Kirsten van Zandwijk

Media & Maatschappij Alumnus*

Waarom heb je voor je Master Media en Maatschappij gekozen? Was het een bewuste keuze voor een carrière in een specifiek veld? Waren er ook andere factoren van belang?

Ik had al een Bachelor Geschiedenis aan deze faculteit achter de rug, was tevreden over de universiteit en wilde graag moeiteloos doorstromen naar een passende master. De richting Media en Maatschappij sloot het meest aan bij mijn interesses: communicatie, media, journalistiek. Het was geen bewuste keuze met het oog op een toekomstige baan, maar het heeft me zeker geholpen in de richting waar ik nu sta.

Hoe lang heeft het geduurd voor je je eerste baan vond na je afstuderen?

Ik ben eerst een tijdje gaan reizen en vrijwilligerswerk gaan doen, maar toen ik terug kwam had ik binnen enkele maanden een baan.

Hoe heb je de banenjacht en het solliciteren destijds ervaren?

Vrij lastig, in de communicatiesector bestaan voor starters vrij weinig opstap-mogelijkheden in de vorm van traineeships, in-house dagen en recruitment days (zoals bij bedrijfskunde/ marketing wel het geval is).

Was je goed voorbereid op je eerste baan? Waarom wel/niet?

Nee, ik bleek nog niet goed te weten wat ik echt wilde, dus heb na een half jaar mijn baan opgezegd en ben toen gaan freelancen om beter grip te krijgen op wat ik zocht in een bedrijf. Freelancen is een mooie manier om een kijkje in de keuken te krijgen bij verschillende partijen.

Voor welke organisatie of bedrijf werk je momenteel, en wat is je functie?

Ik werk voor UNICEF, als communicatieadviseur corporate partnerships.

Wat zijn je voornaamste taken?

Ik houd me bezig met strategisch communicatieadvies en de invulling ervan voor de bedrijfspartnerships die UNICEF heeft met o.a. KLM, Unilever, IKEA en ING. Ik werk samen met onze accountmanagers, programmadeskundigen en marketeers, en natuurlijk de afgevaardigden van de partners zelf; vaak mensen van de afdelingen CSR (corporate social responsibility) en marketing/communicatie.

Naast fondsenwerving voor onze projecten is het samen veranderen van bedrijfsprocessen zodat dit een positief effect heeft op kinderrechten - middels de zogenaamde Children’s Rights and Business Principles - een steeds belangrijker wordend aspect in onze partnerships met bedrijven. Ik denk mee over hoe we dit communicatief kunnen vormgeven richting verschillende interne en externe doelgroepen.

Welke onderdelen van je master kwamen van pas in je loopbaan en je huidige functie?

Analytisch vermogen, schrijfvaardigheden, kennis van diverse aspecten van de mediawereld.

* Dit programma heet nu Media & Journalistiek

Kirsten van Zandwijk