Stand van zaken bachelor

Update ontwikkelingen binnen de bachelor Geneeskunde n.a.v. Coronavirus COVID-19 maatregelen (d.d. 23 februari 2022 16.05):

WatToelichting
Laatste updateBekijk hier het laatste nieuws van de maatregelen voor het onderwijs in het Erasmus MC.
Buitenlandse stages

Studenten mogen hun stage/uitwisseling/veldwerk beginnen in landen of gebieden met een groene of gele kleurcode (volgens het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken), als de partnerinstelling internationale studenten verwelkomt, en als het mogelijk is om te voldoen aan de vereisten om het land in kwestie binnen te komen (zoals de eis om een officiële negatieve Covid-19-testuitslag te laten zien). Meer informatie vind je hier.

Overweeg je een stage in een land dat - vanwege covid-19 - een oranje reisadvies heeft, neem dan altijd eerst contact met student.exchange@erasmusmc.nl

Houd je aan de coronaregels!
Blijf bij COVID-gerelateerde klachten of als je in quarantaine moet dus thuis en laat je testen via de GGD of bij het Erasmus MC, houd afstand en was je handen veelvuldig. Alleen als wij de voorzorgsmaatregelen goed op blijven volgen, hebben wij de grootste kans dat wij het onderwijs op deze manier mogen blijven geven.
Bekijk de coronaregels in het Onderwijscentrum en het Erasmus MC als geheel.

Testmogelijkheden in het Erasmus MC

Alternatieve route (buitenom) naar COVID-testlocatie

Testen kan (kosteloos!) in het Erasmus MC. Daarnaast doen wij een beroep op ieders professioneel gedrag in dezen. Lees hier meer over testmogelijkheden en consequenties bij risicovol gedrag.

Om te voorkomen dat studenten met klachten door het ziekenhuis gaan lopen, is er een alternatieve route (buitenom) vanaf de Westzeedijk naar de testlocatie in Ba-012. Zie deze video voor een toelichting.

Zelftesten

Er wordt geadviseerd dat iedereen die naar de campus komt zichzelf twee keer per week te latem testen met een zelftest. Zelftests kun je gratis aanvragen via www.zelftestonderwijs.nl.

Regeling verdeling instroommomenten coschappenDe herziene regeling voor de verdeling van de instroommomenten in de coschappen is hier te vinden.

Verlaging BSA norm

Net als vorig collegejaar, kiezen ook dit jaar de universiteiten voor een generieke verlaging van de norm voor het bindend studieadvies (bsa) met een bandbreedte van 10-15%.

Deze zal gelden voor studenten die in september 2021 gestart zijn met Bachelorjaar-1 in het collegejaar 2021-2022. Studenten die in collegejaar 2020-2021 met Bachelorjaar-1 Geneeskunde gestart zijn en een aangehouden bsa-advies hebben ontvangen, hebben tot 31 augustus 2022 om ook aan onderstaande verlaagde norm van het bsa te voldoen.

Voor de Bachelor Geneeskunde ziet de aangepaste, verlaagde norm van het bsa er als volgt uit:

1. De grens van het bsa wordt verlaagd van 45 ECs naar 39 ECs.
  2. De grens om door te stromen naar bachelor 2 wordt ook verlaagd naar 39 ECs.

Om te voldoen aan de norm ter bepaling van het bsa en om door te stromen naar Bachelor 2 moeten deze 39 ECs aan het einde van het eerste jaar van inschrijving behaald zijn.

Het blijft zo dat alle onderwijsonderdelen uit de domeinen Vaardigheden en Professionele ontwikkeling van Bachelor 1 behaald moeten zijn om aan deze verlaagde norm van het bsa te voldoen.

De compensatieregeling wordt niet aangepast, dat betekent dat je 45 ECs gehaald moet hebben om te kunnen compenseren.

Wil je over doorstroming naar Ba2, bsa en/of compensatie overleggen, neem dan laagdrempelig contact op met één van de studieadviseurs. Een afspraak met de studieadviseur kan gemaakt worden via https://www.eur.nl/erasmusmc/campus/studiebegeleiding.