Fintech: recht, regulering & governance

Type
Symposium
Aanmelden Voeg toe aan agenda
Foto van het logo van ICFG

Erasmus School of Law (ESL) en International Center for Financial law & Governance (ICFG) organiseren op donderdag 23 mei te Rotterdam het symposium: "Fintech: recht, regulering & governance". Technologische ontwikkelingen veranderen het leven steeds meer, ook binnen de financiële markten. De voorbeelden zijn legio: banken laten de beantwoording van vragen over aan geautomatiseerde systemen, onboarding van klanten gebeurt in de vorm van videochats en verzekeraars zetten de eerste stappen met blockchain-technologie en het afsluiten van polissen via smart contracts. Het landschap van de financiële markten wijzigt zienderogen door deze ontwikkelingen.

Lean and mean fintech start-ups richten zich op de ontwikkeling van delen van de elektronische betaalketen. Grote gevestigde financiële ondernemingen integreren door fintechs ontwikkelde producten in hun eigen dienstverlening door deze start-ups op te kopen of besteden aspecten daarvan aan hen uit. Maar ook de techgiganten (de ‘FAMGA’) storten zich met al hun slagkracht in de fintech battle op de ontwikkeling van een all-in-one financial app.

Wat zijn de gevolgen van deze ontwikkelingen voor onze samenleving? Wordt de samenleving volledig digitaal? Welke technische, financiële en gedragsrisico’s brengen deze ontwikkelingen met zich mee? Wat voor toezicht, beleid en regelgeving hebben we nodig ter mitigering van de risico’s? Sprekers uit de praktijk en wetenschap staan stil bij deze en andere belangwekkende vragen.

13.15 uur

Ontvangst en registratie

13.45 uur

Inleiding op het thema door de dagvoorzitter