Alumna Opleiding Filosofie in Modules

Hoe ervaren onze alumni deze manier van studeren?

In samenwerking met de faculteit Erasmus School of Philosophy biedt Erasmus Academie de mogelijkheid om losse vakken van de bacheloropleiding Filosofie te volgen. Volg losse modules van de opleiding Filosofie en kies gewoon de cursussen die je interessant vindt.

Berti Mensink is bezig met het volgen van verschillende modules en gaat nu zelfs voor de gehele bachelorsiploma! Lees hieronder haar ervaringen en kom erachter of het wellicht ook iets voor jou is.

Waarom heeft u ervoor gekozen om de opleiding Filosofie in modules te volgen?
Ik kwam in contact met een filosofiegroep in Eindhoven, toen ik daar nog woonde. Daarna ben ik omgeschoold. Ik heb Internationalisering gedaan, maar op een gegeven moment sprak dat me toch minder aan. Je wilt gewoon je kennis ontwikkelen en dat kan door een filosofie opleiding. Verder is een filosofiebijeenkomst toch anders dan als je een opleiding doet. Ik volg nog bepaalde filosofiegroepen, maar als er iemand bezig is met een filosofieboek van het Engels naar het Nederlands te vertalen, dan duurt dat vaak toch te lang. Wat ik nu doe, vind ik heel aantrekkelijk; college volgen, 5 bijeenkomsten, zitten in een werkgroep... Dat vind ik de beste beslissing die ik heb gemaakt.

Wat maakt dat de werkgroepen zo fijn zijn?
De combinatie van het volgen van een college en daarna dieper erop ingaan in de werkgroep is heel fijn. Na de presentatie moet je een essay schrijven. Ik had na een college al een eindopdracht gemaakt, maar na de werkgroep realiseerde ik me toch dat ik wat dingen wilde veranderen. Nu heb ik de tijd en ruimte om dat te doen. Dat is zeker heel fijn, ook omdat ik er nog vanalles naast doe.

Dat is nog een voordeel van de opleiding volgen in modules. Ik heb iemand ontmoet die veel dingen had die speelden in haar leven, maar zich toch wilde blijven ontwikkelen en door het inschrijven per vak, kan ze zelf haar tijd indelen. Naast alle andere dingen die ik doe, vind ik het dus heel fijn dat ik mijn tijd op deze manier zelf in kan delen.

Waarom heeft u voor Erasmus Academie gekozen?
Ik heb weleens meegedaan in Leiden, maar in Rotterdam kon ik de modules los volgen, de essays maken en vervolgens ook mee laten tellen voor de Filosofie bachelor. Daarom ga ik nu ook voor mijn diploma. Sommige mensen worden afgeschrikt door het vele schrijven van essays binnen een bepaalde tijd, maar eigenlijk valt het allemaal reuze mee. Je kan altijd nog je essay later in leveren en een puntje te verliezen van jecijfer. Verder kan je natuurlijk ook hertentamen doen. Zeker handig als mensen daarnaast werken of nog andere dingen doen. Het contact loopt ook altijd heel fijn. Ik kan Eleni Koulouki (coördinator van de opleiding) bijvoorbeeld altijd benaderen!

Hoe zijn de studenten bij de opleiding?
Er zijn verschillende soorten studenten. Ik ken mensen die fulltime aan het werk zijn, maar toch nog iets ernaast willen doen. Andere mensen stopppen even met de opleiding, om later weer terug te komen. Er is ook iemand die bezig was met een opleiding, toen is gaan werken en daarna haar filosofie opleiding af ging maken door de vakken los te volgen. Men moet wel flexibel zijn bij deze opleiding, maar studenten helpen elkaar gelukkig.

Wat doet u verder nog naast de opleiding?
Ik sta onder andere soms op de golfbaan, maar om altijd maar op die grassprieten te staan, zie ik niet zo zitten... Verder ben ik lid van de kunstkring, daar worden soms bepaalde soort gesprekken gevoerd waardoor ik wel eens verlang om naar huis te gaan en dat filosofie artikel te lezen en de verdieping op te zoeken. Men moet er zeker wel zin in hebben om zich daarin te verdiepen.

Heel fijn dat u zo enthousiast bent over deze manier van studeren! Dank voor het interview en veel succes met het behalen van de bachelor!

Klik hier voor meer nformatie over deze opleiding en de mogelijkheid tot inschrijven.