Marc van Berkel in AD: Les over Holocaust op school niet volledig

Een aantal van de door Van Berkel onderzochte lesmethodes

Hoe leefden Joden in Nederland voor de Tweede Wereldoorlog? En welke rol speelden de Nederlandse politie en andere autoriteiten binnen de Jodenvervolging? Deze en meer zaken worden amper of niet belicht in Nederlandse lesmethoden. Dat concludeert promovendus Marc van Berkel, die Nederlandse en Duitse lesboeken vergeleek. Het AD interviewde hem over zijn onderzoek.

Van Berkel heeft in Duitse en Nederlandse schoolboeken onderzocht hoe de Holocaust wordt weergegeven. Daarvoor heeft hij met name de Historisch Didactische Collectie in de Universiteitsbibliotheek gebruikt. Deze unieke collectie die het Center for Historical Culture vanaf 2007 via allerlei schenkingen kreeg, wordt door onderzoekers uit binnen- en buitenland geraadpleegd.

Wat niet in de geschiedenisboeken staat

Zijn conclusie: middelbare scholieren krijgen geen goed onderwijs over de Holocaust. Zo werd in veel boeken niet uitgelegd hoe het kan dat meer dan 100.000 Joodse Nederlanders tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn vermoord. Verder worden de Duitsers vaak neergezet als de boosdoeners, terwijl de medeplichtigheid van Nederlandse autoriteiten amper geschreven wordt.

Van Berkel vertelde aan het Algemeen Dagblad: "We houden de mythe in stand van een klein en neutraal Nederland dat slachtoffer werd van de bezetting, waartegen veel verzet kwam en waar de Nederlandse bevolking het slachtoffer werd. Dat er 102.000 Joodse Nederlanders werden vermoord, speelt nauwelijks een rol.''

Promotie

Van Berkel verdedigt op 14 september zijn proefschrift, getiteld 'Plotlines of Victimhood. Holocaust in German and Dutch History Textbooks, 1960-2010'. De ceremonie zal plaatsvinden vanaf 15.30 uur, in de Senaatszaal van het Erasmus-gebouw.

Van Berkel werd tijdens zijn onderzoek begeleid door prof. dr. Maria Grever en prof. dr. Kees Ribbens.