Esmeralda Kleinreesink wint Caforio Award voor proefschrift over ervaringen van soldaten in Afghanisten

Kleinreesink ontvingt de prijs uit handen van de jury

Memoires van naar Afghanistan uitgezonden militairen zijn opvallend genoeg vaak positief van toon. Slechts 39 procent van de autobiografieën heeft een plot gekenmerkt door desillusie. Dat blijkt uit promotieonderzoek van Luitenant-kolonel dr. Esmeralda Kleinreesink naar Afghanistan-memoires, dat zij verrichte onder leiding van prof. dr. Henri Beunders. Met de handelseditie van haar proefschrift ‘On Military Memoirs’ won Kleinreesink tijdens de jaarlijkse European Research Group on Military and Society (ERGOMAS) conferentie in Athene de Caforio award.

Kleinreesink, voormalig onderzoekster en universitair docent aan de Nederlandse Defensie Academie, promoveerde in 2014 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Dat deed ze in ceremonieel tenue, compleet met sabel. Haar proefschrift biedt Defensie een wetenschappelijk profiel van de schrijvende soldaat; wie zijn ze, waar schrijven ze over en waarom zeggen ze dat ze schrijven?
Momenteel werkt de overste als senior adviseur bij de afdeling Trends, Onderzoek & Statistiek.

De Caforio award

Deze prijs wordt tweejaarlijks uitgereikt tijdens de conferentie van de European Research Group on Military and Society aan het beste internationale, wetenschappelijke boek op het gebied van de krijgsmacht of civiel-militaire relaties. De jury vond het boek “innovatief, verfrissend, nieuw en baanbrekend” en raadde het aan aan “iedereen die wil weten hoe militairen hun uitzending echt beleven”.

ERGOMAS

ERGOMAS is een internationale, academische organisatie die van oorsprong alleen gevestigd was in Europa maar tegenwoordig ook openstaat voor wetenschappers van over de hele wereld die zich toeleggen op gezamenlijk onderzoek naar defensie en de maatschappij. De kerndisciplines van ERGOMAS zijn sociologie en politieke wetenschap, maar de organisatie is steeds meer multidisciplinair geworden met wetenschappers uit verschillende disciplines.