Promotie Loes Pouwels | Pesters op middelbare school populairder dan op basisschool | 18.01

Loes Pouwels onderzocht het groepsproces van pestgedrag aan de hand van zes pestrollen: slachtoffers, pesters, assistenten, aanmoedigers, verdedigers en buitenstaanders. Haar onderzoek laat zien dat pesten veel voorkomt op de middelbare school. 10-15 procent van de leerlingen geeft aan slachtoffer te zijn van pesten, en volgens klasgenoten is meer dan 30 procent een pester, assistent of aanmoediger van pesten. Op de middelbare school zijn pesters populairder dan op de basisschool, en verdedigers juist minder populair. Het lijkt dus dat pestgedrag op de middelbare school beloond wordt met populariteit, maar een slachtoffer verdedigen juist niet. Bovendien zijn leerlingen op de middelbare school negatief over pesten in het algemeen, maar keuren zij het pesten van bepaalde klasgenoten niet sterk af. Deze bevindingen impliceren dat er anti-pest programma’s moeten komen die zich richten op de populariteit van pesters op de middelbare school.

Meer over dit onderzoek: Pesters populairder op middelbare school dan op de basisschool

Biografie

Loes Pouwels (1990) voltooide de Research Master Behavioural Science in 2013 cum laude. Daarna (tot september 2017) deed zij promotieonderzoek naar het groepsproces van pestgedrag met een NWO Onderzoekstalent subsidie aan de Radboud Universiteit. Momenteel is Pouwels Universitair Docent aan de Erasmus Universiteit.

Tegenwoordig werkt Loes Pouwels op de Pedagogiek afdeling van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Marjolein Kooistra, mediarelaties Erasmus School of Social and Behavioural Sciences | kooistra@essb.eur.nl | +31 10 408 2135