Meet the teacher: Christian Verhagen - Datagedreven Beleid

Opleiding Big data en Beleid
Docent Datagedreven beleid Christian Verhagen

Tijdens de opleiding Datagedreven beleid leer je de juiste vragen te stellen om kansen op het gebied van data voor jouw organisatie te herkennen en benutten zodat je jouw beleid hierop aan kunt passen. Is deze opleiding iets voor jou? Lees snel verder!

Christian Verhagen is senior adviseur binnen de overheid op het vlak van data en kunstmatige intelligentie (AI) en verzorgt het middagprogramma. Daarin worden casussen en praktijkvoorbeelden besproken en gekoppeld aan de door Rebecca Moody besproken theorie in de ochtend.

Wat  is het belang van de opleiding Datagedreven beleid?
Er wordt veel gesproken over de kansen en het belang van data in de publieke sector. Data kan een enorme bijdrage leveren aan slimmer beleid, betere besluitvorming en monitoring. Tegelijkertijd is de praktijk vaak weerbarstig. Traditionele manieren van werken en beleidsontwikkeling komen onder druk te staan en ontwikkelingen zoals kunstmatige intelligentie (AI) en algoritmes leiden naast kansen ook tot risico’s. Om grip te krijgen op deze ontwikkelingen en de kansen te realiseren is een combinatie van kennis en ervaring nodig. De opleiding ‘Datagedreven beleid’ biedt daarom kennis in de vorm van een stevig wetenschappelijk fundament, maar ook de vertaling daarvan naar concrete handvatten uit de praktijk. Het doel van de opleiding is dat deelnemers na afloop in staat zijn om in de eigen organisatie het gesprek aan te gaan over data en om ook echt daarmee aan de slag te gaan.

Wat kan een deelnemer verwachten van de opleiding?
De opleiding biedt een combinatie van theorie en de laatste wetenschappelijke inzichten met voorbeelden en ontwikkelingen uit de praktijk. In de opleiding worden deelnemers uitgedaagd om hierover met elkaar in gesprek te gaan en een eigen visie te ontwikkelen op de grote data- en digitaliseringsopgave van de eigen organisatie.

Waarom is de opleiding zo belangrijk in de werkpraktijk en waarom juist nu?
Data, kunstmatige intelligentie en algoritmes zijn allemaal hot topics binnen de overheid. De verwachtingen zijn groot maar toepassingen blijken lastig. Zeker het afgelopen jaar zijn er verschillende voorbeelden van hoe datagebruik door overheden leidt tot ongewenste uitkomsten en ethische dillema’s. De vraagstukken rond data zijn nu groter en prangender dan ooit en vragen zowel een wetenschappelijke basis als praktijkervaring.

Voor wie is de opleiding relevant?
De opleiding is voor iedereen binnen de publieke sector die bezig is met data, waaronder gemeenten, waterschappen, provincies en het rijk. In het bijzonder is de opleiding relevant voor beleidsadviseurs, managers en leidinggevenden die richting moeten geven aan het gebruik van data.

Heb je nog tips voor toekomstige deelnemers van de opleiding?
Er is geen beter moment dan nu om deel te nemen aan deze opleiding. Wil je meedenken en vorm geven aan de datagedreven overheid is dit het moment.

Dank voor dit interview, Christian!

Meer informatie over deze opleiding en de mogelijkheid tot inschrijven, vind je hier.