Hannah Arendt in the 21st Century | Lezing & Film

Lezing & Film
dinsdag 27 nov 2018, 19:00 - 21:30
Meld je aan! Voeg toe aan agenda
studiumgenerale@eur.nl - do not reuse

Hannah Arendt is een van de meest invloedrijke denkers van de 20ste eeuw. Na een introductie door filosoof Gijs van Oenen over haar politieke en maatschappelijke ideeën, en waarom deze vandaag de dag misschien wel relevanter zijn dan ooit, vertonen we de film Hannah Arendt.

Filosoof Hannah Arendt (1906-1975) was een controversiële denker in de toen voornamelijk door mannen gedomineerde wereld van politieke filosofie. Alhoewel haar ideeën niet pasten binnen de intellectuele bewegingen van haar tijd, is ze uitgegroeid tot een van de meest belangrijke en eigenzinnige denkers van de afgelopen eeuw. Wie was Hannah Arendt en wat was haar invloed op politieke theorie? Hoe kunnen we haar concepten van verantwoordelijkheid, politiek en democratie relateren aan de 21ste eeuw? En wat zou ze gevonden hebben van hedendaagse problematiek als polarisatie, opkomend nationalisme en ongelijkheid? In een introducerende lezing vertelt Gijs van Oenen hoe en waarom Arendt’s werk zo relevant is voor onze huidige maatschappelijke en politieke uitdagingen.

Hannah Arendt was filosoof en politiek denker. Haar werk richtte zich op thema’s als de aard van macht en het kwaad, politiek, autoriteit en totalitarisme. Arendt wordt beschouwd als een van de belangrijkste politieke filosofen van de twintigste eeuw en haar vele artikelen en boeken hebben een blijvend invloed gehad op de politieke theorie. Na de Tweede Wereldoorlog en de Shoah was zij een van de eerste denkers die reflecteerde op de aard van het totalitarisme.

Na de lezing tonen we de film Hannah Arendt (2012) van regisseur Margarethe von Trotta. De film richt zich op Arendt’s reactie op de rechtszaak van nazi Adolf Eichmann in 1961, waar ze verslag van deed voor The New Yorker. Haar reflecties op dit proces waren controversieel door haar introductie van het concept ‘de banaliteit van het kwaad’, en haar weergave van de Joodse Raden en de rol van Eichmann.

Gijs van Oenen is universitair hoofddocent politieke en sociale filosofie aan de Erasmus School of Philosophy. Zijn onderzoek richt zich op politieke theorie, de rechtsstaat, burgerschap en democratie. In 2018 publiceerde hij bij uitgeverij Boom het boek Overspannen democratie: hoge verwachtingen, paradoxale gevolgen.

Dit programma is Engelstalig en gratis toegankelijk, reserveren wordt aanbevolen.

Datum: dinsdag 27 november 2018
Tijd: 19.00 - 21.30 uur (Inloop: 18.30u)
Locatie: Erasmus Paviljoen

Ticket informatie