Antoinette de Bont winnares FAME Athena Award 2020

Antoinette de Bont is de winnares van de FAME (Female Academics Moving toward Equity) Athena Award 2020. De Bont is als Hoogleraar Sociologie van Innovaties in de Zorg verbonden aan Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM). Ze ontvangt deze prestigieuze prijs voor haar vele concrete bijdragen aan het bevorderen van diversiteit en inclusie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, die zowel door de genomineerden als door de juryleden werden opgemerkt.

“Het handelen van Antoinette de Bont wordt gekenmerkt door de rust die ze uitstraalt en de durf om onderwerpen ter sprake te brengen, dat doet ze altijd op een constructieve manier en met respect voor alle betrokken partijen”, aldus prof. dr. Liesbeth Noordegraaf-Eelens, Juryvoorzitter FAME Athena Award.

Initiatieven voor meer diversiteit

De Bont doorbrak het glazen plafond door als eerste vrouw een bestuursfunctie te bekleden bij ESHPM, ze creëert kansen voor medewerkers met diverse achtergronden en geeft steun waar nodig. Ze is een inspiratie voor de mensen om haar heen. In haar rol als Faculty Diversity Officer heeft ze eveneens een aantal concrete initiatieven geïnitieerd. Hierbij kan gedacht worden aan: in-house training, aanmoediging tot deelname aan het 25/25 beleid, het besteden van aandacht aan de positie van vrouwen in de faculteit en het ondersteunen van jonge vaders zodat de zorgtaken evenwichtig verdeeld worden tussen mannen en vrouwen.

Maar liefst 30 nominaties

De FAME Athena Award wordt jaarlijks uitgereikt aan een medewerker van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) die zich op bijzondere wijze heeft ingezet voor gender diversiteit binnen de universiteit. Prof. Dianne Bevelander won de Award vorig jaar. Dit jaar ontving de jury maar liefst 30 nominaties, deze waren verspreid over verschillende faculteiten. Het viel de jury op dat er steeds meer initiatieven zijn die bijdragen aan gender-diversity. Hieronder valt Academisch Leiderschap “minding the Gender Gap”, het studenten initiatief Divers-EUR, het bloeiende network bij Erasmus School of Economics en bij Erasmus MC (Vena), steun voor diversiteit vanuit de Universiteitsraad en het EUR-beleid (bijv.25/25). Daarnaast zien we deelname aan het SYNC Lab, zichtbaarheid in het publieke debat en vertegenwoordiging bij Athena’s Angels en het Landelijk Netwerk Vrouwelijke hoogleraar. Het laat zien dat gender-diversiteit een breed en groeiend draagvlak heeft binnen de EUR.

De Erasmus Universiteit Rotterdam en FAME (Female Academics Moving toward Equity) streven naar een evenredige vertegenwoordiging van vrouwelijk talent binnen de academische omgeving. Met de Athena Award vraagt FAME aandacht voor medewerkers en studenten die op onderscheidende wijze vrouwelijk talent binnen de EUR-gemeenschap stimuleren en daarmee een voorbeeld zijn voor anderen.