Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) Open College

Lezing
Gesproken taal
Nederlands
Schrijf je hier in voor het open college Voeg toe aan agenda
Woensdag 14 juni 16.30-18.00 - zaal Theil, C1-3
  Emeritus Hoogleraar Prof. Dr. Ferre Laevers - Welbevinden en Betrokkenheid: criteria voor goed onderwijs?

Onderwijs is onderdeel van de samenleving. Er moet uitwisseling plaatsvinden. Hoe vaak wordt er niet gezegd dat theorie en praktijk meer in verbinding moeten staan? Om vorm te geven aan die verbinding organiseert de nieuwe lerarenopleiding van de Erasmus Universiteit Rotterdam, de Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO), vier keer per jaar “open colleges”. Deze colleges zijn relevant en interessant voor onze studenten, maar ook voor mensen werkzaam in de praktijk, voor mensen die overwegen een opleiding zoals de EMPO te volgen en voor mensen die het leuk vinden om extra inhoud tot zich te nemen. Iedereen is welkom, hoe meer divers het publiek hoe beter!

We zijn verheugd om aan te kondigen dat Emeritus Hoogleraar Prof. Dr. Ferre Laevers onze gastspreker zal zijn. Laevers is een internationaal gerenommeerde Belgische onderwijsonderzoeker en -pedagoog die bekend staat om zijn werk op het gebied van Ervaringsgericht Onderwijs.

In deze aanpak staan twee indicatoren centraal: welbevinden en betrokkenheid. Ze vertellen ons hoe elke leerling het op school maakt. Ze zijn meteen de richtsnoeren voor het verhogen van de kwaliteit van onderwijs. Ze zijn een voorwaarde voor een gave emotionele ontwikkeling (veerkracht) en de best denkbare conditie voor ‘deep-level-learning'.

Als oprichter en directeur van het Centrum Ervaringsgericht Onderwijs en hoogleraar aan de KU Leuven, heeft Laevers een schat aan ervaring en kennis om te delen. De lezing van Laevers is een uitgelezen kans voor onderwijsprofessionals en beleidsmakers om meer te leren over hoe we het welbevinden en de betrokkenheid van leerlingen kunnen verbeteren en waarom dat in deze tijden meer dan ooit van belang is.

Na een inleiding van drie kwartier gaat Laevers het gesprek aan met studenten en overige aanwezigen. Daarmee komen inhoud en praktijk bij elkaar en kunt u kennismaken met het typische karakter van de EMPO.

Het college vindt plaats op de campus van de EUR (zaal Theil, C1-3, Burgemeester Oudlaan 50; 3062 PA Rotterdam) op woensdag 14 juni. Inloop zal zijn om 16.15 uur, start college 16.30 uur, einde college 18:00 uur. Er zijn géén kosten verbonden aan deelname.

Aanmelden kan middels het formulier hierboven (zie groene balk). Wij verheugen ons op jullie komst,

Hartelijke groet namens de EMPO,

Sabine Severiens en Nickel van der Vorm