Learning Analytics tijdens Mind Your Data

Lezing
Voeg toe aan agenda
Mind Your Data - Learning Analytics workshop

Do weblectures watch you? Inspirerende sessie over Learning Analytics als aftrap beleidsvorming.

Tijdens het Privacy Event van de EUR verzorgden Kris Stabel en Daniel Sieczkowski van de Community for Learning and Innovation (CLI) een presentatie over Learning Analytics. Zoals verwacht bleek dat er onder het publiek - bestaande uit studenten, docenten en andere medewerkers - nog veel onduidelijkheid heerst over wat Learning Analytics precies is, wat je ermee kan en of de voordelen wel opwegen tegen de nadelen. De sessie had als doel op interactieve wijze deze onduidelijkheden weg te nemen en de universitaire gemeenschap aan te zetten om na te denken of we Learning Analytics willen inzetten. En zo ja, op welke manier precies.

Kris lichtte het begrip Learning Analytics toe en demonstreerde real-time enkele mogelijkheden in Canvas. Daniel vertelde over het studentenperspectief en liet de aanwezigen via twee extreme maar realistische scenario's de uitersten ervan ervaren. Tot slot illustreerde hij praktische handvaten en belangrijke niet-technische overwegingen om tot een verantwoorde implementatie van Learning Analytics te komen.

De sessie begon en eindigde met twee vragen: "Mag een docent alle gegevens over een student uit het LMS inzien?". Een unanieme NEE was uiteindelijk het antwoord van het publiek. De tweede vraag was: "Moet er een brede discussie op de EUR komen over hoe we Learning Analytics gaan doen?". Een vrijwel unanieme JA was het antwoord. En daarmee is de discussie mooi ingeluid. Maar er is nu natuurlijk nog veel werk aan de winkel!