7 vragen over Framing

Het gaat allemaal om beeldvorming, maar hoe dan?
Framing

De 1-daagse opleiding Framing wordt gegeven door prof. mr. dr. Hans de Bruijn. De Bruijn is Hoogleraar Technische Bestuurskunde aan de Technische Universiteit Delft en expert op het gebied van framing. Hij heeft een wekelijks column over framing in Dagblad Trouw en is auteur van diverse boeken over framing. We stelden De Bruijn 7 vragen over framing en het programma van de opleiding.

1. Wat is framing precies?

"Veel professionals werken aan complexe projecten. Het gaat er bij framing om hoe je die complexiteit op een eenvoudige en overtuigende manier over het voetlicht brengt. Hoe je ze ‘framet’. Bovendien, je projecten kunnen onderwerp van beeldvorming zijn - soms negatieve beeldvorming. Je wordt geframed. Dan kan de vraag zijn hoe je antwoordt op die beeldvorming - en dan is er een belangrijke regel: stap niet in het frame van de ander, maar re-frame."

2. Waarom is framing belangrijk?

"Omdat beeldvorming over een project belangrijk is - onderdeel van leiderschap is dat je die beeldvorming bewaakt en probeert te beïnvloeden. Of dat je anderen kunt adviseren hoe dat te doen. Verder ga je ook heel anders kijken naar politieke en maatschappelijke discussies - je kunt de patronen in een debat veel beter doorgronden."

3. Is framing alleen relevant voor politici?

"Welnee - iedereen framet en wordt geframed. Dankzij deze 1-daagse opleiding ga je dat beter zien en kun je dat spel beter spelen. En er hopelijk ook plezier in krijgen."

4. Is framing niet gewoon bedrog?

"Dat kan het zijn. Maar dat hoeft het zeker niet te zijn - en we staan in deze 1-daagse opleiding daarom ook stil bij de morele aspecten van framing."

5. Wat gebeurt er tijdens de 1-daagse opleiding Framing?

"In de ochtend leg ik je uit wat een frame is - en ga ik in op het spel van framing en re-framing. Ook reik ik aan de hand van een serie video’s de deelnemers een aantal strategieën aan voor framing en reframing.

In de middag gaan we aan het werk met professionele acteurs. Aan de hand van een casus passen we de inzichten toe uit de ochtendsessie. De deelnemers kunnen daarbij ook hun eigen casus inbrengen - uiteraard op basis van vrijwilligheid.

We zorgen tijdens de 1-daagse opleiding voor een lekker tempo, veel discussie en afwisseling - en er wordt natuurlijk ook veel gelachen!"

6. Wat leer je precies in de 1-daagse opleiding Framing?

"Je leert niet alleen het spel van framing en reframing te doorgronden. Je zult ook bemerken dat je de strategieën die worden aangereikt, al snel kunt toepassen en je veel sterker staat in gesprekken en discussies."

7. Voor wie is de 1-daagse opleiding Framing interessant?

"De 1-daagse opleiding Framing is bedoeld voor iedereen die het interessant vindt om te leren hoe je jouw beeldvorming kunt bepalen door de juiste woorden en de juiste terminologie te gebruiken. Maar ook hoe je het tij kunt keren als jouw organisatie of product in een ongewenst frame wordt neergezet: Framing & Reframing, met praktijkvoorbeelden uit de politiek, maatschappelijke organisaties én het bedrijfsleven!"

CV

Prof. mr. dr. Hans de Bruijn, Hoogleraar Technische Bestuurskunde aan de Technische Universiteit Delft

Meest recent uitgegeven boeken:
Management in Networks, Routledge: London 2018
The Art of Political Framing. How Politicians Convince Us That They Are Right, Amsterdam: Amsterdam University Press 2019

Hans de Bruijn heeft een wekelijkse column over framing in de zaterdagbijlage van dagblad Trouw -  zie voor een aantal voorbeelden van zijn columns: https://www.trouw.nl/dossier-framing

Kort samengevat is dit wat je leert tijdens de 1-daagse opleiding Framing:

• Hoe het komt dat sommige boodschappen moeiteloos overtuigen terwijl andere zorgvuldig beargumenteerde boodschappen niet eens gehoord lijken te worden?
  • Waarom lijken mensen vaak iets heel anders te horen dan dat er bedoeld wordt?
  • Hoe raak je de juiste snaar om in (het publieke) debat je standpunt zonder weerstand over de bühne te tillen?
  • Hoe herken je frames, hoe kun je zelf strategisch framen en wat zijn de valkuilen?
  • Wat zijn de voordelen van framing en wat zijn de principes achter een goed frame?

► Heb je interesse in deelname? Bekijk de brochure voor meer informatie of via de website van Erasmus Academie.

► Voor vragen neem contact op met Team Erasmus Academie:                                                                                                                                             E: opleidingen@erasmusacademie.nl                                                                                                                                                                                     T: 010-4082555