Opening Academisch Jaar

AI & us: imagining the future
Rafik Anadol
maandag 5 sep 2022, 15:00 - 16:30
Type
Gesproken taal
Engels
Ruimte
Aula
Bekijk de OAJ hier live Voeg toe aan agenda
Rafik Anadol

Boodschappen doen, autorijden, daten en zelfs werken: kunstmatige intelligentie (AI) verandert ons dagelijks leven. Hoe zal onze toekomst met AI eruitzien? Hoe kunnen we die op een positieve manier beĂ¯nvloeden? Op maandag 5 september werpen we een blik vooruit tijdens de Opening Academisch Jaar 2022-2023 met het thema:
‘AI & us: imagining the future’

Het evenement vindt als vanouds plaats in de Aula op campus Woudestein en start met het cortège vanaf 14.45 uur. Om 15.00 uur start het zaalprogramma en duurt tot 16.30 uur. Na afloop van de ceremonie is er een borrel.

Geen plaats meer in de zaal

Helaas zijn er geen plaatsen meer over om de ceremonie bij te wonen in de aula. Je kunt nog wel meekijken tijdens door middel van de livestream. Mochten er toch nog plaatsen beschikbaar komen, dan wordt dat op deze pagina gecommuniceerd. De voertaal is Engels. Vragen over (de aanmelding voor) de Opening Academisch Jaar? Mail naar ceremonies@eur.nl

Opening Academisch Jaar online bijwonen en terugkijken

Het event is ook te volgen via een livestream. Na afloop van de Opening Academisch Jaar zijn de opnamen daar ook terug te kijken. Beiden zullen hier verschijnen!

Programma

Sommigen kijken reikhalzend uit naar een toekomst met nog veel meer AI, anderen zijn juist bang voor de gevaren ervan. Het is dus essentieel om een manier te vinden om het volledige potentieel van AI te benutten en tegelijkertijd de risico's tot een minimum beperken. Maar hoe bereiken we zo’n toekomst? Deze topsprekers nemen je mee in hun visie:

• Refik Anadol

Refik Anadol is wereldwijd toonaangevend kunstenaar en designer die droomachtige omgevingen creëert met data-gedreven machine learning. Hiermee doorbreekt hij de grenzen tussen de fysieke en digitale wereld. Een beroemd werk is 'Machine Hallucination', een meeslepende audiovisuele installatie. Het project verwerkte datasets van openbaar beschikbare beelden van New York City, waaronder meer dan 300 miljoen foto's, en 113 miljoen andere ruwe datapunten.

Refik Anadol
  • Ed Brinksma

Ed Brinksma is de voorzitter van het College van Bestuur bij Erasmus Universiteit Rotterdam. Daarnaast is hij stuurgroeplid Convergence Alliance met Erasmus MC en TU Delft, waarin we samenwerken aan het oplossen van de grootste maatschappelijke uitdagingen. Heeft als hoogleraar Computer Science affiniteit met het onderwerp AI en kan als geen ander de koppeling leggen met het oplossen van de grote maatschappelijke uitdagingen van deze tijd.

Portret van Ed Brinksma in Polak Building.
    Alexander Santos Lima
  • Tomas Moska

Tomas Moska is EUR-alumnus, oprichter van de Turing Society aan onze universiteit en het internationale Turing College. Het Turing College is een data science en AI edtech career school die studenten in staat stelt om in hun eigen tempo te leren op een peer-gedreven remote learning platform.

Tomas Moska
  • Meau

Singer-songwriter MEAU verzorgt de muziek tijdens de ceremonie. Met haar single ‘Dat Heb Jij Gedaan’ scoorde ze al een nummer 1-hit. Bovendien won ze de Edison 2022 voor beste nieuwkomer.

Meau
  • Elfie Tromp

De Rotterdamse schrijver en performer Elfie Tromp presenteert de ceremonie. In 2021 verscheen haar nieuwe roman Pieta, een meeslepende mozaiekvertelling over een stad onder druk.

Elfie Tromp
  • Tessa Boumans

Als promovendus bij het Erasmus-initiatief ‘AiPact’ doet Tessa onderzoek naar de maatschappelijke impact van kunstmatige intelligentie, met name gerelateerd aan werk. Door nader naar de mode-industrie te kijken, vraagt ​​ze zich af hoe AI de productieprocessen in wereldwijde waardeketens verandert en hoe dit waardig werk (decent work) zal beĂ¯nvloeden. In haar inspanningen wil ze de ongrijpbare reputatie die regelmatig aan AI wordt toegeschreven ontrafelen, en op haar beurt probeert ze te begrijpen hoe geavanceerde technologieĂ«n kunnen bijdragen aan het bereiken van het duurzame ontwikkelingsdoel van waardig werk voor iedereen.

• Francisca GrommĂ©

Francisca Grommé maakt als assistent-professor deel uit van het programma Organisational Dynamics in the Digital Society. Ze werkt vanuit een achtergrond in science and technology studies (STS), political science en digital sociology. Haar onderzoek richt zich op digitalisering in relatie tot organisatorische kennispraktijken: hoe digitalisering de manier verandert waarop gegevens worden verzameld, geanalyseerd en geverifieerd door de staat en in de digitale economie. Voordat zij bij de Erasmus Universiteit kwam, werkte zij bij TNO, Goldsmiths, University of London, en de Universiteit van Amsterdam.

Dr. Francisca Grommé
  • Farshida Zafar

Farshida is directeur van ErasmusX aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, directeur Erasmus Center for Entrepreneurship (ECE) en senior fellow bij het Jean Monnet Center of Excellence in Digital Governance. Zij heeft een indrukwekkende staat van dienst op het gebied van onderwijsinnovatie. In de afgelopen jaren heeft zij zowel onderwijsprogramma's als nieuwe applicaties en platforms voor onderwijsdoeleinden mede ontworpen, ontwikkeld en geĂ¯mplementeerd. Momenteel leidt ze het ErasmusX initiative aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Farshida's ambitie is om onderwijs 'future proof' te maken.

Fotografie & video

Tijdens de Opening Academisch Jaar worden foto’s en video-opnames gemaakt. Het kan zijn dat je herkenbaar in beeld komt. Als bezoeker geef je toestemming voor het opslaan en gebruiken van deze beelden voor commerciële doeleinden.

Bezoek voor meer informatie de pagina van de Opening Academisch Jaar.