Team

De mensen van Erasmus Q-Intelligence vormen samen een gemotiveerd team dat haar expertise met veel enthousiasme inzet om de kwantitatieve vraagstukken van organisaties te beantwoorden.

  • Dr. Koen Bel
    Data Scientist
    Koen Bel is in Rotterdam gepromoveerd op het gebied van theoretische econometrie. Hij brengt deze specialistische kennis graag op een bruikbare en begrijpelijke manier in de praktijk. Speciale interesse gaat uit naar econometrische analyse voor marketing- en voorspellingsdoeleinden. Deze interesse is terug te vinden in zijn promotieonderzoek over extensieve relaties in keuzeprocessen.

  • Dr. Kristiaan M. Glorie
    Program Manager
    Kristiaan Glorie is gepromoveerd in de Operations Research en gespecialiseerd in het ontwerpen en toepassen van schaalbare optimalisatiealgoritmen voor het oplossen van praktische vraagstukken. In het bijzonder gaat zijn interesse uit naar toepassingen op het snijvlak van Operations Research en Data Science. Kristiaan heeft gewerkt met een variëteit aan cliënten in de publieke en private sector.

  • Prof.dr. Cees van Halem
    Directeur
    Cees van Halem is emeritus hoogleraar Management Accounting & Control en is sinds 1981 verbonden aan de Erasmus Universiteit. De combinatie wetenschap en praktijk is Cees op het lijf geschreven: naast zijn wetenschappelijke loopbaan heeft hij in 1985 zijn eigen bedrijf opgericht (Oasis; in het jaar 2000 onderdeel geworden van Ordina). Oasis leverde diensten op het gebied van ‘Management Information Systems and Decision Support Systems’.

  • Placeholder

    Prof.dr. Dennis Huisman
    Professor Public Transport Optimization
    Dennis Huisman zijn onderzoek richt zich onder andere op het verbeteren van de kosten efficiency in het openbaar vervoer en het vergroten van de betrouwbaarheid van het reizen met het openbaar vervoer. Hij maakt daarbij gebruik van diverse optimaliseringsmethoden. Dennis Huisman is tevens part-time werkzaam bij NS als Expertise Manager Logistieke Processen. In 2008 maakte hij deel uit van het NS-team dat de prestigieuze Franz Edelman Award won. De Franz Edelman Award staat ook wel bekend als de 'Super Bowl' binnen Operations Research.

  • Placeholder

    Marisca Stolp
    Marketing & Communicatie
    Marisca Stolp begon haar loopbaan in de reclamebranche, werkte in binnen- en buitenland als account director, en besloot in 2007 om voor zichzelf te beginnen. Sindsdien is zij onder andere verbonden aan diverse projecten binnen de Erasmus Universiteit.

  • Anna J.W.M. Vermeul
    Directiesecretaris
    Anna Vermeul is werkzaam geweest in het bedrijfsleven, bij de overheid en in publiek-private samenwerkingsverbanden. Zij is sinds 2005 werkzaam bij de EUR Holding van de Erasmus Universiteit als directiesecretaris en manager Marketing & Communicatie.

  • Prof.dr.ir. Rommert Dekker
    Professor Quantitative Logistics, Operations Research and IT
    Rommert Dekker is in het bijzonder expert op het gebied van Maritieme & Container logistiek, Groene logistiek (CO2 emissie berekeningen), Groen Supply Chain Ontwerp, Retour Logistiek (hergebruik en recycling van gebruikte goederen), Onderhoudsoptimalisatie & Logistiek, Voorraadbeheer, Reservedelenbeheer, Transportoptimalisatie (robuuste trein- en vaarschema's) en  Gezondheidsoptimalisatie (vaccinatie optimalisatie, capaciteitsberekeningen).
    Projecten binnen dit onderzoeksveld heeft hij uitgevoerd voor Vopak, Shell Int., Fokker Services, ECT Container Terminal, Henkel, Maersk Line, Shell Pernis Refinery, SBM Offshore, Van Uden Transport, Philips Medical en Philips Consumer Electronics.

  • Prof.dr. Dick J.C. van Dijk
    Professor Financial Econometrics
    Dick van Dijk is expert in tijdreeksanalyse en voorspellen. Zijn onderzoeksinteresses omvatten conjunctuur analyse, de interactie tussen financiële markten en macroeconomische ontwikkelingen, en het voorspellen van rendementen en onzekerheid in financiële markten.

  • Prof.dr. Dennis Fok
    Professor Applied Econometrics
    Dennis Fok is gespecialaliseerd in het ontwerpen van modellen om beslissingen van consumenten te beschrijven, te verklaren en te voorspellen. In zijn onderzoek werkt hij regelmatig samen met bedrijven. Zijn technische interesse gaat onder andere uit naar het modelleren van verschillen in het gedrag van consumenten, marketing econometrie en Bayesiaanse statistiek. Het onderzoek van Dennis is gepubliceerd in diverse academische tijdschriften. Hij heeft een grote hoeveelheid studenten econometrie begeleid bij hun master scriptie onderzoek voor vele verschillende organisaties.

  • Prof.dr. Philip Hans B.F. Franses
    Professor Applied Econometrics and Marketing Research
    Philip Hans Franses is sinds 2006 de Decaan van de Erasmus School of Economics. Zijn onderzoek betreft de ontwikkeling en toepassing van econometrische methoden die relevant zijn voor vraagstukken in de marketing, finance en macro-economie.

  • Prof.dr. Patrick J.F. Groenen
    Professor Statistics
    Patrick Groenen zijn onderzoeksinteresse omvat visualisatie methoden, algoritmische methoden voor data-analyse, data science, multivariate analyse, classificatie, data mining en toepassingen in deze gebieden. Hij is coauteur van vier monografieën en van meer dan vijftig wetenschappelijke artikelen.

  • Prof.dr. Richard Paap
    Professor Econometrics
    Richard Paap zijn onderzoek richt zich op het toepassen van econometrische technieken voor marketing en macro- and micro-econonomische vraagstukken. Zijn expertise is o.a. tijdreeksanalyse (zoals seizoenspatronen, niet-lineariteiten en voorspellen), discrete keuzemodellen (logit, probit), Bayesiaanse econometrie en panel data. 

  • Prof.dr. Albert P.M. Wagelmans
    Professor Management Science
    Albert Wagelmans zijn expertise betreft de ontwikkeling en analyse van optimaliseringsmethoden voor productie-, openbaar vervoer- en zorgplanning. Hij heeft projecten uitgevoerd i.s.m. organisaties zoals de NS, de Schiphol Group, TNO, Erasmus Medisch Centrum en de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS).

  • Placeholder

    Prof.dr. Peter P. Wakker
    Professor Decision under Uncertainty
    Peter Wakker is gespecialiseerd in de wiskunde, psychologie en implementaties van menselijke percepties van risico. Hij gebruikt hiervoor de prospect theorie, een theorie die een Nobel prijs in de economie heeft gekregen, en technieken van behavioral economics. Waar rationele modellen afwijken van empirische bevindingen, daar kunnen besliskundeconsultaties verbeteringen brengen.

  • Dr. Michel van de Velden
    Associate Professor of Statistics
    Michel van de Velden is universitair hoofddocent statistiek bij het Econometrisch Instituut. Zijn onderzoekinteresses betreffen het ontwikkelen en verbeteren van visualisatie methoden voor multivariate data en de toepassing van dergelijke, vaak niet parametrische, methoden op zogenaamde big data. Zijn toegepast werk bestrijkt een breed gebied variërend van archeologie tot transportwetenschap. 

  • Wendelien Bakelaar MSc
    Wendelien Bakelaar werkt hard aan het behalen van haar mastergraad in 2018 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op het gebied van Quantitative Marketing and Business Analytics.

    Wendelien is werkzaam als junior data scientist bij EQI en zij is betrokken bij diverse onderzoeken die worden uitgevoerd voor verschillende opdrachtgevers van EQI.

    Daarnaast assisteert Wendelien bij het Executive Program ‘Data Analytics for Management'.