Rubicon onderzoeksbeurs voor psycholoog Wim Pouw

Psycholoog Wim Pouw van de Erasmus Universiteit Rotterdam gaat aan de University of Connecticut onderzoeken hoe handgebaren ruimtelijke denkprocessen ondersteunen. Tijdens zijn onderzoek aan de Center for the Ecological Study of Perception and Action, onder begeleiding van Prof. James Dixon, hoopt Wim Pouw fundamentele inzichten te verwerven over lichamelijk handelen en ruimtelijk denken.

Met zogeheten pantomime handgebaren, zoals uitbeeldingen bij het spel HINTS, kunnen mensen objecten manipuleren alsof deze objecten er daadwerkelijk zijn. Alhoewel mensen deze symbolische handelingen moeiteloos uitvoeren is er weinig bekend hoe mensen in staat zijn om handelingen te coördineren met objecten die er niet zijn. Wel is al langer bekend dat het maken van dergelijke handgebaren ruimtelijke denkprocessen kunnen ondersteunen. Namelijk, wanneer een object mentaal moet worden geroteerd, helpt het om dit object fysiek voor te stellen en te pakken en draaien met pantomime gebaren. ​

Pouw zal onderzoeken hoe deze handbewegingen mentale processen belichamen en iets onthullen over de ruimtelijkheid van objecten. Dit is een fundamentele vraag die inzicht zal geven hoe mensen kunnen bewegen in relatie tot objecten die niet fysiek aanwezig zijn. Met bewegingswetenschappelijke onderzoeksmethoden wordt dan ook bekeken hoe pantomime bewegingen verschillen van normale handelingen met objecten. Dergelijke overeenkomsten en verschillen moeten verdere inzichten geven over waarom handgebaren iets onthullen over ruimtelijkheid van objecten.

Met een Rubiconbeurs van NWO kunnen jonge, veelbelovende wetenschappers internationale onderzoekservaring opdoen. Van de 77 aanvragen werden er 21 gehonoreerd. Negen van hen gaan naar de Verenigde Staten, acht naar het Verenigd Koninkrijk.

Over Wim Pouw
Wim Pouw studeerde Sociale Psychologie (Research Master), en daarna Theoretische Psychologie (Master) aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij zal promoveren te Erasmus Universiteit Rotterdam op 16 Maart op het proefschrift “The cognitive function of manual activity in problem solving and learning” (promotoren: Prof. dr. Tamara van Gog, Prof. dr. Rolf Zwaan, en Prof. dr. Fred Paas). Wim Pouw is momenteel werkzaam als Postdoctoraal onderzoeker bij DPECS.

Marjolein Kooistra, mediarelaties FSW, 010 408 2135 | kooistra@fsw.eur.nl