Business Intelligence & Descriptive Analytics

Business Intelligence & Descriptive Analytics

Inleiding
Doelgroep
Toelatingseisen
Resultaat & leerdoelen
Opzet
Programma
Docenten
Kosten en bijzonderheden
Inschrijven
Contact

Inleiding

Hoewel de roep om data-gedreven besluitvorming steeds luider klinkt, is het vanwege de toename van data een steeds grotere uitdaging om dit proces te faciliteren. Dankzij de opleiding Business Intelligence & Descriptive Analytics kunt u zich profileren als specialist bij de ondersteuning van data-gedreven besluitvorming. Door zorgvuldig de belangen van de organisatie en de vragen vanuit het management in kaart te brengen, en te vertalen naar heldere visualisaties, helpt u organisaties te leren van het verleden en betere besluiten te nemen voor de toekomst.

Een goede managementrapportage of -dashboard geeft kritische informatie over het succes of falen van een onderneming en stelt het management in staat om gericht bij te sturen.

De opleiding wordt gekenmerkt door een hands-on benadering zodat u business intelligence snel kunt inzetten in uw eigen praktijk. 

Doelgroep

De opleiding richt zich op professionals die zich willen specialiseren in het domein van business intelligence en beschrijvende data-analyse (of wel: descriptive analytics). Omdat business intelligence binnen veel vakgebieden ingezet kan worden, staat de opleiding open voor deelnemers met uiteenlopende achtergronden.

Toelatingseisen

Om deel te kunnen nemen aan de opleiding dient men te beschikken over een afgeronde opleiding op WO of HBO- niveau. Statistische voorkennis of programmeervaardigheden zijn niet vereist.

Resultaat & leerdoelen

Na deelname aan de opleiding bent u in staat om:

  • Organisaties te adviseren op het gebied van business intelligence en descriptive analytics en deze organisaties te ondersteunen bij het identificeren van  key performance indicators (kpi’s);
  • Overzichtelijke en informatieve dashboards te bouwen die relevante, real-time inzichten bieden;
  • Geautomatiseerde managementrapportages te maken op basis van diverse databronnen;
  • Te werken met een breed scala aan moderne softwarepakketten voor business intelligence en beschrijvende data-analyse;
  • De juiste visualisatietechnieken in te zetten, afhankelijk van het bedrijfsvraagstuk en de communicatiedoelstelling;
  • Uit te leggen hoe data-organisatie op een goede en effectieve manier kan worden vormgegeven.

Deelnemers die de opleiding succesvol afronden ontvangen een certificaat van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Opzet

De opleiding bestaat uit vijf modules. De collegedagen zijn gepland op donderdagen en in enkele gevallen op vrijdagen van 9:30-16:30 uur. Daarnaast wordt uitgegaan van circa 8 uur zelfstudie per week.

De modules hebben de volgende thema’s.

  1. Strategic thinking & dashboard-ontwerp
  2. Business Intelligence tools
  3. Data organisatie
  4. Visualization
  5. Project Business Intelligence & Descriptive Analytics

Gedurende de hele opleiding ligt de nadruk op een hands-on benadering. Hoewel de theorie ruimschoots aan bod komt, is het belangrijkste doel de deelnemers in staat te stellen de business intelligence methoden en technieken in de praktijk te gebruiken. De deelnemers zijn welkom om hun eigen datasets en casussen in te brengen.

Naar boven

Programma

Het programma start op donderdag 20 mei 2021.

Module 1: Strategic thinking & dashboard-ontwerp

Van 20 mei 2021 t/m 10 juni 2021
De collegedagen zijn 20/5, 27/5, 3/6, 10/6.

In deze module leert u de kern van bedrijfsvraagstukken te distilleren en meetbare indicatoren op te stellen om besluitvorming in het vraagstuk te faciliteren. Dergelijke meetbare indicatoren worden key performance indicators (kpi’s) genoemd. Rekening houdend met bedrijfscontext en behoefte vanuit het management, leert u geschikte en relevante kpi’s op te stellen en deze weer te geven in een dashboard.

Module 2: Business Intelligence tools

Van 10 juni 2021 t/m 9 juli 2021
De collegedagen zijn 10/6, 25/6, 2/7, 9/7.

Deze module leert u de fundamenten van Business Intelligence. Aan de hand van diverse BI software pakketten, wordt u meegenomen in de basis van data visualisatie en dashboardbouw. Gedurende de module leert u welke BI tools er zijn en hoe u deze nuttig in kunt zetten.  Zo kunt u bijvoorbeeld databases in de cloud te benaderen, SQL queries schrijven om databases bij te werken en informatie te extraheren, en deze informatie weergeven in inzichtelijke managementrapportages en dashboards.

Module 3: Data organisatie

Van 2 september 2021 t/m 16 september 2021
De collegedagen zijn 2/9, 9/9, 16/9.

In deze module leert u hoe moderne ‘datagedreven organisaties’ vormgegeven zijn, leert u wat adequate data governance is en leert u hoe u diverse databronnen kunt ontsluiten en koppelen aan uw dashboards. U oefent hands-on de bevraging van databases met onder andere de hulp van SQL.

Module 4: Visualization

Van 23 september 2021 t/m 8 oktober 2021
De collegedagen zijn 23/9, 30/9, 8/10.

Deze module verschaft inzicht in welke visualisaties geschikt zijn voor welk type vraagstuk en leert u de praktische vaardigheden om dergelijke visualisaties te creëren. U ontwikkelt een solide basis op het gebied van informatie-visualisatie. Naast het ontwikkelen van het juiste ‘vocabulaire’ om visualisaties te beschrijven, en van de vaardigheid om informatie zo inzichtelijk mogelijk samen te vatten, zult u aan de hand van praktijkvoorbeelden ook leren hoe visualisaties gebruikt kunnen worden om te sturen. Deze kennis stelt u in staat om zich tegen misleiding te wapenen en zelf zo objectief mogelijke visualisaties te maken.

Module 5: Project Business Intelligence & Descriptive Analytics

Van 14 oktober 2021 t/m 3 december 2021
De collegedagen zijn 14/10 en 3/12.

In deze module worden de opgedane technieken uit de andere modules, onder begeleiding van onze docenten, toegepast op een eigen vraagstuk en dataset.

*Genoemde data zijn onder voorbehoud

Naar boven

Docenten

De colleges worden verzorgd door ervaren docenten op het gebied van business intelligence en descriptive analytics. De docenten zijn afkomstig uit de wetenschap en uit de praktijk.

Academic Director

  • Cees van Halem

    Prof.dr. Cees van Halem is Emeritus hoogleraar Management Accounting aan de Erasmus Universiteit en heeft een ruime staat van dienst in zowel de wetenschap als in het bedrijfsleven. Directeur-eigenaar van Oasis (later overgegaan in Ordina VisionWorks) in de periode 1985-2002. Cees is statutair-directeur van Erasmus Q-Intelligence.

Kerndocenten

  • Koen Bel

    Dr. Koen Bel past zijn kennis van marketing econometrie toe in HRM, sales en marketing voor onder andere APG, LaBan Foods en het Van Gogh Museum. Hij is verantwoordelijk voor de opleiding HR Analytics.

  • Kristiaan Glorie

    Dr. Kristiaan Glorie is directeur Analytics & Advisory bij Erasmus Q-Intelligence. Hij adviseert bedrijven over de toepassing en inzet van analytics en machine learning op gebieden als forecasting, productieplanning en procesoptimalisatie. Hij is verantwoordelijk voor de post-academische opleidingen Data Science & Business Analytics en Business Intelligence & Descriptive Analytics en geeft les binnen diverse andere post-academische opleidingen. Kristiaan heeft gewerkt met een variëteit aan cliënten in de publieke en private sector, waaronder gerenommeerde partijen als Koninklijke Gazelle, het Erasmus Medisch Centrum, de Belastingdienst en Knab bank. 

  • Hein Heuvelmans

    Hein Heuvelmans is ruim 30 jaar actief als managementconsultant, directeur en docent op het gebied van beslissings- en besturingsvraagstukken. Hij helpt managers met de implementatie van strategiegedreven performance management (spm) op alle niveaus in de organisatie, geeft advies, coaching en training op maat via verschillende workshop- en masterclassprogramma’s. Hij heeft spm-projecten uitgevoerd op directieniveau voor o.a. Heineken, Belastingdienst, Rabobank, Vlisco, Olympia Uitzendbureau, Ministerie van Defensie (Nederland en Tsjechië), Hunkemöller, Delta Lloyd, Ordina en Van Gansewinkel. Daarnaast heeft Hein verschillende managementgames ontwikkeld waarmee managers spelenderwijs getraind kunnen worden in resultaatgericht(er) denken, werken en sturen.

  • Kim Schouten

    Dr. Kim Schouten is betrokken bij de ontwikkeling van data-gedreven webapplicaties (met name FCastTM), voor onder andere Laban Foods, Bieze Food Group en Gazelle. Zijn expertise ligt bij data retrieval, sentiment analyse en machine learning.

  • Drs. Ir. Jan Aart Schipper RC zijn aandachtsgebied is de Business Intelligence in de zorglogistiek met als doel om de zorg optimaler in te richten. De informatie hiervoor komt deels uit de UltraGenda applicatie die wereldwijd in ziekenhuizen draait. Hierbij combineert hij zijn IT-achtergrond met een bedrijfsmatige visie. Via trainingen en (business) consultancy voor zorginstellingen geeft hij hier invulling aan als consultant bij een ICT-multinational en freelance docent.

Onderwijsassistenten:

Sheila Kap MSc
Sven Pors MSc

Kosten en bijzonderheden

- Klassikaal programma: € 9.600,-. Dit tarief is inclusief lesmateriaal, koffie/thee, lunches en parkeerkaarten.

- Online programma: € 7.900,-. Dit tarief is inclusief al het lesmateriaal.

U maakt bij de opleiding gebruik van diverse moderne business intelligence softwarepakketten om analyses mee uit te voeren. Cursisten worden geacht in bezit te zijn van een laptop waarop zij business intelligence software kunnen draaien (men dient daarvoor te beschikken over installatierechten). Het is mogelijk te werken met eigen datasets. Voor een optimale online cursuservaring wordt een tweede beeldscherm aanbevolen.

Inschrijven

De opleiding start op 20 mei 2021. U kunt zich aanmelden door middel van het inschrijfformulier dat u hieronder kunt downloaden. 

Contact

Voor alle praktische zaken en nadere informatie omtrent de opleiding kan men zich richten tot director Analytics & Advisory dr. Kristiaan M. Glorie.

Postadres

Erasmus Q-Intelligence
Kamer M6-09
Postbus 1738
3000 DR Rotterdam

Bezoekadres

Kamer M6-09
Burg. Oudlaan 50
3062 PA Rotterdam

Telefoon

010 - 408 1168

E-mail

opleiding-eqi@ese.eur.nl

  • Erasmus Q-Intelligence is als onderwijsinstelling erkend door de NBA (Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants) en is daardoor gerechtigd PE-uren toe te kennen aan onderwijsactiviteiten.

    Deze opleiding bestaat uit 50 PE-uren.