Hoe Europa de Coronacrisis overleeft

Loopt het herstel via Recovery Fund? Of zetten we in op the Green Deal?

De Coronacrisis heeft tot een ongekende economische achteruitgang in Europa geleid. Groter dan de crisis van 1929 en de daarop volgende Great Depression, of de financiële crisis van 2008. Meine Pieter van Dijk legt in deze Summer Lab cursus uit hoe de Europese Unie uit deze crisis zou kunnen komen en hoe we tegelijkertijd actie kunnen ondernemen tegen de klimaatcrisis.

Cursus Introductie: De EU na de Corona crisis

De Coronacrisis heeft tot grotere economische achteruitgang in Europa geleid dan de crisis van 1929 en de daarop volgende Great Depression, of de financiële crisis van 2008.

Onder deze druk lijkt alles vloeibaar te worden: de begrotingsnormen van de Europese Unie gelden opeens niet meer en de Europese Centrale Bank kan onbeperkt obligaties opkopen, wat we vroeger 'het open draaien van de geldkraan' noemden. Regels over de omvang van de nationale schuld vervagen en er wordt een EU Herstelplan opgericht van 750 miljard euro - deels gefinancierd door obligaties die door de EU gegarandeerd worden. Enkele jaren geleden werd het zelfde voorstel gedaan zodat de Zuid-Europese EU landen dan goedkoop zouden kunnen lenen in plaats van drastisch te bezuinigen - het voorstel werd geblokkeerd door Duitsland en o.a.Nederland. Het economisch beleid lijkt alle remmen los te gooien om verdere achteruitgang te voorkomen.

Voor de Coronacrsis was the Green Deal van Von der Leyen een belangrijke speerpunt in de Europese economie. Deze deal heeft als doel om in de EU de energietransitie naar post-fossiele brandstof in te zetten. Maar kan het doel van economisch herstel en de EU CO2 neutraal beide gerealiseerd worden? Hoe gaat het post-Crononabeleid er van de EU uitzien?

CV

Meine Pieter van Dijk (1949) is econoom en em. hoogleraar water services management bij UNESCO-IHE in Delft, em. hoogleraar urban management bij het Institute of Social Studies (ISS) van de Erasmus Universiteit Rotterdam en part-time hoogleraar entrepreneurship aan de Maastricht School of Management (MSM). Bovendien ben ik visiting professor bij de Beijing University of Civil engineering and Architecture (BUCEA).

Datum(s)

Data: 21, 25 en 28 juni, en 2 juli 2021