Masterclass Tax Audit voor interne en externe auditors

Introductie en doelgroep

De Erasmus School of Accounting and Assurance (ESAA) organiseert dit jaar een masterclass voor interne en externe auditors. Deze masterclass is gericht op professionals die werkzaam of direct betrokken zijn bij interne accountantsdiensten en controle van jaarrekeningen, waarbij ook audits worden uitgevoerd op belastingen in ruime betekenis.

De rol van audit is in de nieuwe governance code prominenter gepositioneerd ter versterking van het risicomanagement van bestuur en toezichthouders. De bevindingen uit de audits en de interactie tussen de interne en de externe auditor leiden ertoe dat bestuur en commissarissen, zowel voor financiële als niet-financiële risico’s, voldoende inzicht kunnen hebben in de mate waarin fiscale risico’s worden beheerst. Voor bestuurders en commissarissen is - naast generieke kennis - het essentieel dat audit bijdraagt aan het inzicht in de fiscaliteiten. De complexiteit van de internationale wet- en regelgeving rond BTW, BEPS, transferpricing en rapporteringsvereisten (CBCR) neemt verder toe. Hoe gaat de organisatie om met de verschillende belastingregimes en belastingdiensten in de verschillende landen? Hoe wordt de betrouwbaarheid van de verschillende aangiften gewaarborgd?

Doel van de masterclass is om de control op de belastingen te versterken en de kennis bij de bestuurders, directie en auditors (en riskmanagers) te verbreden en te verdiepen door behandeling van tax in het audit plan en de aanpak van de audit.

Het programma bestaat uit een unieke combinatie van wetenschappelijke kennis en praktijkervaringen, die deelnemers (auditors en bestuurders) in staat stelt om met elkaar “belastingen” te bespreken.

Doelgroep:

• Interne auditors
  • Externe auditors
  • Risk managers
  • Leden raad van toezicht/commissarissen
  • Bestuurders, CFO’s en directieleden
  • Senior management
  • Senior controllers
  • Senior fiscalisten
  • Adviseurs

Deze masterclass vormt een onderdeel van de executive programs TAX Control programma’s voor Bestuurders en Tax Control van Maatschappelijke Organisaties, maar is speciaal voor deze doelgroep toegevoegd.

Woensdag 11 december 2019

Tax Audit

13.45-15.45 uur

Tax audit als onderdeel totale audit

NNB

Belastingdienst

16.15-18.15 uur

Audit directe belastingen

Tjeerd van den Berg

PwC

19.00-21.00 uur

Audit indirecte belastingen

mr. Siegert Slagman

Philip Morris International

Deze masterclass veronderstelt voorkennis van belastingen. Voor een update daarvan verwijzen wij naar de modules binnen de genoemde executive programs.

In het kort biedt het programma u het volgende:

• De colleges worden verzorgd door gekwalificeerde docenten met veel expertise uit de fiscale praktijk
  • Er is ruim aandacht voor de toepassing van de aangeboden kennis in uw dagelijkse praktijk
  • De ‘waarom’-vragen staan centraal

Campus Woudestein, Erasmus Universiteit Rotterdam.

Inschrijven:

U kunt zich hier inschrijven.

Kosten:

De losse module kost € 950,- (vrij van BTW), inclusief maaltijd, consumpties en parkeren.

PE-uren

ESAA is als onderwijsinstelling erkend door de NBA en is daardoor gerechtigd PE-uren toe te kennen aan onderwijsactiviteiten. Deelname aan de Masterclass Tax Audit voor interne en externe auditors levert 6 PE-uren op.

Contact

Voor alle andere praktische zaken en informatie kunt u contact opnemen met Program Coordinator:

Kirsten Stuij-Dingemanse

E-mailadres