Gijs van Oenen genomineerd voor de PrinsjesBoekenprijs 2018

Hovo docent Gijs van Oenen

Dr. Gijs van Oenen is met zijn boek Overspannen democratie: hoge verwachtingen, paradoxale gevolgen genomineerd voor de PrinsjesBoekenprijs 2018. De PrinsjesBoekenprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan het beste politieke boek. De winnaar wordt bekendgemaakt tijdens de uitreiking op vrijdag 14 september in de Eerste Kamer.

Over het boek

In Overspannen democratie stelt Gijs van Oenen dat we op het toppunt van democratie zitten. De wens voor meer democratie, betere democratie en echte democratie keert zich tegen zichzelf. In zijn boek onderzoekt Van Oenen de uitdagingen waarvoor de democratie staat in de toekomst. Het boek is in mei verschenen bij Boom Uitgevers.

Meer weten over het boek? Zie het nieuwsbericht over de publicatie van Overspannen democratie.

Over de prijs

Overspannen democratie staat met 9 andere boeken op de longlist voor de PrinsjesBoekenprijs. Een jury onder voorzitterschap van Jan Schinkelshoek, oud-lid van de Tweede Kamer, heeft een selectie uit de inzendingen gemaakt. “Voor deze longlist hebben we gezocht naar een goede, representatieve balans tussen boeken die reflecteren op recente, relevante politieke ontwikkelingen, biografieën en beschouwingen, zowel op lokaal als nationaal niveau”, aldus Jan Schinkelshoek, voorzitter van de jury. De PrinsjesBoekenprijs wordt dit jaar voor de zesde keer uitgereikt. De prijs is ingesteld om het belang van boeken over de nationale politiek te benadrukken en de kwaliteit ervan te helpen bevorderen.

Evaline Bender, mediarelaties Faculteit der Wijsbegeerte, 010-4088980 of bender@fwb.eur.nl.