106e Dies natalis

Voeg toe aan agenda
Cortege tijdens Dies Natalis 2018
Michelle Muus

‘Van de verdeling komt de winst’ is de beroemde spreuk van professor Jan Tinbergen, die vijftig jaar geleden de Nobelprijs voor de Economie ontving. Dit vieren wij op vrijdag 8 november tijdens de 106e dies natalis van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Een prominent en internationaal gezelschap, met onder andere de kersverse nobelprijswinnaar Esther Duflo en minister van Financiën Wopke Hoeksta, blikt terug op Tinbergens academische verdiensten en vooruitstrevende gedachtengoed.

Voor de Erasmus Universiteit is de spreuk ‘Van de verdeling komt de winst’ vandaag de dag nog net zo relevant als vijftig jaar geleden. Net als Tinbergen toen, neemt de universiteit haar verantwoordelijkheid om complexe maatschappelijke uitdagingen wereldwijd aan te pakken.

Minister van Financiën Wopke Hoekstra is gastspreker en belicht de betekenis van Tinbergens werk in onze hedendaagse maatschappij. Twee vooraanstaande economen, die werken in de geest van Jan Tinbergen, ontvangen een eredoctoraat:

• Professor Esther Duflo (MIT) is hoogleraar economie én nobelprijswinnaar 2019. Zij ontvangt een eredoctoraat namens Erasmus School of Economics. Prof.dr. Olivier Marie - samen met prof.dr. Dinand Webbink erepromotor - reikt het eredoctoraat uit aan Duflo.
  • Professor Dani Rodrik (Harvard University) ontvangt een eredoctoraat op voordracht het International Institute of Social Studies en uit handen van erepromotor prof.dr. Mansoob Murshed.

Op het programma staan verder een toespraak van prof.dr. Anne Gielen van Erasmus School of Economics, de uitreiking van de FAME Athena Award en een muzikaal intermezzo door Sabrina Starke.