Twee collega's die lachen tijdens werktijd

In het Executive Program Het Rendement van Geluk van de Erasmus Universiteit Rotterdam wordt het begrip geluk uiteengerafeld aan de hand van wetenschappelijk onderzoek. Voor veel deelnemers is het een eyeopener dat er al zoveel onderzoek naar geluk is gedaan. Als ze vervolgens alle aspecten van geluk beter leren kennen en de nodige inzichten opdoen, ontstaan ook ideeën om deze inzichten toe te passen. Wat namen de alumni van Het Rendement van Geluk mee? Een bloemlezing.

Rendement 1: van werktevredenheid naar werkgeluk

Een goede score op werktevredenheid betekent niet automatisch dat werknemers ook werkgeluk ervaren, realiseerde Burgemeester Ada Grootenboer van gemeente Goeree-Overflakkee zich. Na het volgen van het programma verving ze het tweejaarlijkse medewerkers-tevredenheidsonderzoek voor een onderzoek naar werkgeluk. De score was ruim voldoende en aan de verbeterpunten wordt gewerkt. De vraag ‘doe ik nog wel waar ik blij van word?’ heeft sommige mensen doen beseffen dat het tijd was voor een andere baan. “Dat is natuurlijk jammer, maar het is goed dat ze op zoek zijn gegaan naar iets wat beter bij ze past. En dat geeft ook weer ruimte aan mensen die hier wel helemaal op hun plek zitten.”

Rendement 2: van energielekken naar energiebronnen

Tijdens drukke periodes op het werk hebben veel mensen de neiging om leuke privé-afspraken af te zeggen. Zo ook Janneke Klijn, directeur/bestuurder van woningcorporatie Wold & Waard. “Terwijl contact met vrienden en familie juist zo’n belangrijk aspect van geluk is!” Sinds het executive program vindt Klijn het makkelijker om met collega’s het gesprek over geluk te voeren. “Ik praat vaker over waar mensen energie van krijgen, in plaats van over wat ze moeilijk vinden op het werk. Dat is een fijne en positieve manier om te praten, geeft inzicht in geluk en helpt mensen een betere balans te vinden.”

Rendement 3: van erkennen naar hanteren

Gelukkige mensen presteren beter. Een logische gedachte, die vervolgens actie verdient. Vond ook Erika Diender, voorzitter College van Bestuur van Quadraam, Gelderse Onderwijsgroep. Wat nam zij mee uit het programma? “Wij vragen altijd of iemand nog op de juiste plek zit en zo nee, hoe we dat kunnen veranderen. De meeste burn-outs ontstaan doordat dit gesprek niet wordt gevoerd”, legt Diender uit. “Ik heb weleens meegemaakt dat een directeur ongelukkig was op zijn plek. Dat is natuurlijk een moeilijke constatering, maar na veel gesprekken is hij voor zichzelf begonnen. Dat was niet alleen voor hem de beste stap, maar ook voor de organisatie. Want je krijgt er weer iemand met frisse energie voor terug.”

Meer weten over geluk in organisaties? Bekijk ons Executive Programma: Het Rendement van Geluk.