Cees van der Laan over de toekomst van de krant

De grootste uitdaging is de digitale transformatie

Cees van der Laan

Hoofdredacteur Trouw

Op naar de 100
“Ik bekijk de toekomst van de krant positief. Trouw bestaat dit jaar 75 jaar en ik ben er van overtuigd dat we over 25 jaar het 100-jarig bestaan zullen vieren. Of dat over 25 jaar ook geldt voor Facebook of Twitter, zou ik niet met zekerheid durven beweren. Onze (digitale) oplage is de afgelopen jaren gestegen, dit geldt ook voor de Volkskrant en NRC Handelsblad.”

Innovatie met behoud van kwaliteit
Volgens Van der Laan is de grootste uitdaging voor een krant als Trouw de digitale transformatie. “De wereld van online nieuws ontwikkelt zich razendsnel en leidt tot nieuwe inzichten. Het is een uitdaging om deze inzichten te benutten voor innovaties  en tegelijkertijd de kwaliteit van de krant te behouden. Kwaliteit vergt tijd en menskracht, maar vormt ook de ruggengraat van de krant.”

Nieuwsgierig, flexibel en online-vaardig
Om de kwaliteit van onze nieuwsvoorziening te waarborgen heeft de krant behoefte aan journalisten met een flexibele, geïnspireerde geest, die nieuwsgierig naar de wereld kijken. “Het helpt zeker als je de wereld van de online journalistiek begrijpt en kan toepassen op je stukken”, aldus Van der Laan.

Van freelancer naar vast dienstverband
Over de baankansen van PDOJ-ers is Van der Laan positief. “Een krant als Trouw maar ook andere kranten van de Persgroep (het Algemeen Dagblad, de Volkskrant en regionale kranten) nemen nog steeds mensen in vaste dienst, naast een groeiend leger van freelancers. Redacteuren gaan met pensioen en moeten vervangen worden. De opbouw naar een vast dienstverband loopt wel vaak via stages, tijdelijke of 1 of 2-jaars-contracten.”

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen