Cleome van den Berg

Media & Cultuur Alumnus (2007)

‘Ik heb in Rotterdam geleerd om op een andere manier naar media te kijken’

Functie: Brand Manager Unilever

'Ik ben na mijn HBO Communicatie en Management aan de Hogeschool Utrecht begonnen met de Master Media Studies. Ik twijfelde tussen deze Master en Bedrijfskunde. Ik dacht dat ik de marketingkant op wilde, maar had anderzijds ook behoefte om me te verdiepen in een bepaald onderwerp. Ik heb voor dat laatste gekozen.

Ik vond mijn eerste baan binnen twee maanden na mijn afstuderen, bij een communicatieadviesbureau. Dit sloot niet alleen qua opleiding maar ook qua gevoel goed aan. Ik werkte op de Brand PR afdeling en had aan de ene kant contact met journalisten en aan de andere kant met mensen uit het bedrijfsleven. Die combinatie beviel me en paste goed bij mijn achtergrond. Ik werkte onder andere voor een aantal merken van Unilever, waaronder Unox. In een uitzonderlijk drukke periode heeft de marketingafdeling van Unox mij gevraagd of ik een half jaar als detacheerder kon bijspringen. Het beviel in dat half jaar van beide kanten zo goed dat ik kon blijven. Ik ben nu Brand Manager voor Unox. Ik ontwikkel producten van idee tot winkelvloer. Ik coördineer dat hele proces en daarnaast regel ik de communicatie rondom zo’n nieuw of vernieuwd product.

Ik ben de merkbewaker en moet er voor zorgen dat alles binnen de visie van het merk past. Ik ben de eindverantwoordelijke voor een nieuw product. Ik ben blij dat ik in Rotterdam heb geleerd om op een andere manier naar media te kijken, ik neem alles (nog) minder snel voor waar aan. Wel had ik graag eerst een visie ontwikkeld over waar ik heen wilde in de toekomst; daar had ik echt geen idee van toen ik begon in Rotterdam. Ik zou dat advies graag gehad hebben als student en zou dat aan de huidige studenten willen meegeven. Zoek tijdens je studie iemand die je een beetje kan coachen in waar je heen wil. Hoe ziet je loopbaan eruit en wat zijn je dromen? Kijk wat verder dan alleen je studiejaren.'

Marjolein Winten