Ilse van Andel promoveerde naast haar werk

"Ik wil het maximale uit het leven halen"

Naast je werk promoveren? Het kan! Ilse van Andel volgde in 2009 Hora Est! Leren promoveren en legde daarmee de basis. Afgelopen december promoveerde ze aan de TU Delft. Ilse onderzocht op welke manier jongeren effectief kunnen worden betrokken bij de strategie van energiebedrijven. Erasmus Academie sprak met Ilse over haar deelname aan Hora Est, haar promotietraject en hoe zij dit combineerde met haar baan.

Ilse van Andel is een doorzetter. Naast haar werk studeerde ze Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. “De begeleider van mijn masterscriptie had destijds twijfels of ik wel geschikt was om te promoveren. Dit was voor mij de trigger om te bewijzen dat ik daar wél toe in staat was.”

“Promoveren past binnen mijn persoonlijke drive om het maximale uit het leven te halen. Ik werkte destijds bij defensie als procesbeheerder. Ik ben toen samen een collega gaan oefenen in conceptueel denken. Ik heb zelfs een wetenschappelijk artikel gepresenteerd.”

De juiste modus

Het Hora Est!-programma paste perfect in Ilse’s ambities: “Omdat ik al jaren werkte en gewend was aan financiële stabiliteit was het voor mij geen optie om als AIO (assistent in opleiding, red.) aan de slag te gaan. Ik ben op internet gaan zoeken naar andere mogelijkheden en kwam al snel bij Hora Est! uit. Het feit dat de opleiding aan de Erasmus Universiteit gegeven werd, waar ik zelf gestudeerd heb, maakte de keuze eenvoudig.”

Ervaringen uitwisselen

Ilse heeft veel aan Hora Est gehad: “Het belangrijkste dat ik heb geleerd is hoe je een hoogleraar vindt. Maar ook aan welke criteria een goed onderzoeksvoorstel moet voldoen. En hoe werk je een vaag idee uit tot een concrete probleemstelling? De feedback tijdens de opleiding zorgt ervoor dat je tot een voorstel komt waar je de boer mee op kunt. Verder vond ik het nuttig om ervaringen uit te kunnen uitwisselen met de andere deelnemers.”

Ga shoppen voor een hoogleraar

Een cruciale stap in het promotietraject is het vinden van een promotor. Tijdens Hora Est maakte Ilse kennis met verschillende hoogleraren. Zij merkte dat er veel verschil zit in de manier waarop buitenpromovendi worden begeleid en wat van hen verwacht wordt. “Het is heel belangrijk om op zoek te gaan naar een promotor die bij je past. Ga shoppen voor een hoogleraar!”

Ilse heeft uiteindelijk met zes hoogleraren gesproken. Een daarvan wilde zijn eigen onderwerp pushen, een ander vond haar niet goed genoeg. Uiteindelijk bleven er twee potentiele begeleiders over. “Samen met Frits van Engeldorp (een van de docenten van Hora Est!, red.) heb ik toen een keuze gemaakt en ben ik bij de TU Delft terechtgekomen.”

Het promotietraject

“Hora Est brengt je in de juiste modus voor het starten van een promotietraject. Je weet wat er van je verwacht wordt. Daar kun je tijdens het promotietraject op voortborduren. Wel moest mijn onderzoeksvraag nog verder gespecificeerd worden. De wetenschappelijk verantwoording gaat bovendien een stuk verder dan bij een scriptie.

Tijd

Dat promoveren veel tijd vraagt heeft ook Ilse ondervonden. “Hoewel ik er tijdens Hora Est! voor gewaarschuwd was, vond ik het flink tegenvallen. Overleg het dus goed met je partner en/of gezin en bekijk bijvoorbeeld of je minder kunt gaan werken.”

Doorzetten

Ilse is eerlijk en geeft aan dat ze regelmatig op het punt heeft gestaan om te stoppen. “Soms denk je dat je een versie van een artikel hebt die ok is, maar die wordt dan van alle kanten neergesabeld. Om te voorkomen dat ik later zou denken ‘had ik het nu toch maar afgemaakt’, ben ik doorgegaan.”

Wachtlijst

“Het praktische deel van mijn onderzoek, het samenwerken met jongeren, was gelukkig ontzettend leuk. Ik verzamelde input door middel van co-creatie, ook had ik een competitie-element ingebouwd. Op een gegeven moment was er zelfs een wachtlijst van jongeren die mee wilden doen.”

Ook de promotieplechtigheid zelf maakte veel goed. “Leuk om al die rituelen mee te maken en zoveel complimenten te krijgen van al je naasten!”

Advies

Ilse’s advies aan toekomstige buitenpromovendi: “Denk er echt goed over na! Realiseer je dat er dingen op je pad komen die je nu niet voorziet. Prioriteit aanbrengen in zowel je persoonlijke leven als je professionele carrière is daarom erg belangrijk.”

Hoe nu verder

Ilse’s onderzoek heeft een aantal aanbevelingen opgeleverd. “Wanneer je als organisatie jongeren bij je strategie wilt betrekken, is het belangrijk om de relevantie voor hen te benadrukken.”

Ook is de inrichting van het participatieproces cruciaal. “Je moet een goede balans tussen de verschillende stakeholders creëren.”

Er is voor ENECO nog genoeg werk aan de winkel. Voorlopig geniet Ilse van haar herwonnen vrije tijd, maar ze hoopt in de toekomst samen met haar werkgever te kijken welke van haar adviezen geïmplementeerd kunnen worden.

Zelf promoveren?

Heeft u zelf plannen om te promoveren naast uw werk? Onze opleiding Hora Est! Leren promoveren begeleidt u in het voortraject van uw promotie. De colleges en de opdrachten zijn zo ingericht dat u stapsge­wijs aan uw onderzoeksvoorstel ‘bouwt’. De volgende editie van Hora Est start op vrijdag 16 november.