Veelgestelde vragen

  • Wat is het universitaire beleid ten aanzien van informatiebeveiliging?

    De EUR hecht grote waarde aan het veilig en verantwoord omgaan met de informatie die zij verzamelt voor onderzoek, onderwijs en bedrijfsvoering.

    Als uitvoering van het overkoepelende informatiebeveiligingsbeleid zijn onder meer het reglement computergebruik van belang:
    - reglement voor medewerkers (zie PDF)
    - reglement voor studenten (zie PDF)
    .
    Voor onderzoekers biedt Library ondersteuning bij het op de juiste wijze omgaan met data, onder meer in de vorm van handige referentiekaarten
    https://www.eur.nl/researchmatters/research_data_management/services/rdm_legal_services/
    .
  • Mijn computer lijkt geïnfecteerd met een virus, trojan, of andere malware.
    Wat kan ik doen?

    Gebruik anti-virus software om de PC te controleren op infecties, aangevuld met een scan met software van MalwareBytes: www.malwarebytes.org

    Wanneer één van beide programma’s een melding geeft over een infectie, kunt u op basis daarvan verdere informatie vinden over het verwijderen van de malware.
    Een andere optie is een herinstallatie of ‘reset naar fabrieksinstellingen’ van uw apparaat. Houdt er daarbij rekening mee dat de optie ‘met behoud van uw bestanden’ er hierbij voor kan zorgen dat ook een virusinfectie niet verwijderd wordt.
    .
  • Wanneer iemand een link of document stuurt via DropBox, Google Drive of Microsoft OneDrive, is dat dan veilig?

    Nee, bestanden die ‘in de cloud’ worden gedeeld kunnen elke mogelijke inhoud bevatten, inclusief malware. Hoewel sommige providers virusscans uitvoeren, bieden die ook geen 100% garantie.
    Wanneer het nodig is om een bestand vanuit de cloud te openen, controleer dit dan eerst op virussen (bijvoorbeeld via https://www.virustotal.com), en schakel nooit programmafunctionaliteit van documenten in (door ‘run script’, ‘Enable document’, ‘allow’ of soortgelijke aanduidingen buttons te klikken), Zéker niet wanneer hier nadrukkelijk om gevraagd wordt.
    .
  • Zijn PDF documenten veilig?

    Nee, een PDF document is –in het algemeen- zeker niet veilig: opnemen van uitvoerbare programmacode als verborgen onderdeel van een PDF document is één van meest voorkomende methoden om malware te verspreiden. De meeste van deze malware wordt herkend door de virusscanner op @wEURk PC’s en geblokkeerd door aanvullende maatregelen, maar de belangrijkste voorzorg blijft om alleen vertrouwde documenten te openen en het uitvoeren van programmacode of scripts –wanneer daar om gevraagd wordt- nooit toe te staan.
    .
  • Wat kan er misgaan wanneer mijn ERNA login bij anderen bekend wordt?

    Met het ERNA account wordt een groot aantal faciliteiten van de EUR toegankelijk, waarvan sommige ook geschikt voor misbruik. Denk daarbij aan het versturen van vele duizenden spam-mails met u als afzender, misbruik van uw persoonlijke gegevens op netwerkschijven, in e-mail of andere systemen, een verzoek om salaris op een andere rekening te storten, uitschrijven als student, of andere criminele activiteiten. 
    .
  • Wat moet ik doen als ik vermoed dat mijn ERNA-account bij anderen bekend is?

    Wijzig direct uw wachtwoord, zodat de bekende gegevens niet langer door anderen kunnen worden gebruikt. Wanneer u bij meerdere diensten hetzelfde wachtwoord gebruikt heeft, pas dit dan overal aan.
    Gebruik bij voorkeur voor iedere (internet)dienst andere inloggegevens. Dit kan vrij eenvoudig door het gebruik van een wachtwoordmanager, of door een wachtwoordzin te gebruiken waarbij één van de woorden de naam van de webpagina is.
    Vermijd ook het gebruik van uw ERNA gebruikersnaam voor andere diensten.
    .
  • Waarom stelt de EUR alleen op de studie- en medewerkerswerkplekken anti-virus software beschikbaar?

    Anti-virus software voor alle gangbare operating systems is voor studenten en medewerkers beschikbaar via https://www.surfspot.nl
  • Hoe kan ik het beste omgaan met verschillende wachtwoorden? Geen mens kan er toch tientallen onthouden?

    Gebruik één van de bekende password managers, zoals TrueKey (Intel), of lastPass. Deze maken het mogelijk om verschillende, sterke wachtwoorden te gebruiken voor alle diensten waar u gebruik van maakt. Daarbij is het verstandig om uw browser zó in te stellen dat deze nooit wachtwoorden opslaat.
    .
  • Wat kan ik doen tegen ongewenste e-mail op een eerder gebruikt mailadres (frg.eur.nl, few.eur.nl, fbk.eur.nl, fhk.eur.nl, etc.)?

    - gebruik e-mail ‘rules’ in Outlook om de mail automatisch te laten verwijderen,
    - meld u af (unsubscribe) van mailinglists wanneer die optie geboden wordt,
    - stuur een update met uw nieuwe adres naar afzenders van wie u wel mail wil ontvangen, en verzoek het Front Office daarna om het oude adres uit te schakelen
    .
  • Heeft het secretariaat mijn gebruikersnaam en wachtwoord nodig om hun werk te kunnen doen?

    Een account (gebruikersnaam & wachtwoord) is strikt persoonlijk, en mag niet worden gedeeld met anderen. Zelfs wanneer iemand dit spontaan aanbiedt, zou een secretariaat –of andere afdeling- het beste kunnen weigeren dergelijke gegevens in ontvangst te nemen.
    Wanneer toegang tot systemen of gegevens nodig is voor een functie, zijn er altijd mogelijkheden om iedere medewerker dit met het eigen account te laten doen, bijvoorbeeld gedeelde toegang tot e-mail en agenda, gedeelde toegang tot netwerkschijven en vervangingsregels in de Erasmus Self Service Portal. Wanneer u andere toegang wil delen, kunt u de mogelijkheden hiervoor navragen bij het Front Office.