Strategische kijk op kunstmatige intelligentie
Verstevig uw concurrentiepositie met behulp van kunstmatige intelligentie

Strategische Kijk op kunstmatige intelligentie


Inleiding

Executive Program ‘Strategische kijk op kunstmatige intelligentie’ biedt inzicht in de strategische impact van kunstmatige intelligentie op uw organisatie. Welke nieuwe toepassingen en businessmodellen dienen zich aan? En hoe kunt u daar in uw eigen organisatie mee omgaan?

Wie zich oriënteert op de concurrentiepositie en strategische ontwikkeling van een organisatie kan niet om kunstmatige intelligentie en geavanceerde Data Analytics heen. We kijken tijdens dit Executive Program door een strategische bril naar mogelijkheden om met behulp van kunstmatige intelligentie de huidige manier van werken te optimaliseren én nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Daarbij hebben we ook aandacht voor de juridische risico’s en ethische consequenties.

We bieden u zowel theoretische raamwerken als voorbeelden uit de praktijk die u kunt gebruiken voor uw eigen strategische roadmap. Tevens krijgt u inzicht in de kritische succesfactoren bij de implementatie in uw organisatie.

Doelgroep & Instapniveau

Dit programma is bedoeld voor bestuurders, directieleden, (senior) managers, strategen en adviseurs, zowel uit de private als de publieke sector. Het programma richt zich primair op degenen die (mede-)verantwoordelijk zijn voor de strategische oriëntatie van de organisatie en voor innovatie.


Toelatingseisen

Van de deelnemers wordt een universitaire of HBO achtergrond verwacht, in combinatie met minimaal 5 jaar werkervaring in strategische besluitvorming of advisering. Kennis op het gebied van statistiek en programmeren is niet vereist.

Naar boven


Werkwijze

Om een goed inzicht te krijgen in de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie, worden zowel de business impact als de analysemethoden bediscussieerd. In dit executive program ligt de nadruk op strategie en wordt niet geprogrammeerd. Wel leert u voldoende over Data Analytics technieken om een goede gesprekspartner en opdrachtgever voor Data Scientists te kunnen zijn.

De colleges worden verzorgd door gerenommeerde docenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam en door gastsprekers uit de praktijk. De colleges worden begeleid door dr. Willem Peter de Ridder. Hij is Program Director van het programma en tevens directeur van Futures Studies.

Goed om te weten:

  • Enige zelfstudie van 2 uur per week wordt aanbevolen (niet verplicht).
  • De voertaal van het programma is Nederlands.
  • De groepsgrootte is beperkt tot maximaal 20 deelnemers.

Naar boven


Resultaat & Leerdoelen

Na afronding van dit programma bent u in staat om:

  • De strategische impact van kunstmatige intelligentie op uw businessmodel en bedrijfsvoering te overzien.
  • Strategische opties te formuleren voor het vergroten van de omzet, het verlagen van de kosten en het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten.
  • Strategische beslissingen te nemen of voor te bereiden over investeringen in kunstmatige intelligentie.

Programma

Het programma bestaat uit 5 bijeenkomsten van 16.00 - 21.00 uur op de campus van de Erasmus Universiteit Rotterdam. 

Rooster voorjaar 2020

19 maart 2020Sense of urgency
2 april 2020Van statistiek naar Machine Learning
16 april 2020Nieuwe toepassingen en businessmodellen
14 mei 2020Juridische risico’s en ethische dilemma’s
28 mei 2020Leiderschap en strategievorming

Rooster najaar 2020

8 oktober 2020Sense of urgency
29 oktober 2020Van statistiek naar Machine Learning
12 november 2020Nieuwe toepassingen en businessmodellen
26 november 2020Juridische risico’s en ethische dilemma’s
10 december 2020Leiderschap en strategievorming

De opbouw van het programma is als volgt:

Dag 1 
Sense of urgency 

Wat kan er allemaal al met kunstmatige intelligentie en waarom is kunstmatige intelligentie meer dan een hype? Wat is kunstmatige intelligentie eigenlijk? We bespreken de belangrijkste methoden, waaronder ook machine learning en deep learning, en laten zien wat er mogelijk is als data-analyses niet alleen het verleden beschrijven, maar ook trends voorspellen en aanbevelingen genereren. Wat is de strategische impact van de ontwikkeling van descriptive naar predictive en prescriptive analytics? We zien kansen voor een efficiëntere bedrijfsvoering, betere relaties met klanten en radicale veranderingen in businessmodellen.

Dag 2 
Van statistiek naar Machine Learning

Voorspelmodellen die gebruik maken van Machine Learning zijn nauwkeuriger dan traditionele statistische methoden. Wat als je een betere voorspelling had van de vraag naar je producten? Je zou minder weggooien, minder voorraad aanhouden en geen nee-verkopen hebben. De omzet gaat omhoog en de kosten van productie, opslag en logistiek nemen af. Dynamische prijsbepaling kennen we van vliegtickets en hotelkamers en wordt voor steeds meer productcategorieën toegepast. Algoritmes stellen de prijs vast op basis van een voorspelling van wat de consument bereid is te betalen. Dankzij beeldherkenning worden ook foto’s geanalyseerd en spraaktechnologie maakt chatbots mogelijk die de call centers voor een groot deel gaan vervangen.

Dag 3
Nieuwe toepassingen en businessmodellen

Door de hele waardeketen heen zien we nieuwe toepassingen en businessmodellen ontstaan dankzij de inzet van kunstmatige intelligentie. In de Supply Chain zien we mogelijkheden voor de optimalisatie van de logistieke planning en routering, bepaling van de noodzakelijke voorraden reserveonderdelen en planning van onderhoud. Ook robots die zijn uitgerust met sensoren en zelfstandig door de productieruimte bewegen, draaien op kunstmatige intelligentie.

Waar de nadruk in het eerste deel van het programma vooral ligt op ‘wat’ er allemaal kan, kijken we in het tweede deel ook naar het ‘hoe’. Hoe kun je een project met kunstmatige intelligentie het beste organiseren en welke stappen moet je doorlopen?

Dag 4
Juridische risico's en ethische dillemma's 

Toepassingen van kunstmatige intelligentie en Data Analytics leiden tot nieuwe juridische risico’s en ethische dilemma’s. Hoe ga je hier op een praktische manier mee om? Naarmate we meer beslissingen nemen die gestoeld zijn op algoritmes, moeten we meer aandacht besteden aan het controleren van de systemen die daarvoor worden gebruikt. We mogen niet blind vertrouwen op een systeem dat we niet begrijpen. Bovendien moet de beveiliging op orde zijn. Ook privacy komt aan de orde. Niet alle analyses die je kan maken, mag je gebruiken.

Dag 5 
Leiderschap en strategievorming

Tegen het einde van het programma zal duidelijk zijn dat er voor organisaties in alle sectoren, zowel profit als non-profit, alle reden is om actief met kunstmatige intelligentie aan de slag te gaan. We hebben immers gezien wat de impact kan zijn voor klantrelaties, operationele processen en businessmodellen. Succes vraagt om de implementatie van digitale technologieën én om digitaal leiderschap. Hoe ziet uw strategische roadmap eruit, welke obstakels kunt u verwachten en hoe gaat u daarmee om?

Naar boven

 

Docenten

Aan dit programma zijn de volgende docenten en gastsprekers verbonden: 

  • Dr. Willem Peter de Ridder
    Program Director

    Futuroloog Willem Peter de Ridder is docent, spreker, auteur en strategieconsultant. Als directeur van Futures Studies ondersteunt hij organisaties bij het verkennen van de toekomst en het formuleren van een toekomstbestendige strategie. Daarnaast is hij commissaris/toezichthouder bij drie non-profit organisaties. In 2016 verscheen zijn boek Digital by Default, over strategisch management in de digitale transformatie. Van 1994 tot 2016 heeft hij management- en directiefuncties vervuld in binnen- en buitenland voor BP en Aegon. Hij heeft gewerkt in Nederland, Zuid-Korea, Polen, het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Duitsland. Van 1988 tot 1994 heeft hij Bedrijfseconomie en Japankunde gestudeerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. In 2006 is hij gepromoveerd aan de Universiteit van Tilburg.

  • Dr. Michel van de Velden
    Academic Director 

    Michel van de Velden is universitair hoofddocent statistiek bij het Econometrisch Instituut.  Zijn onderzoekinteresses betreffen het ontwikkelen en verbeteren van visualisatie methoden voor multivariate data en de toepassing van dergelijke, vaak niet parametrische, methoden op zogenaamde big data.  Zijn toegepast werk bestrijkt een breed gebied variërend van archeologie tot transportwetenschap. 

  • Dr. Koen Bel  
    Data Scientist

    Koen Bel is in Rotterdam gepromoveerd op het gebied van theoretische econometrie. Hij brengt deze specialistische kennis graag op een bruikbare en begrijpelijke manier in de praktijk. Speciale interesse gaat uit naar econometrische analyse voor marketing- en voorspellingsdoeleinden. Deze interesse is terug te vinden in zijn promotieonderzoek over extensieve relaties in keuzeprocessen.

  • Ir. Raymond van Es is Chief Analytics Officer van Ortec Finance Data Analytics en adviseert onder andere over datastrategie, machine learning projecten en artificiële intelligentie. Hij heeft verschillende data-gedreven innovaties in de verzekeringssector op zijn naam staan, waaronder de eerste Facebook verzekeraar ter wereld: Kroodle. Daarnaast is hij mede-oprichter van Fairzekering en heeft daarmee verschillende prijzen gewonnen, zoals Financial Marketing Company of 2014, de Accenture Innovation Award, de Generali AM Innovation Award en Disrupter of the year 2015.

  • Peter Kager

    Peter Kager LLM is directeur van ICTRecht Privacy. Peter staat opdrachtgevers bij op het gebied van privacy, cookies, e-commerce, consumentenrecht en webdevelopment. Hoewel het juridische aspect hierbij centraal staat, maakt Peter dagelijks de koppeling met de praktische kant door het opstellen van adviezen en overeenkomsten, het begeleiden van samenwerkingen en het geven van trainingen en lezingen. Peter is lid van The International Association of Privacy Professionals (IAPP) en is Certified Information Privacy Professional/Europe (CIPP/E) en Certified Information Privacy Technologist (CIPT). Verder is hij als juridisch expert en lid van de geschillencommissie betrokken bij branchevereniging ISPConnect.

Naar boven

Kosten & Inschrijfformulier

De kosten voor deelname aan het programma bedragen € 3.950,-- (vrij van btw) en zijn inclusief lesmateriaal, diner, koffie/thee en parkeerkaarten. 
Tot en met 12 januari 2020 kunt u gebruik maken van het earlybird tarief van € 3.600,--

 


Contact

Voor alle praktische zaken en nadere informatie omtrent de opleiding kan men zich richten tot de Program Director dr. Willem Peter de Ridder:

Postadres:

Erasmus Q-Intelligence
Kamer M6-09
Postbus 1738
3000 DR Rotterdam

Bezoekadres:

Kamer M6-09
Burg. Oudlaan 50
3062 PA Rotterdam

Telefoon:

010 - 408 1168

E-mail:

opleiding-eqi@ese.eur.nl

  • Erasmus Q-Intelligence is als onderwijsinstelling erkend door de NBA (Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants) en is daardoor gerechtigd PE-uren toe te kennen aan onderwijsactiviteiten. Dit programma bestaat uit 20 PE-uren.