der Stein des Weisen’ van kunstenares Kathrin Schlegel.

Het omgevingskunstwerk van Petri moest in 2011 wijken voor de vernieuwing van de campus.  Dit was de aanleiding om een opdracht te geven om te komen tot een nieuw beeldbepalend kunstwerk voor de universiteit. Petri maakte zijn ronde ‘eieren’ vormen als contrast en stil protest tegen de strakke, hoekige geometrie van de bebouwing. Daarentegen versmelt de monumentale spreek/gedachtewolk van Kathrin Schlegel met de campusomgeving, door het spiegelende materiaal.

Art Now 60: Kathrin Schlegel deel 1 van 3: de sokkel van Erasmus

Der Stein des Weisen van Kathrin Schlegel is een permanent kunstwerk in de openbare ruimte van campus Woudestein. Het is de afgelopen jaren gerealiseerd in het kader van de grootschalige transformatie van de campus van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het werk bestaat uit twee elementen: een wolkvormige sculptuur en de uit 1677 afkomstige historische sokkel van het standbeeld van Erasmus van Hendrick de Keyser, die als betekenisdrager in een glazen vitrinekast voor de toekomst wordt bewaard.

Render sokkel van Erasmus

Mesh tekening van ‘de sokkel van Erasmus’, een van de elementen van het kunstwerk ‘Der Stein des Weisen’ van kunstenares Kathrin Schlegel.

De titel van het kunstwerk ‘Der Stein des Weisen’ verwijst letterlijk naar de sokkel die het bekende Erasmusbeeld, dat nu voor de Laurenskerk staat, drie eeuwen trouw heeft gedragen: de steen van de wijze wetenschapper, maar verwijst eveneens naar de legendarische Steen der Wijzen, lapis philosophorum. Dit is het element dat in de alchemie onedele metalen zou kunnen transformeren naar edelmetalen. De zoektocht naar dit onmogelijke element staat traditioneel symbool voor de menselijke hang naar materiële rijkdom, maar ook naar kennis en verlichting. Door de lege sokkel tot het hart van een nieuw kunstwerk te maken, roept Schlegel vragen op over de receptiegeschiedenis van het gedachtengoed van Erasmus en over de iconografie van zijn beeltenis als symbool voor de stad Rotterdam en de Erasmus universiteit.

Art Now 58: Heske de Vries

Art Now 58: Heske de Vries

Heske de Vries, Slices of Life nr.5, 2014-2015, aquarel, acrylverf en houtskool op papier 29,7 cm x 21 cm Kunstcollectie EUR

Met de serie ‘Slices of Life’ uit 2014-2015 toont kunstenaar Heske de Vries (1954) filmische stukjes van het leven die gaan over kwetsbaarheid, schoonheid, eenzaamheid en vergankelijkheid. De door haar gekozen onderwerpen zijn divers; mensen, landschappen, pleinen, stillevens en interieurs wisselen elkaar af. Ze lijken willekeurig gekozen, maar niets is minder waar. De Vries kiest ieder onderwerp uiterst zorgvuldig. In de enorme toevoer aan dagelijkse visuele informatie zoekt zij naar beelden die haar opvallen en treffen. Die beelden legt zij vast door ze te schetsen of te fotograferen, soms leent De Vries bestaande afbeeldingen uit de media. Vervolgens transformeert zij de beelden door aanpassingen te maken in licht, compositie, maat en/of atmosfeer. Daarmee ontsluit De Vries de schoonheid van alledaagse situaties en nodigt ze ons uit om er met een nieuwe blik naar te kijken.

Art Now 57: Peter Westerveld

Art Now 57: Peter Westerveld

Peter Westerveld, ‘First Moment’, 1985, acryl op canvas, 504 cm x 252 cm - Kunstcollectie EUR - locatie ISS

Peter Westerveld: 'Kunst maken verlaat je nooit, het is onderdeel van je denken en doen.'

Het zevenenvijftigste kunstwerk in de Art Now serie is 'First Moment' (1985) van visionair kunstenaar en duurzaamheidspionier Peter Westerveld (1951-2014). Westerveld is geboren en getogen in Afrika, het continent waarmee hij zijn hele leven verbonden zou blijven. Als jongeman studeerde Westerveld aan de academie voor beeldende kunst in Amsterdam. Als kunstenaar liet hij zich inspireren door de natuur. Hij wilde met zijn kunst het bewustzijn over natuur, menselijk handelen en duurzame ontwikkeling stimuleren. De laatste vijftien jaar van zijn leven hield hij zich bezig met kunst die gericht is op het vinden van oplossingen voor klimaatproblemen. Zijn magnum opus is de 'Hydrological Corridor', een systeem dat verwoestijnd land van de Tana-rivier tot aan de Kilimanjaro op natuurlijke wijze van voldoende water zou moeten voorzien. Met dit enorme kunstwerk werkte hij gepassioneerd en compromisloos aan de revitalisering van geërodeerde gebieden in Afrika. Westervelds idee is met succes toegepast in Mali, Tanzania en Kenia, en inspireert velen tot op de dag van vandaag.

Art Now 54: throw-back Marijn van Kreij

Blauwe tegelkunst in de bibliotheek

Marijn van Kreij, ZT, (Picasso, The Studio, 1956, The Palm at the End of the Mind, Erasmus Universiteit Rotterdam), 2017 handbeschilderde porseleinen tegels, totaal afm. 285 x 1500 cm - Kunstcollectie EUR geschilderd samen met studenten en medewerkers van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Voor de vernieuwde Universiteitsbibliotheek van de Erasmus Universiteit Rotterdam maakte kunstenaar Marijn van Kreij een bijzonder kunstwerk. Studenten en medewerkers van de Erasmus Universiteit werden in 2017 uitgenodigd om in de Erasmus Gallery een tegel te komen schilderen naar een door de kunstenaar geselecteerd voorbeeld. Het voorbeeld was gebaseerd op een fragment uit een schilderij van Picasso uit 1956, getiteld ‘The Studio’ en werd steeds opnieuw gemaakt. Marijn van Kreij: ‘Het persoonlijk handschrift en de verschillen binnen de herhaling zijn in het werk belangrijk’. In twee weken tijd werden bijna 1000 tegels op A4 formaat (21 x 29.7 cm) beschilderd waarna ze afgebakken werden. De tegels werden vervolgens door Van Kreij geselecteerd voor de definitieve compositie. Tezamen vormen ze het kunstwerk van 285 x 1500 cm dat is geïnstalleerd vlak bij de nieuwe begane grond entree van de Universiteitsbibliotheek locatie Institutenlaan, campus Woudestein.

Art Now 53: Rob Leenders

art now 53 week 32 rob leenders

Rob Leenders ‘Windscherm 4’, 1979 - Zeefdruk, afbeelding 32 x 46 cm (lijst 60 x 80 cm) - Kunstcollectie EUR

Het 53e kunstwerk uit de serie Art Now is ‘Windscherm 4’ uit 1979 van de in Rotterdam geboren kunstenaar Rob Leenders (1956). Ook dit werk van Leenders toont, net als het voorgaande werk uit de Art Now serie, het windscherm al zijn het er nu een flink aantal meer. De toename aan het aantal windschermen suggereert dat er ook meer toename is van wellicht de wind en het aantal personen op het strand. Maar het blijft slechts bij een suggestie want ook hier zien we alleen de windschermen staand op een zandstrand waarlangs we kijken richting een kalme zee en een ononderbroken blauwe lucht. Het water kabbelt nog steeds rustig het strand op en in het verstilde moment lijkt ook hier niets erop te wijzen dat er windschermen nodig zijn. ‘Windscherm 4’ werd gelijktijdig met vier andere zeefdrukken van dezelfde kunstenaar en met hetzelfde thema aangeschaft in 1981 voor de Kunstcollectie EUR. Sindsdien worden ze aangeboden in de Kunstuitleen EUR en zijn ze vanwege hun populariteit onder de EUR-medewerkers in de loop der jaren al op vele werkplekken te zien geweest. 

Art Now 52: throw-back Rob Leenders

Art now 52: throw-back Rob Leenders

 Rob Leenders ‘Windscherm 1’, 1979 - Zeefdruk, afbeelding 32 x 46 cm (lijst 60 x 80 cm) - Kunstcollectie EUR

Het kunstwerk ‘Windscherm 1’ uit 1979 van de in Rotterdam geboren kunstenaar Rob Leenders (1956) toont, zoals al uit de titel van het kunstwerk op te maken valt, een windscherm. We zien het staan op een zandstrand en kijken er langs richting een kalme zee en een ononderbroken blauwe lucht. Het water kabbelt rustig het strand op en in het verstilde moment lijkt niets erop te wijzen dat een windscherm nodig is. De gelaagdheid van het beeld laat ons als kijker raden wat er achter het scherm plaatsvindt en nodigt ons uit om onze blik naar de verte af te laten dwalen, als in een herinnering aan een fijne vakantie. ‘Windscherm 1’ werd gelijktijdig met vier andere zeefdrukken van dezelfde kunstenaar en met hetzelfde thema aangeschaft in 1981 voor de Kunstcollectie EUR. Sindsdien worden ze aangeboden in de Kunstuitleen EUR en zijn ze vanwege hun populariteit onder de EUR-medewerkers in de loop der jaren al op vele werkplekken te zien geweest. 

Art Now 51 throw-back Thomas Trum

Thomas Trum ‘One Green Line’, 2019 Acryl en glyserine op linnen, 190 x 250 cm Kunstcollectie EUR

‘One Green Line’ uit 2019 van kunstenaar Thomas Trum (1989). Het kunstwerk werd in 2019 aangekocht voor de Kunstcollectie EUR en is te zien in collegezaal CB-05 in het Theil gebouw op campus Woudestein.

In het werk van deze kunstenaar staat het onderzoek centraal. Keer op keer onderzoekt Trum het materiaal, de ondergrond, en de wijze waarop het materiaal wordt aangebracht. Als instrumenten gebruikt hij onder meer zelfontworpen viltstiften van enorm formaat, een machine voor het markeren van lijnen, en penselen op een boormachine. Een constante in zijn onderzoek is verf. Of het nu gaat om zijn kleinschalige tekeningen of om zijn kleurrijke, grootschalige werken in de openbare ruimte. Zijn manier van werken is veelal gebaseerd op trial-and-error, waarbij de directheid van de handeling in het creatieproces een belangrijk deel uitmaakt van het boeiende eindresultaat

Art now 50: throw-back Celine van den Boorn

Art Now 51 throw-back Celine van den Boorn

Celine van den Boorn - Near the European Border #7, digitale print, 60 x 90 cm– Kunstcollectie EUR

‘Near the European Border #7’, is een ‘digitale print’ van de Nederlandse beeldend kunstenares Celine van den Boorn uit Amsterdam. Ze richt zich op natuur, cultuur en (on)kunstmatige ordening. Van den Boorn schildert op persfoto’s en laat de hierin voorkomende mensen, in de rol van militair, toerist of vluchteling, ‘verdwijnen’ in het omringende landschap. Door haar ingrijpen lijkt er een nieuwe, idealere werkelijkheid te ontstaan, maar het ontbrekende onderwerp blijft voelbaar en subtiel zichtbaar. Het werk is gelaagd, in beeld (wat zien we eigenlijk), in techniek (wat is verf en wat is foto), en in thematiek (hoe verhoudt het landschap zich tot de menselijke aanwezigheid). Aanleiding voor dit werk, aangekocht voor de Kunstcollectie EUR in 2020, zijn nieuwsbeelden van de aanhoudende vluchtelingenstroom naar Europa. Mensen die in hun zoektocht naar een beter en vrij leven massaal stranden in een modderig niemandsland aan de Europese grenzen. Zelf vertelt zij over haar werk; ‘Getroffen door het contrast in de foto’s tussen enerzijds de troosteloosheid van de situatie en het grauwe landschap en anderzijds de vrolijk ogende felgekleurde tenten, bagage en kleding van de vluchtelingen, begon ik het oorspronkelijke onderwerp uit de foto’s weg te schilderen. De kleurrijke bollen zijn onbeschilderde ‘doorkijkjes’ naar de oorspronkelijke foto. Door mijn werkwijze hoop ik dat de bestaande contrasten worden vergroot, zowel in vorm als in inhoud waardoor er spanning ontstaat tussen hoop en werkelijkheid en tussen beweging en stagnatie’

Art Now 49: Maura Biava

Art now week 24

Maura Biava ‘New Frequency_curve’ 2018 (detail) - handprint op canson rag op aluminium, 45x45 cm uit de Kunstcollectie EUR, tot medio augustus 2022 te zien in de Erasmus Gallery.

De collectie 

De Kunstcollectie EUR bestaat voor een groot deel uit werken op papier en omvat, mede dankzij schenkingen, inmiddels ruim 2000 kunstwerken. Bij aanvang van de collectie in 1963 waren de vier oorspronkelijke uitgangspunten voor het verwerven van kunst: kleurrijke grafiek, eigentijdse kunst, nationale en internationale kunstenaars en hoge kwaliteit. De laatste drie van de vier originele uitgangspunten zijn ook nu nog actueel. Alleen het eerste uitgangspunt, kleurrijke grafiek, werd al snel losgelaten. Hierdoor kwamen unieke werken en werken in zwart-wit ook in beeld. Een selectie daarvan wordt nu getoond. Tot medio augustus zijn in de Erasmus Gallery kunstwerken te zien die in de loop der jaren verzameld zijn voor de Kunstcollectie EUR in …

More Than 50 Shades of Grey

Het zijn allen werken van kunstenaars die voor deze werken hebben gekozen voor zwart-wit, zonder de ‘afleiding’ van kleur. Redenen om hier voor te kiezen zijn vaak individueel gedreven. Soms is het voor de oefening, het beheersen van techniek of omdat men de nadruk wil leggen op het licht-donkercontrast. Ook kan het uitlichten van de compositie, het benadrukken van de lijn of het extra betekenis geven aan de afbeelding de drijfveer zijn. Ondanks - of misschien juist dankzij - deze begrenzingen, tonen de kunstwerken de rijkdom die de kunstcollectie van de Erasmus Universiteit te bieden heeft.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen