Peter Nikken bij NOS: wat bespreek je met kinderen als ze seks op internet zien?

Peter Nikken bij NOS: wat bespreek je met kinderen als ze

Jonge kinderen komen online steeds vaker bloot- en seksbeelden tegen. Een groot deel van hen wil daar thuis met hun ouders over praten. Maar dat gebeurt niet altijd, zegt prof. dr. Peter Nikken (ERMeCC). "Het onderwerp is nog vaak taboe."

Veel ouders vinden het moeilijk om het over seks op het internet te hebben met hun kinderen. Nikken geeft daarom antwoord op de meest gestelde vragen hierover.

Hoe kun je voorkomen dat je kinderen seksbeelden zien?

Kinderen spenderen veel tijd op hun tablets of smartphones. Een klik op een advertentie is soms al genoeg om seksueel getinte beelden te zien. Het aanbod in apps of firewalls die deze beelden moeten blokkeren wisselt snel, ouders kunnen dat haast niet bijbenen. Nikken: "Daarom is het zo belangrijk om met kinderen hierover te praten."

Wat moet je dan bespreken?

Hoe bespreekbaar seksualiteit is, verschilt per gezin. "Daar zijn veel verschillende opvattingen over", vertelt Nikken. "Maar het is toch belangrijk hierover te praten en een kind niet af te stoten."