Super power China | Lezing

dinsdag 19 feb 2019, 16:00 - 17:30
Reserveer hier! Voeg toe aan agenda
SG Erasmus: do not re-use

In nog geen veertig jaar heeft China zich getransformeerd van een isolationistisch land tot een opkomende wereldmacht, zowel op economisch als politiek vlak. Kan China deze ongekende economische groei volhouden? Wat is China’s houding ten opzichte van de wereldorde en hoe ziet het zijn eigen rol? En wat kunnen we verwachten in de toekomst?

In de afgelopen jaren is de dynamiek op het wereldtoneel flink veranderd. Met de verkiezing van Donald Trump heeft de Verenigde Staten de wereld de rug toe gekeerd en deze leegte wil China graag opvullen. Waar de Verenigde Staten en delen van Europa protectionisme overdenken, ambieert China juist het leiden van de nieuwe wereldorde. Recent werd China de een na grootste economie ter wereld met een bijdrage van 39% aan de mondiale economische groei in 2016, en een bevolkingsomvang van ruim 1300 miljoen.

China heeft zich getransformeerd van een agrarisch en isolationistisch land tot een geïndustrialiseerde economie met een focus op technologie en innovatie, en met ambities voor een door China ontworpen supercomputer, AI, kwantumcomputers, ruimtevaart en cyberoperaties. Tijdens een recent congres van de Communistische partij, zei de Chinese president Xi dat het onderdeel van de Chinese ambitie is om ‘naar het midden van het wereldtoneel te bewegen’. Om deze ambitie te bereiken breidt China zijn invloed ambitieus uit door middel van directe investeringen in het Belt and Road Initiative, voornamelijk in grote infrastructurele projecten in Afrika, Latijns-Amerika, Azië en Europa.

China staat echter ook voor enorme uitdagingen zoals milieuvervuiling, een verouderende bevolking, financiële instabiliteit, stijgende werkloosheid, politieke onrust en kritiek rondom mensenrechtenschendingen. Houdt China het vol om zowel een snelgroeiend en kwetsbaar ontwikkelingsland te zijn alsook een opkomend wereldleider? Waar zullen de dreigementen rondom handelsoorlogen tussen China en de VS toe leiden, en hoe zal dit het globale systeem beïnvloeden? Hoe wordt China getroffen door de protectionistische politiek van de Verenigde Staten? En zal China met zijn groeiende economie ook een groeiende verantwoordelijkheid op het wereldtoneel voelen? In dit actualiteitencollege spreekt Jue Wang over actuele veranderingen in de Chinese politieke economie, hun impact op andere landen en wat we kunnen verwachten in de toekomst.

Jue Wang is university lecturer in internationale politieke economie aan de Universiteit van Leiden met een focus op China’s politieke economie, zijn externe economische relaties en zijn rol in regionaal en globaal economisch bewind. Dr. Wang is associate fellow aan het Asia Programme van het Chatham House: The Royal Institute of International Affairs. Daarnaast is zij commentator over Chinese en internationale zaken voor onder andere BBC World News, BBC4 Radio, The New York Times, en The Times.

De lezing wordt gegeven in het Engels en is gratis toegankelijk. Reserveren wordt aanbevolen.

Georganiseerd door Studium Generale in samenwerking met het Nederlands Genootschap voor Internationale Zaken.

Datum: dinsdag 19 februari 2019
Tijd: 16.00 - 17.30 uur (Inloop: 15.30u)
Locatie: Erasmus Paviljoen

Ticket informatie