Data Analytics for Marketing Managers
Data-gedreven beslissingen in het huidige complexe marketing landschap

Data Analytics for Marketing Managers

Inleiding

Dit driedaagse programma biedt de noodzakelijke kennis en vaardigheden van Data Analytics om succesvol te zijn in het huidige complexe en continue veranderende marketing landschap.

Marketing in de 21ste eeuw vraagt om meer analyse en stevigere data-gedreven beslissingen. Om succesvol te zijn in de hedendaagse complexe marketing wereld is het niet meer voldoende om alleen te vertrouwen op “gut feeling”, ervaring en/of klassieke marketing concepten. De nieuwe generatie marketing managers is juist op zoek naar een combinatie van de art (creativiteit/inspiratie) en de science (data/techniek) van marketing.

Dit programma biedt een actueel inzicht in de meest gebruikte en innovatieve marketing analyse methoden, tools en technieken en laat zien hoe je relevante marketingdata verzamelt en analyseert. Noodzakelijke kennis en vaardigheden voor de marketing manager bij het maken van een eigentijdse marketing strategie, betere productontwikkeling, een betere marketing mix en betere marketing beslissingen.

Het verzamelen van grote hoeveelheden data levert nog geen voordeel, en de analyse uitbesteden aan anderen binnen de organisatie is niet meer voldoende. Meer dan ooit is het nodig, als (marketing) manager, om zelf te begrijpen hoe je inzichten vergaard uit data, snapt waar het vandaan komt, wegwijs bent met cijfers en deze bevindingen kan gebruiken als informatie bij je marketing beslissingen. Het zelf kunnen ontsluiten van de “kracht van big data”, de relevante data te verzamelen en te analyseren, stelt je in staat strategische kansen te pakken en zo meerwaarde te creëren voor je bedrijf en harder te groeien.

Een complex en continu veranderend marketing landschap:

  1. Consumenten zijn grillig en kritischer dan ooit: eisen relevantie, service en snelheid
  2. Meer en meer klant- en andere gegevens zijn beschikbaar (data explosie)
  3. Groeiend aantal en zeer gefragmenteerde communicatie kanalen (touchpoints), met ieder haar eigen specifieke eigenschappen
  4. Fysieke en online shoppen is verweven: altijd en overal beschikbaar
  5. Het gaat niet meer over product of service, maar over oplossingen en “klant ervaring”
  6. Nieuwe business modellen komen en gaan, vaak gecreëerd door kleine digitale spelers

Doelgroep

Maximaal 25 deelnemers worden in de gelegenheid gesteld om kennis te maken de meest gebruikte en relevante Data Analytics voor het gehele marketing proces. Het programma is speciaal ontwikkeld voor CMO’s, (senior) marketing managers, salesmanagers, brandmanagers en andere beleidsondersteuners die hun kennis en vaardigheden willen verbeteren op het gebied van strategisch data management, data-gedreven analyses, de toepassing van beslissingsmodellen en het maken van “fact-based” beslissingen.

Deelnemers beschikken over marketingkennis op post-HBO niveau.

Resultaat & Leerdoelen

Na afloop van dit programma bent u in staat om:

  • Een overzicht te hebben van de meest gebruikte hedendaagse Data Analytics en beslismodellen;
  • Marketing processen en vraagstukken systematisch en analytisch te kunnen benaderen en daarmee potentieel het gehele marketing proces op een hoger niveau te brengen en marketing beslissingen te verbeteren;
  • Data Analytics op een structurele en verantwoorde manier te introduceren en/of te organiseren in de eigen organisatie;
  • Als volwaardig gesprekspartner op te treden, naar zowel organisatie en directie als richting Data Analytics specialisten;
  • De relevantie van marketing analyse technieken en computer modellen op waarde te schatten en te beoordelen of in concrete praktijksituaties de toepassing van methoden van Data Analytics zinvol is;
  • Uw persoonlijke en professionele netwerk uit te breiden.

Werkwijze

Tijdens 3 programmadagen werken deelnemers met praktijkcases en leren zij de betekenis van Data Analytics voor hun eigen situatie te overzien. Specifiek wordt inzicht gegeven in de benodigde data en analyses die leiden tot optimale beslissingen, waarbij iedere methodiek qua werking gepresenteerd wordt. Voor- en nadelen worden bediscussieerd. De colleges worden verzorgd door hoogleraren en ervaren docenten uit de praktijk.

Dankzij de praktijkgerichte opzet van het Executive Program ‘Data Analytics voor Marketing Managers’, de ervaring van onze hoogleraren en docenten uit de praktijk en de expertise van onze ondersteunende data specialisten, krijgen deelnemers een goed overzicht van de mogelijkheden van Data Analytics. De programma indeling volgt het gehele moderne marketing proces, van strategievorming tot en met de uitvoering, dit maakt de inzichten in de data analyse methoden en beslissingsmodellen relevant en toepasbaar.

Na afloop van de cursus wordt een certificaat verstrekt.

Naar boven

Programma

Dag 1: Data Analytics in marketing strategie

15 mei 2020

  • Introductie van data analytics in modern marketing
  • Marketing planning en forecasting
  • Inzicht in klantwaarde bepaling, segmentatie en doelgroep bepaling
  • Data Analytics in de praktijk: marketing strategie

Dag 2: Data Analytics in innovatie en marketing mix bepaling

5 juni 2020

  • Nieuwe product (klantervaring) ontwikkeling
  • Bepalen van de marketingmix en resource allocation
  • Data Analytics in de praktijk: mediamix planning

Dag 3: Data Analytics in marketing activation en implementatie in organisatie

19 juni 2020

  • Marketing kanaal mix: de digitale, online revolutie in marketing 
  • Marketing performance management
  • Marketing Analytics implementatie en organisatie
  • Toekomst van Marketing Analytics
  • Data Analytics in de praktijk: marketing organisatie

Dit programma staat onder leiding van Program Manager Marcel Ribbens. 

  • Marcel Ribbens

    Marcel Ribbens is al meer dan 20 jaar groeiversneller bij merk-en communicatie gedreven bedrijven, zowel offline als online, zowel lokaal als internationaal. Succesvol in zijn diverse leidinggevende marketing & sales rollen bij Unilever, Staatsloterij, Sports Betting en Facebook. Marcel is expert op gebied van marketing&sales strategie, bouwen van sterke merken, product ontwikkeling, (e-)commerce en de gehele moderne communicatie mix. Hij werd verkozen in de top 100 beste marketeers bij de Dutch Marketing Awards (2016 en 2017). Marcel adviseert nu verschillende ambitieuze bedrijven te excelleren in deze complexe marketingwereld. Zijn resultaatgerichte aanpak kenmerkt zich door een sterke consumenten focus en het geloof in zowel de magie (inspiratie/creativiteit) als de logica (data/technologie) van marketing.

Studiemateriaal

Voorafgaand aan de colleges krijgen deelnemers het boek Principles of Engineering and Analytics, 3rd Edition Gary L. Lilien, Arvind Rangaswamy, Arnaud De Bruyn en het boek Marketingcommunicatie in 14 stappen, Guy van Liemt, Gert Koot uitgereikt.

Naar boven

Kosten & Inschrijven

De deelnamekosten zijn € 2.750,- vrij van BTW. Dit bedrag is inclusief lesmateriaal, lunch, koffie/ thee en parkeerkaarten.

Tot en met 19 maart 2020 kunt u gebruik maken van het actie inschrijftarief van € 2.500,-

Contact

Voor alle praktische zaken en nadere informatie omtrent de opleiding kan men zich richten tot de Program Manager Marcel Ribbens:

Telefoon:

010 - 408 1168

E-mail:

opleiding-eqi@ese.eur.nl

 

  • Erasmus Q-Intelligence is als onderwijsinstelling erkend door de NBA (Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants) en is daardoor gerechtigd PE-uren toe te kennen aan onderwijsactiviteiten. Dit programma bestaat uit 21 PE-uren.