Je werk combineren met een studie filosofie

Twee cursisten aan het woord
Hovo Rotterdam

Robert en Rineke volgen via Erasmus Academie filosofiecursussen aan de Erasmus Universiteit. Ze combineren hun werk met een of meerdere cursussen in de avonduren. “Je doorziet beter de verschillende perspectieven en bent ook beter in staat hierover te discussiëren”, aldus Robert.

Dieper inzicht

Robert Moseman (54) werkt als financieel bestuurder en toezichthouder. Robert studeerde economie en heeft als bedrijfseconoom bij diverse grote bedrijven gewerkt. “Ik ben actief in een omgeving van efficiëntie-denken en tevredenstellen van stakeholders. Toch bleven er vragen die om een dieper inzicht vroegen. Vandaar mijn keuze voor filosofie. Alleen voor iedere vraag die beantwoord wordt, komt er minstens een voor terug.”

"Ik had niet gedacht dat het mij zo'n energy boost zou geven"

Rineke Leys (60) is werkzaam als internist/hematoloog in een ziekenhuis. “Filosofie in het algemeen interesseert mij al veel langer. Wat mij erg aanspreekt is het spel met de taal, de manier waarop je heel betekenisvol om kunt gaan met woorden en uitdrukkingen, waarmee je vervolgens nieuwe betekenis creëert. Het is voor mij vooral de intellectuele uitdaging van de filosofie, naast het pragmatische van de geneeskunde.”

Rineke is gestart met de eerstejaars vakken Contemporary Challenges en Early Enlightenment. “Ik kwam tijdens de colleges en tutorials niet alleen jonge studenten tegen, maar ook leeftijdgenoten. En ik vind de docenten zeer inspirerend. Ik had niet gedacht dat het mij zo’n energie boost zou geven.”

Meerwaarde

Robert is begonnen met een aantal historische vakken om inzicht te krijgen in wat filosofie te bieden heeft. Daar heeft hij onlangs het vak ecofilosofie aan toegevoegd. “De combinatie van Franse filosofen met hun deconstructivisme, de aandacht voor duurzaamheid en de praktische toepassing spreken me erg in aan.”

De cursisten zijn enthousiast over de meerwaarde die filosofie voor hun heeft. Voor Robert is filosofie een aanwinst, zowel in zijn werk als privé. “Je leert krachtiger argumenteren en bewuster denken.”

Dagelijks profijt

Rineke geeft aan dat ecofilosofie haar heeft geïnspireerd om nog bewuster deel te nemen aan de ontwikkeling van netwerkstructuren in de gezondheidszorg. Zij wil bekijken hoe het ziekenhuis een betere verbinding kan maken met de directe omgeving in Rotterdam Zuid. Wij moeten geen ivoren kennistoren zijn, maar daadwerkelijk mee resoneren met wat er om ons heen gebeurt.”

Filosofie heeft ook invloed op het dagelijkse leven van Rineke. “Ik merk dat ik de kranten op andere wijze lees. Tal van maatschappelijke ontwikkelningen kan ik nu veel beter plaatsen. Voor mijn gevoel kan ik er een meer genuanceerde mening over vormen. Eigenlijk heb ik er dagelijks profijt van.”

Uitdagende en waardevolle investering

Robert wil toekomstige cursisten adviseren om vooral te genieten van het leerproces en het niet te snel af te ronden. “Neem je tijd ervoor.”
Rineke geeft aan dat de lat hoog ligt. “De Engelse taal was de eerste maanden wel een uitdaging. Ook moest ik een ander vakjargon leren.” Toch zou ze iedereen aanraden om gewoon te beginnen. “Het is zeer verrijkend en verbreedt je visie op de wereld. Het feit dat de studie in modules is ingedeeld maakt het overzichtelijk. Het is goed haalbaar om er enkele onderwerpen uit te pikken en daar een goede indruk van te verkrijgen.”

In samenwerking met Erasmus Universiteit Rotterdam biedt Erasmus Academie u de mogelijkheid om losse cursussen van de bacheloropleiding filosofie te volgen. De cursussen worden overdag en ‘s avonds aangeboden. U kunt losse cursussen volgen en zelfs uw gehele bachelor behalen. Een cursus duurt 5 weken en bestaat uit minimaal vijf hoorcolleges.