Succesvolle bijeenkomst Jong Alumni Netwerk over dertigersdilemma’s en de moderne arbeidsmarkt

Nienke Wijnants - JAN-bijeenkomst

Het Jong Alumni Netwerk (JAN) kreeg met een avond over het dertigersdilemma en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt een goedbezocht vervolg op de Throwback Friday met prof. Winkel. De bijeenkomst startte met prof. mr. dr. Ruben Houweling, die de aanwezigen meenam in de ontwikkelingen op onze hedendaagse en toekomstige arbeidsmarkt. Daarna was het podium voor psycholoog Nienke Wijnants die de jonge alumni een spiegel voorhield over twintigerstwijfels en dertigersdilemma’s.

Op deze mooie zomeravond werd de bijeenkomst bijgewoond door tientallen jonge alumni, die een warm woord van welkom ontvingen van mr. Brigitte Schleurholtz Boerma namens het Jong Alumni Netwerk. Zij gaf het woord hierna door aan hoogleraar Arbeidsrecht Ruben Houweling voor zijn verhaal over de verschuiving van vaste contracten naar flexcontracten en de gevolgen hiervan voor onze samenleving. Houweling wierp tevens een korte blik in de toekomst, waarin hij doemscenario’s over de opkomst van robotisering nuanceerde.

Na deze beschouwende blik op de arbeidsmarkt in zijn geheel, nam psycholoog en bestseller schrijfster Nienke Wijnants de jong afgestudeerden van Erasmus School of Law mee in een verhaal over persoonlijke vragen op de arbeidsmarkt en daarbuiten. Wijnants schreef er in 2010 al haar boek ‘Het dertigersdilemma’ over en ook tijdens deze lezing stonden de voor velen herkenbare momenten van keuzestress en ‘geanticipeerde spijt’ centraal. Het leidde tot een interactieve lezing met mooie discussies en voorbeelden van twintigerstwijfels en dertigersdilemma’s, want is het hebben van zoveel keuze nou een luxeprobleem of juist niet? Het voor vele (jonge) alumni vertrouwde campuscafé In de Smitse was na deze lezingen de plek om onder het genot van een drankje en hapje even bij- en na te praten met elkaar.

Over JAN

Een jaar terug hebben Jeanne Beck, Brigitte Schleurholtz Boerma, Jan Verhaart en Martijn Roos samen met Erasmus School of Law het initiatief genomen om een ESL Jong Alumni Netwerk op te zetten. Op een later moment is het bestuur versterkt met criminoloog Emina Bajramovic. Het netwerk brengt in het bijzonder alumni die tot 10 jaar terug afgestudeerd zijn aan de faculteit weer samen. De bijeenkomsten vinden in het voor- en najaar plaats en zijn gericht op netwerk en skills. Zo zorgt het ESL Jong Alumni Netwerk ervoor dat jong afgestudeerden nauw verbonden blijven met hun Alma mater. Wil jij bijdragen aan het JAN? Neem dan contact op via alumni@law.eur.nl.

Foto-impressie

Klik op de foto's om een impressie van de avond te krijgen.

Foto-impressie | JAN-bijeenkomst
  • Deelnemers JAN-bijeenkomst