Student Hassam Bin Kamran: 'Wat ik belangrijk vind, is bescherming bieden aan onderdrukte groepen in mijn vaderland Pakistan.'

Photo: Marie Cecile Thijs (c)

Hassam Bin Kamran studeert 'Management of International Social Challenges' aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Als mensenrechtenactivist richtte hij het Butterfly Initiative Pakistan op: een platform voor meisjes, vrouwen, transgenders en andere groepen die nog geen gelijke rechten hebben in Pakistan, voor het opbouwen van zelfvertrouwen maar ook zekerheid en bescherming.

Wat is de beste herinnering aan je studententijd tot nu toe?
“De dag waarop ik een beurs won om Erasmus Universiteit te vertegenwoordigen tijdens One Young World. Bij de slotceremonie presenteerde ik 'The Hague Youth Declaration of Human Rights in Action' op het podium van het Circustheater, voor een publiek van meer dan 1800 mensen. In het publiek zaten jonge leiders van over de hele wereld, CEO's van bedrijven als Unilever en Shell en publieke personen als Bob Geldof en Naomi Campbell.

“Ik wil graag iemand zijn die een positieve invloed heeft op het leven van mensen om me heen. Ik wil me inzetten voor kansarme mensen die niet weten hoe ze de strijd met de maatschappij aan moeten gaan.”

Waarom ben je geworden wie je nu bent?
“Ik heb schending van mensenrechten van dichtbij meegemaakt, daarom besloot ik ook om me in te zetten voor gemarginaliseerde groepen in Pakistan. Ik help de overheid betere beleidslijnen en wetten op te stellen, zodat minderheden of bijvoorbeeld slachtoffers van seksueel geweld in Pakistan kunnen worden beschermd, of betere arbeidskansen krijgen. In Pakistan is seksueel geweld een onderwerp dat niet wordt besproken. Als gevolg daarvan schiet de maatschappij tekort in het aanpakken van deze vorm van mensenrechtenschending. Zekerheid en bescherming bieden aan onderdrukte groepen is een prioriteit geworden in mijn leven.”

Wat zijn je dromen?
“Ik wil graag iemand zijn die een positieve invloed heeft op het leven van mensen om me heen. Ik wil me inzetten voor kansarme mensen die niet weten hoe ze de strijd met de maatschappij aan moeten gaan. Ik droom ervan voor de Verenigde Naties of de Europese Commissie te werken om geweld te stoppen en mensen veiligheid te bieden.”

“Wij zijn de leiders van vandaag, en niet van morgen. Wees niet bang om te falen of jezelf in verlegenheid te brengen. Accepteer jezelf en kom op voor mensen die hulp nodig hebben.”

Op welke manier draagt je opleiding aan de Erasmus Universiteit bij aan deze dromen?
“De opleiding Management of International Social Challenges bij Erasmus heeft me een duidelijk beeld gegeven van hoe grote instellingen als de Verenigde Naties, ngo's en overheden werken.
Tijdens mijn opleiding leerde ik hoe je moet spreken in het openbaar en heb ik analytische vaardigheden opgedaan. Dat kwam van pas toen ik met veertig commissieleden de Youth Declaration of Human Rights in Actions in het World Forum in Den Haag moest opstellen. Opleidingen als Organisatie en Management, Publiek Beleid en Internationaal Recht gaven me meer inzicht in hoe geglobaliseerde multinationals het voortouw kunnen nemen bij het behalen van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen 2030 van de Verenigde Naties.”

Geloof je in zelfontplooiing? Hoe zie je jezelf dat doen?
“Toen ik in Pakistan op school zat, trok ik de tradities al in twijfel. Ik probeerde de mentaliteit van mensen te veranderen, bijvoorbeeld door discussies te voeren en mee te doen aan panelgesprekken en theaterwedstrijden. Daarbij waren mensen van verschillende religieuze en sociale achtergronden betrokken. Soms ontstond er een veilige ruimte waarin maatschappelijke problemen echt konden worden aangekaart.
Het was een leerzame ervaring voor me om van Pakistan naar Nederland te verhuizen. Op Erasmus Universiteit heb ik mensen uit verschillende beroepen, landen en culturen ontmoet en ik ben verrast over hoe divers en mooi de wereld om ons heen is.”

Welke mogelijkheden biedt het platform EUR Connect jou?
“Via EUR Connect kan ik contact leggen met alumni en studenten van EUR die mijn visie delen. Ik hoop dat ik mensen zal ontmoeten die me kunnen helpen met mijn doel om voor zekerheid en betere leefomstandigheden in Pakistan en in ontwikkelingslanden te zorgen.”

Welk advies zou je nieuwe studenten geven?
“Wij zijn de leiders van vandaag en niet van morgen. Wees niet bang om te falen of jezelf in verlegenheid te brengen. Accepteer jezelf en kom op voor mensen die hulp nodig hebben. Wees niet bang om je mening over een bepaald onderwerp te geven en respecteer mensen die het niet met je eens zijn.”

Wil je in contact komen met Hassam Bin Kamran of andere studenten of alumni? Meld je aan op EUR Connect, het online platform voor alumni, studenten en medewerkers van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

De fototentoonstelling 'All Inclusive, our community in 30 portraits' van Marie Cecile Thijs is te zien tot en met 28 juli 2019 in het Erasmus Paviljoen (Campus Woudestein).