maandag 16 sep 2019, 13:00 - 18:00
Gesproken taal
Campus Woudestein
Aanmelden Voeg toe aan agenda
Are all QALYs equal? Past, present and future of equity weighting
ja

Op 16 september 2019 organiseert Erasmus School of Health Policy & Management het (Engelstalige) symposium: ‘Zijn alle QALYs gelijk? Verleden, heden en toekomst van het wegen van gezondheidswinsten op basis van rechtvaardigheidsoverwegingen.’

Prioritering in de vergoeding van zorg, inclusief beslissingen die betrekking hebben op het wel of niet opnemen van behandelingen in de collectief gefinancierde zorgverzekering, zijn onvermijdelijk. De toename in zorguitgaven, druk op het zorgbudget en hoge prijzen van nieuwe behandelingen maken duidelijk dat deze moeilijke keuzes nodig zijn. Idealiter wordt bij het maken van deze keuzes een efficiëntie en een rechtvaardige besteding van het beschikbare budget nagestreefd.

In het huidige Nederlandse beslismodel wordt informatie over de kosteneffectiviteit van behandelingen gecombineerd met rechtvaardigheidsoverwegingen. Deze rechtvaardigheidsoverwegingen zijn gebaseerd op proportional shortfall, een maat waarmee de ziektelast van patiënten wordt uitgedrukt als de proportie van anders geleefde ‘gezonde levensjaren’ (QALYs) die patiënten verliezen door hun ziekte. In besluitvorming krijgen QALY winsten in patiënten met een hogere ziektelast een hoger gewicht.

Hoewel Nederland hier internationaal in voorop loopt, zijn er vragen over de weging van gezondheidswinsten op basis van rechtvaardigheidsoverwegingen. Is proportional shortfall een goede maat? Hoe wordt het in de praktijk gebruikt? Zou de leeftijd van patiënten, naast hun ziektelast, een rol moeten spelen in besluitvorming? Wat zijn maatschappelijke voorkeuren hieromtrent? Hoe gaan andere landen hiermee om?

Tijdens het symposium gaan sprekers uit Noorwegen en Nederland in op huidige beleid en worden onderzoeksresultaten en mogelijkheden voor de toekomst besproken in relatie tot dit belangrijke onderwerp.

Voorlopig programma:

• 13:00     Lunch
  • 14:00    Opening - Werner Brouwer (Erasmus Universiteit)
  • 14:15     Equity considerations in the Netherlands: Past, present, future - Jan van Busschbach (Erasmus MC)
  • 14:45     Equity considerations in Norway: Past, present, future - Jan Abel Olsen (Universiteit van Tromsø, Noorwegen)
  • 15:30     Pauze
  • 16:00     Equity considerations in practice of the Dutch Health Care Institute - Sylvia Vijgen (Zorginstituut Nederland)
  • 16:25     Empirical evidence and future directions for equity weighting - Vivian Reckers-Droog (Erasmus Universiteit)
  • 16:45     Discussie (sprekers en publiek)

Het symposium is onderdeel van het Broader Societal Benefits onderzoeksprogramma dat financieel wordt gesteund door Pfizer, GlaxoSmithKline, AbbVie, Amgen, and AstraZeneca.

Inschrijving is gratis. Lunch en drankjes zijn inbegrepen.
In geval van vragen kunt u contact opnemen met Vivian Reckers-Droog via reckers@eshpm.eur.nl.