Beyond the Headlines

woensdag 2 dec 2020, 12:30 - 13:30

Sign up for Beyond the Headlines! Voeg toe aan agenda

Een helder inzicht bij de koffieautomaat, een doordachte opmerking van je collega of medestudent, of net dat stukje extra context dat op Twitter of Facebook ontbreekt. Tijdens Covid-19 is het voor ons als academische gemeenschap moeilijker om onze gedachten over de wereld en de huidige actualiteit met elkaar te delen.

Het onderwerp

De opstand voor de democratie in Wit-Rusland duurt al meer dan 100 dagen en er worden duizenden mensen gevangengenomen, gemarteld en gedood. In een andere voormalige Sovjetstaat, Kirgizië, nam het regime na slechts drie dagen van heftig protest ontslag, met een onzekere situatie als gevolg voor dit 'Eiland van de democratie in Centraal-Azië'. In Moldavië won, deze maand, de pro-EU- en voormalige oppositieleider Maia Sandu de verkiezingen. Een update over (voormalige) satellieten van Moeder Rusland.

Rashid Gabdulhakov zal de huidige situatie in Kirgizië introduceren - een minder bekende voormalige Sovjetstaat, zijn zoektocht naar identiteit en de rol en invloed van sociale media. Adrian Plesca gaat in op de recente machtsoverdracht in Moldavië en Mariëlle Wijermars spreekt over de gebeurtenissen in Wit-Rusland en de rol die digitale technologieën hebben gespeeld in de protesten.

Met:

Rashid Gabdulhakov is promovendus bij de afdeling Media en Communicatie van de Erasmus School of History Culture and Communication. Gabdulhakov onderzoekt online burgerwacht praktijken in Rusland en daarbuiten. Hij maakt deel uit van het internationale team van wetenschappers die werkzaam zijn binnen de 'Digitale burgerwacht': Het in kaart brengen van het terrein en het beoordelen van de maatschappelijke impact' project gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek.

Adrian Plesca is een EUR-student uit Moldavië, bekend om zijn politiek activisme & sociaal ondernemerschap. Oprichter van #orasulmeu NGO (Chisinau). Tijdens zijn middelbare schooljaren ontwikkelde hij verschillende lokale initiatieven in Moldavië zoals: de succesvolle campagne voor nachtelijk openbaar vervoer in de hoofdstad Chisinau; campagne voor architectonisch behoud van het oude Chisinau-erfgoed; campagne voor de deelname van jongeren aan de lokale budgetvorming. Tijdens de protesten in Moldavië in 2014-2017 diende het erelid van de Raad van de Nationale Assemblee die zich verzette tegen het kleptocratische regime van Vlad Plahotniuc.

Dr. Mariëlle Wijermars is assistent-professor cyberveiligheid en -politiek aan de Universiteit van Maastricht en gastonderzoeker aan de Universiteit van Helsinki. Zij doet onderzoek naar het Russische internetbeheer en de gevolgen daarvan voor de mensenrechten en naar technologische innovatie in de Russische nieuwsmedia. Mariëlle is co-redacteur van The Palgrave Handbook of Digital Russia Studies (Palgrave Macmillan, in de pers) en Freedom of Expression in Russia's New Mediasphere (Routledge, 2020)".

Want wat voor nieuws gaat er schuil achter de grote krantenkoppen? Wat zijn de minder bekende - maar daarom niet minder belangrijke – ontwikkelingen die plaatsvinden terwijl jij vanuit huis werkt, studeert en bezig bent een pandemie te overleven?
Bij Beyond the Headlines delen we meer dan één verhaal en meer dan één standpunt met elkaar om de wereld iets beter te kunnen begrijpen. Op onregelmatige tijden, maar daarom niet minder relevant; de wereld voorbij de krantenkoppen.
Tijdens de lunchpauze bieden we je context met bij je boterham en wisselen we van standpunten bij een kop koffie. Breng je eigen lunch en inzichten mee, wij voorzien je van context en een samenvatting van een (EUR-) expert over de materie.

Datum: woe 2 dec
Tijd: 12.30 – 13.30 u. (link open vanaf 12.15 u)
Locatie: online only, Webinar

Ticket informatie