Wetenschapscafé Rotterdam: Darmbacteriën en depressie: een sterke relatie

Wetenschapscafe sfeerbeeld: jonge mensen in een cafe
maandag 27 mrt 2023, 19:30 - 21:00
Lezing
Gesproken taal
Nederlands

Bar Blink, Wijnhaven 59, 3011 WJ Rotterdam

Voeg toe aan agenda

Het Wetenschapscafé is een maandelijkse, informele bijeenkomst van mensen die zijn geïnteresseerd in wetenschap. Elke maand staat een wetenschapper centraal die gepassioneerd en op een toegankelijke manier vertelt over zijn of haar onderzoek. Onder het genot van een drankje wordt geluisterd, gepraat en gediscussieerd.

Dr. Robert Kraaij is bioloog en werkzaam aan het Erasmus MC bij het Laboratorium voor Populatie Genomics. Zijn interesse en werkzaamheden liggen binnen de twee grote populatie studies van het Erasmus MC: de Rotterdam Studie met 20.000 volwassenen uit de wijk Ommoord en de Generation R studie met 10.000 kinderen uit het centrum van Rotterdam. Binnen deze populatie studies is hij betrokken bij het aanleggen van grote datasets en het analyseren daarvan.

Een recente dataset omvat de samenstelling van de bacteriën in de feces van meer dan 1400 volwassenen en meer dan 2000 kinderen. Die samenstellingen werden onderzocht op hun relatie met depressieve gevoelens en het onderzoek werd herhaald in meer dan 3000 volwassenen uit een Amsterdams cohort. In kinderen bleek er (nog) geen relatie te zijn, maar in volwassenen was de relatie sterk. Ze vonden dat het aantal soorten bacteriën lager was in mensen met meer depressieve gevoelens en daarnaast dat in die groep mensen bepaalde soorten bacteriën in hogere aantallen aanwezig waren, zoals Eggerthella, en andersom. Zijn onderzoek richt zich nu op het vinden van die bacteriën die echt bijdragen aan het veroorzaken van depressieve gevoelens.

Datum: 27 maart 2023
Inloop: 19.30 uur