Professor Debra Satz ontvangt een eredoctoraat op voordracht van het Erasmus Initiative "Dynamics of Inclusive Prosperity"

Photo: Richard Morgenstein

Professor Debra Satz (Stanford) ontvangt op 8 november 2018 een eredoctoraat ter gelegenheid van de 105e verjaardag (dies natalis) op aanbeveling van het Erasmus Initiative "Dynamics of Inclusive Prosperity".

Eredoctoraat

Debra Satz zal het eredoctoraat ontvangen vanwege haar grote bijdragen aan vele gebieden in de filosofie, in het bijzonder de sociale en politieke filosofie, feministische filosofie en economische ethiek. Professor Martin de Jong, wetenschappelijk directeur van het Erasmus initiative "Dynamics of Inclusive Prosperity” zegt: "We zijn trots dat Debra Satz de eredoctor is van ons Initiative. Haar werk belichaamt het soort uitstekende en interdisciplinaire wetenschap waarmee we ons willen bezighouden en waar we onszelf verder in willen ontwikkelen. "

Satz is bij het grote publiek bekend door haar boek "The Moral Limits of Markets", gepubliceerd in 2010, dat als een klassieker wordt beschouwd in het veld. Het boek richt zich op transacties op markten die we misschien willen beschermen tegen marktwerking, zoals bijvoorbeeld politieke invloed en intieme persoonlijke relaties. Ze analyseert ook specifieke schadelijke markten op een diepgaande, doordringende en empirisch gegronde manier.

Professor Jack Vromen, de ere-promotor, zegt: "Wat ik erg aantrekkelijk vind aan het werk van Debra Satz is dat het verschillende invalshoeken combineert, diep betrokken is bij dringende maatschappelijke kwesties, dat het boek toegankelijk is voor een groter publiek terwijl het tegelijkertijd voldoet aan de hoogste academische normen. Door het combineren van diepgaande filosofische analyses en sociaalwetenschappelijke inzichten in causale verbanden is haar werk ook erg interdisciplinair. Satz is een rolmodel voor de hedendaagse publieke intellectueel."

Evenementen

Om het werk van Debra Satz te vieren, organiseren het Erasmus Initiative "Dynamics of Inclusive Prosperity" en de Erasmus School of Philosophy meerdere evenementen.

Lunchreceptie op 8 november 2018

Voorafgaand aan de ceremonie van de dies natalis worden studenten en alumni uitgenodigd voor een lunchreceptie met professor Satz om 12.00 uur in het Erasmus Paviljoen. Voor meer details en registratie, zie de evenementenpagina hieronder.

Dies Natalis op 8 november 2018

De Erasmus Universiteit Rotterdam viert op 8 november haar 105-jarig jubileum. Het thema van de deze dies natalis is 'Advancing Science, Impacting Society', dat ook deel uitmaakt van de 21ste lustrumviering. Tijdens de ceremonie zal Debra Satz het eredoctoraat ontvangen. Voor meer details en registratie, zie de evenementenpagina hieronder.

Conferentie "Ethiek en economie: thema's van Debra Satz" en Erasmus Philosophy Lecture op 9 november 2018

Debra Satz's werk wordt gevierd met de conferentie: "Ethiek en economie: thema's van Debra Satz" en de Erasmus Philosophy lecture. De conferentie richt zich op thema’s uit de ethiek en economie en de sociale en politieke filosofie, met lezingen van twee toonaangevende Nederlandse ethici en Debra Satz zelf. Meer informatie over de conferentie, sprekers en registratie vindt u op de evenementenpagina hieronder.

Over Debra Satz

Debra Satz studeerde filosofie aan het City College in New York en voltooide haar PhD aan MIT in 1987. Sinds 1988 is Satz verbonden aan Stanford University, waar ze nu Martha Sutton Weeks hoogleraar in de ethiek van de maatschappij is en Vernon R. & Lysbeth Warren Anderson decaan van de School of Humanities & Sciences. Satz ontving talrijke prestigieuze prijzen, beurzen en onderzoekssubsidies, waaronder beurzen in Princeton en Oxford. Ook ontving zij in 2006 de Environmental Ventures Program Award 'Quantitative Natural Research Ethics' samen met Nobelprijswinnaar Kenneth Arrow en Josh Cohen. Tussen 2013 en 2016 was ze president van de American Society for Political and Legal Philosophy. Satz is ook redacteur van het prestigieuze tijdschrift Philosophy & Public Affairs. Daarnaast is ze gekozen lid van de American Academy of Arts and Sciences.

Interview met Debra Satz in EJPE

Meer informatie over haar werk is te lezen in een interview met Satz in het Erasmus Journal for Philosophy and Economics: https://www.ejpe.org/journal/article/view/40/37.

Erasmus Initiative "Dynamics of Inclusive Prosperity''

Het Erasmus Initiative 'Dynamics of Inclusive Prosperity' heeft zich als doel gesteld om het voor zoveel mogelijk mensen mogelijk te maken te profiteren van toenemende welvaart, terwijl de negatieve gevolgen worden geminimaliseerd. Meer welvaart vereist een constante coördinatie van de veranderende behoeften en waarden van overheden, bedrijven, burgers en ondernemers. Om dit dynamische vakgebied in kaart te brengen zijn wetenschappers van de Erasmus School of Law, de Rotterdam School of Management en de Erasmus School of Philosophy een multidisciplinaire samenwerking aan gegaan.

Neem voor praktische informatie over de evenementen contact op met Evaline Bender (bender@esphil.eur.nl).

Neem voor meer informatie over het eredoctoraat en de evenementen contact op met dr. Conrad Heilmann (heillmann@esphil.eur.nl).