Docenten

Opvoedvraagstukken in een diverse samenleving

Prof.dr. Nicole Lucassen

Nicole Lucassen is bijzonder hoogleraar Kinderarmoede. Als programmadirecteur is Nicole verantwoordelijk voor de inhoud en kwaliteit van de masterspecialisaties van Pedagogische Wetenschappen. Nicole heeft een Master in Gezinspedagogiek (Universiteit Leiden) en een Master in Epidemiologie (Erasmus Medisch Centrum). Haar interesse om de unieke rol van moeders en vaders in de ontwikkeling van kinderen te bestuderen was de drijfveer voor haar promotieonderzoek. Haar dissertatie heeft bijgedragen aan ontwikkeling van theorie over gelijkenissen en verschillen tussen moeders en vaders. Nicole onderzoekt de effectiviteit van interventies gericht op kinderen en jongeren die opgroeien in armoede. Nicole benadert onderzoek naar opgroeien en ontwikkelen systemisch. Kinderen en jongeren groeien op binnen verschillende sociale systemen, zoals het gezin. Maar ook andere systemen rondom het opgroeiende kind zijn van belang, zoals de school waar het kind naar toe gaat en de buurt waarin een kind opgroeit. Deze systemen beïnvloeden elkaar onderling en kunnen kinderen en jongeren die opgroeien in armoede beschermen, maar ook het risico op problemen juist vergroten. Vanuit de wetenschap wordt verwacht dat een combinatie van financiële ondersteuning en inzetten op de systemen rondom het opgroeiende kind een waardevolle benadering kan zijn in het bestrijden van de negatieve effecten van opgroeien in armoede. Hoe dit uitwerkt in de praktijk wordt binnen het Onderzoeksprogramma Kinderarmoede onderzocht.

Dr. Amaranta de Haan

Amaranta de Haan is universitair docent en onderzoeker bij Ortho- en Gezinspedagogiek. In haar huidige onderzoek bestudeert Amaranta hoe individuele kenmerken en gezinsprocessen gerelateerd zijn aan het gedrag en welzijn van kinderen en ouders. Meer specifiek bestudeert ze hoe en waarom opvoedgedrag van moeders en vaders aan antisociaal gedrag van kinderen is gerelateerd, en onderzoekt ze effecten van het gedrag en persoonlijkheidskenmerken van ouders en kinderen op het opvoedgedrag van moeders en vaders. Amaranta heeft een MSc in Algemene Sociale Wetenschappen en is gepromoveerd in de Pedagogiek. Ze is Veni- en Rubicon-laureaat (NWO).

Daphne van de Bongardt

Dr. Daphne van de Bongardt

Daphne van de Bongardt is universitair hoofddocent en onderzoeker bij Ortho- en Gezinspedagogiek, Erasmus Universiteit Rotterdam. Haar onderzoekslijn is gericht op het begrijpen en bevorderen van gezonde en positieve relationele en seksuele ontwikkeling van adolescenten en jongvolwassenen. Specifiek richt ze zich via multimethode onderzoek op de rol van psychosociale factoren, zoals zelfbeeld, opvoeding, leeftijdgenoten, partnerinteracties, (sociale) media, onderwijs en cultuur. Ze is coördinator van het vak “Opgroeien buiten het gezin: leeftijdgenoten en (sociale) media” en het bachelorpracticum “Interviewvaardigeheden”. Daarnaast is ze actief op het gebied van populairwetenschappelijke disseminatie en valorisatie, bijvoorbeeld via interviews in verschillende media, workshops voor professionals en lezingen voor breed publiek.

Dr. Joyce Weeland

Joyce Weeland is universitair docent en onderzoeker bij Ortho- en Gezinspedagogiek. In de master Opvoedvraagstukken in een Diverse Samenleving coördineert zij de doorlopende leerlijn professionele ontwikkeling en, samen met Nicole Lucassen, het vak "Opgroeien in een diverse en grootstedelijke context".

Ook begeleidt zij bachelor- en masterscripties en masterstages. Haar onderzoek richt zich voornamelijk op de effectiviteit van preventie- en interventieprogramma’s gericht op kinderen, jongeren en gezinnen. Hierbij is zij niet alleen geïnteresseerd in “wat werkt”, maar ook in hoe we programma’s kunnen verbeteren en onze interventiestrategieën zo effectief mogelijk kunnen inzetten. Joyce is naast haar functie als universitair docent, ook werkzaam als docent Praktijkonderzoek bij de RINO groep en gecertificeerd the Incredible Years groepsleider.

Dr. Marije Vermeulen

Marije Vermeulen is wetenschappelijk docent bij de opleiding Pedagogische Wetenschappen. Ze is betrokken bij verschillende blokken en practica in de bachelor en eveneens bij het onderwijs van de masterspecialisaties Ortho- en Gezinspedagogiek o.a. als stagecoördinator en als begeleider van scripties en klinische stages. Marije is orthopedagoog en ze is gespecialiseerd in slaap en slaapproblemen van kinderen en adolescenten. Ze heeft onderzoek gedaan naar de relatie tussen slaap en cognitief en gedragsmatig functioneren van kinderen.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen