Webinar: Programmatisch Toetsen met Cees van der Vleuten

Datum
dinsdag 2 feb 2021, 14:00 - 16:00
Type
Online evenement
Locatie

Online

Voeg toe aan agenda
Cees van der Vleuten

Bij nieuwe vormen van impactgedreven onderwijs horen nieuwe toetsingsmethoden. Zo is het schriftelijk examen waarschijnlijk niet de ideale manier om studenten te beoordelen binnen een designgericht vak. Tijdens dit webinar onderzoeken we programmatische toetsing: hoe implementeer je nieuwe manieren van beoordelen in een vak of studieprogramma? 

Gedurende eerdere bijeenkomsten van de community hebben we besproken hoe we impactgedreven onderwijs het beste kunnen beoordelen. Hoe toetsen we de ontwikkeling van vaardigheden bij studenten, is het voldoende om enkel een eindrapport te evaluaren, hoe gaan we om met input van peers en stakeholders, is het toegestaan om beoordelingen van stakeholders mee te nemen in de beoordeling, en hoe maken we bij de toetsing onderscheid tussen groeps- en individuele componenten? 

Tijdens dit webinar worden we vergezeld door prof. dr. Cees van der Vleuten, wetenschappelijk directeur aan de School of Health Professions Education van Maastricht University. Hij werkt al sinds 2010 aan het concept van programmatische toetsing. Op basis van zijn lmeest recente publicatie 'Programmatisch toetsen: voorbeelden en ervaringen uit de praktijk' (2020), brengt hij een breed scala aan voorbeelden mee en bespreekt hij belangrijke punten uit zijn onderzoek. Na Cees' lezing verdelen we de deelnemers in break-out rooms, waar we verder bespreken of programmatische toetsing ons kan helpen bij het vormgeven van impactgedreven onderwijs. Let op: dit evenement is geheel Engels gesproken. 

Agenda

14:00 - Welkom
14:05 - Towards a future of programmatic assessment, lezing door prof. dr. Cees van der Vleuten
14:50 - Q&A
15:05 - Korte pauze
15:10 - Break-out sessies: Hoe kan programmatische toetsing bijdragen aan het vormgeven van onderwijs?
15:40 - Kansen en uitdagingen
14:00 - Afsluiting 

Over Impact at the Core

Impact at the Core is een programma binnen de Erasmus Universiteit Rotterdam met als doel het implementeren en/of versterken van impactgedreven onderwijs in alle bachelor- en masteropleidingen. Wij zijn er ter ondersteuning, financiering en medeontwikkeling van initiatieven die zich richten op de maatschappelijke, tastbare invloed die we hebben op de samenleving.

Meld je aan voor dit webinar:

Meer informatie

Cees van der Vleuten


Cees van der Vleuten (PhD) is sinds 1982 verbonden aan Maastricht University. In 1996 werd hij benoemd als professor en chair van het Department of Educational Development and Research binnen de faculteit Health, Medicine and Life Sciences. Sinds 2005 is hij wetenschappelijjk directeur van de School of Health Professions Education. Deze graduate school biedt mastersopleidingen en doctoraten binnen het gezondheidsdomijn aan een uiteenlopende groep internationale studenten. Hij begeleidt vele onderzoekers binnen het medisch onderwijs en was supervisor voor meer dan negentig PhD-kandidaten. Zijn primaire expertise is evaluatie en toetsing; binnen dit onderzoeksveld heeft hij veelvuldig gepubliceerd en meerdere onderzoeksprijzen gewonnen.In 2005 ontving Van der Vleuten de John P. Hubbard-prijs voor zijn bijdrage aan onderzoek naar, en ontwikkeling van, toetsing van medische competenties. In 2010 ontving hij een koninklijke onderscheiding voor de maatschappelijke impact van zijn werk, en in 2012 won hij de Karolinska Prijs voor onderzoek in het medisch onderwijs. Verder treedt hij regelmatig op als - internationaal - consultant. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen